teknolojiuzmani
FD Üye
Evvelki gün Saadet Partisi Ayaş İlçe Lideri Cengiz Zeyrek'in Türkiye'de arabaların üzerindeki vergi yükünü vurgulamak için toplumsal medyada paylaştığı, “Ali otomobil almak için bayiye gitti.
100 bin TL'lik aracı toplam vergiler ve bankadan aldığı krediye ödeyeceği faizle 430 bin TL'ye alıyor. Yani Ali 1 otomobil kendine, 2 otomobil devlete, 1 otomobil da bankaya aldı” bildirisi gündem yarattı. Evet Sayın Zeyrek'in vergi yüküyle ilgili mantığı yanlışsız lakin çıkış fiyatına ait hesabı biraz yanlıştı.
MATRAH KARIŞTIRDI
Aslında Türkiye'de yıllardır otomotiv dalındaki yüksek ve karmaşık vergi sistemi tartışılıyor. Bildiğiniz üzere esasen yüzde 45 ile 160 ortasında çok yüksek oranlarda olan ÖTV uygulaması 3 sene evvel bir de matraha dayalı (vergisiz araç fiyatı) kademelendirilerek daha da karmaşık oldu.
Bunun üzerine yüzde 18 KDV'nin eklenmesi ve akabinde her yıl 2 kere tekrar kademeli MTV'nin (Motorlu Taşıtlar Vergisi) alınması hem vatandaş hem de kesim için içinden çıkılmaz bir durum yarattı.
YÜZDE 206'YA ÇIKIYOR
Bugün arabaların matrah fiyatlarına bağlı olarak ÖTV oranları yüzde 45'ten başlayıp yüzde 160'a çıkarken, bunun üstüne bir de yüzde 18 KDV ekleniyor. Bu da şu an Türkiye'de arabaların üzerindeki vergi yükünün yüzde 71 ile 206 ortasında değiştiğini ortaya koyuyor.
300 bin TL'lik araba nasıl 1.5 milyon oluyor?
Türkiye, ABD'nin çelik ve alüminyuma koyduğu ek vergi kararına karşı misilleme yaparak ABD menşeli araçların ithalatına 2 yıl evvel ek yüzde 60 vergi getirmişti. Bu da eklenince Türkiye'de bir arabadan alınan en yüksek vergi yüzde 461'e kadar çıkıyor.
Buna çarpıcı bir örnek vermek gerekirse; ABD'den ithal edilen 3 litre motor hacmine sahip bir araba, gümrüğe 300 bin TL matrah fiyatla girdiğinde çabucak üzerine yüzde 60'lık ek ABD gümrük vergisi ekleniyor. Böylelikle daha ÖTV ve KDV ödenmeden fiyatı 480 bin TL'ye yükseliyor.
Bu fiyatın üzerine motor hacmi 3 litre olduğu için yüzde 160 ÖTV ekleniyor. Yani 480 bin TL'ye 768 bin TL'lik ÖTV eklenince fiyatı bir anda 1 milyon 248 bin TL'ye çıkıyor. Bununla kalsa uygun, bir de üzerine yüzde 18 KDV ekliyoruz. Yani toplamında aracın fiyatı 1 milyon 472 bin TL'ye yükseliyor.
Vergilere ek olarak faiz yükü de biniyor
Türkiye’de bugün arabası krediyle almak istiyorsanız, yüksek vergiler dışında bir de faiz yükü ödemeniz lazım. Bugün faizlerin düşmesine paralel, 36 ay vadeyle 100 bin TL'lik kredi kullandığınızda aylık yüzde 0.49 faizle toplam 115 bin TL öderken, faiz oranı 0.92'ye çıktığında 130 bin TL, yüzde 1.03 olduğunda ise 134 bin TL ödüyorsunuz.
Yani 500 bin TL pahasında bir araç almak için 300 bin TL kredi kullandığınızda 45 bin TL ile 100 bin TL kredi faizi de ödemeniz gerekiyor.
Emre Özpeynirci/Sözcü