Muharrem ayının fazileti ve bu ayda ve ozellikle 10 Muharrem’de oruc tutmanın hukmu nedir?
“Muharrem hurmet edilen anlamındadır Bu ay, Hz Peygamber (sas) tarafından Allah’ın ayı diye nitelendirilmiştir (Muslim, Sıyam, 202; EbU DavUd, Savm 55; Tirmizi, Savm, 40) Bu niteleme Muharrem ayının faziletine, ilahi feyz ve bereketinin bolluğuna işarettir ResUlullah (sas) bir hadisinde şoyle buyurmuştur: “Ramazan’dan sonra en faziletli oruc, Allah’ın ayı olan Muharrem’de tutulan oructur Farz namazlardan sonra en faziletli namaz da gece namazıdır (Muslim, Sıyam, 202203; EbU DavUd, Savm, 55; Tirmizi, Savm, 40) Muharrem’in onuncu gunu aşUra gunudur Bu gun oruc tutmak da bazı alimlere gore sunnettir (Serahsi, elMebsUt, III, 92) Zira ResUlullah (sas), aşUra gununde oruc tutmuş ve bunu muslumanlara tavsiye etmiştir (Buhari, Savm, 69) Hz Peygamber (sas) Medine’ye gelince, yahudilerin aşUra gununde oruc tuttuklarını gormuş ve “Bu gun nicin oruc tutuyorsunuz? diye sormuştu “Bu, hayırlı bir gundur Allah, o gunde Beni İsrail’i duşmanlarından kurtardı (Şukur olarak) Hz MUsa o gun oruc tuttu dediklerinde ResUlullah da (sas) “Ben MUsa’ya sizden daha layığım (yakınım) buyurup o gun oruc tuttu ve muslumanlara da tutmalarını tavsiye etti (Buhari, Savm, 69; Muslim, Sıyam, 127128) Hz Peygamber (sas)’in bu gunde oruc tutulmasını teşvik eden başka hadisleri de vardır Bir hadiste, “AşUra gunu orucunun onceki yılın gunahlarına keffaret olacağını zannederim (Tirmizi, Savm, 48) buyurmuştur Başka bir hadiste de aşUra orucuna işaret ederek “Ramazan orucundan sonra en faziletli oruc Allah’ın ayı olan Muharrem ayında tutulan oructur (Tirmizi, Savm, 40) buyurmuştur Ancak, Hz Peygamber (sas)’in yahudilere muhalefet icin ertesi sene aşUra orucunu Muharrem’in dokuzuncu gunu de tutacağını soylemesi (EbU DavUd, Savm, 66); bu orucun Muharrem ayının dokuzuncu ve onuncu veya onuncu ve on birinci gunlerinde tutulmasının daha doğru olacağına işaret etmektedir (Bkz İbn Hanbel, elMusned, IV, 52; Abdurrezzak, elMusannef, IV, 287) Şu da bilinmelidir ki, Ramazan orucu farz kılınınca Hz Peygamber (sas), isteyenlerin aşUra orucu tutup isteyenlerin tutmayabileceğini belirtmiştir (Buhari, Savm, 69; Muslim, Sıyam, 113126)
“Muharrem hurmet edilen anlamındadır Bu ay, Hz Peygamber (sas) tarafından Allah’ın ayı diye nitelendirilmiştir (Muslim, Sıyam, 202; EbU DavUd, Savm 55; Tirmizi, Savm, 40) Bu niteleme Muharrem ayının faziletine, ilahi feyz ve bereketinin bolluğuna işarettir ResUlullah (sas) bir hadisinde şoyle buyurmuştur: “Ramazan’dan sonra en faziletli oruc, Allah’ın ayı olan Muharrem’de tutulan oructur Farz namazlardan sonra en faziletli namaz da gece namazıdır (Muslim, Sıyam, 202203; EbU DavUd, Savm, 55; Tirmizi, Savm, 40) Muharrem’in onuncu gunu aşUra gunudur Bu gun oruc tutmak da bazı alimlere gore sunnettir (Serahsi, elMebsUt, III, 92) Zira ResUlullah (sas), aşUra gununde oruc tutmuş ve bunu muslumanlara tavsiye etmiştir (Buhari, Savm, 69) Hz Peygamber (sas) Medine’ye gelince, yahudilerin aşUra gununde oruc tuttuklarını gormuş ve “Bu gun nicin oruc tutuyorsunuz? diye sormuştu “Bu, hayırlı bir gundur Allah, o gunde Beni İsrail’i duşmanlarından kurtardı (Şukur olarak) Hz MUsa o gun oruc tuttu dediklerinde ResUlullah da (sas) “Ben MUsa’ya sizden daha layığım (yakınım) buyurup o gun oruc tuttu ve muslumanlara da tutmalarını tavsiye etti (Buhari, Savm, 69; Muslim, Sıyam, 127128) Hz Peygamber (sas)’in bu gunde oruc tutulmasını teşvik eden başka hadisleri de vardır Bir hadiste, “AşUra gunu orucunun onceki yılın gunahlarına keffaret olacağını zannederim (Tirmizi, Savm, 48) buyurmuştur Başka bir hadiste de aşUra orucuna işaret ederek “Ramazan orucundan sonra en faziletli oruc Allah’ın ayı olan Muharrem ayında tutulan oructur (Tirmizi, Savm, 40) buyurmuştur Ancak, Hz Peygamber (sas)’in yahudilere muhalefet icin ertesi sene aşUra orucunu Muharrem’in dokuzuncu gunu de tutacağını soylemesi (EbU DavUd, Savm, 66); bu orucun Muharrem ayının dokuzuncu ve onuncu veya onuncu ve on birinci gunlerinde tutulmasının daha doğru olacağına işaret etmektedir (Bkz İbn Hanbel, elMusned, IV, 52; Abdurrezzak, elMusannef, IV, 287) Şu da bilinmelidir ki, Ramazan orucu farz kılınınca Hz Peygamber (sas), isteyenlerin aşUra orucu tutup isteyenlerin tutmayabileceğini belirtmiştir (Buhari, Savm, 69; Muslim, Sıyam, 113126)