iltasyazilim
FD Üye
12 Derslik Edebiyat kitabı cevapları, soru ve cevaplar, etkinlikler,
sayfa 4: 1sorunun cevabında : din anlayışı,kültür farklılıkları,dil ,coğrafi konum gibi temeller ortaya atıldı…
hazırlık soruları
1 islamiyetin gelişimi, kavimler göçü, göçebe hayattan vazgeçiş vs
2çağdaş bir devletin kurulması, ankaranın başkent olması,halkçılığın devlet programına girmesi, bilimsel ve laik anlayışa dayanan ulusal eğitimin öngörülmesi,kadının özgürlüğü gibi toplumun çehresini değiştiren oluşumlar sanat ve edebiyat çevrelerinde de derin etkiler yapar
3 milli edebiyat dönemindeki eserlerin konuları Cumhuriyet döneminde devam ettiAtatürk ün kişiliği, ilkeleri anlatıldısevinçler acılar çoşkular işlendi
——————
sayfa 5: *modern uygarlık seviyesine yükselmek
*Eskiyi adamakıllı yok ederek yeniye gelmek
*Anadoluya(halka) yönelmek
SAYFA 9
1:siyasi esas;tanzimat fermanı, sosyal esas; medreselerin mahvolmuş olması,fikri temel;şairlerin şarkla garp aralarında kalması
2Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatında çoğunlukla Anadolu ’ya yönelme görülür Eserler Anadolu anlatılmış, aydınların Anadolu ’yu tanımadıklarından bahsedilmiştir Bu gibi şeylerle memleket anlayışı ortaya çıkmıştır
3Yenilikler: Gençlerin Anadolu ’ya yönelmesi, sadece İstanbul ’dan memleketin kurtulamayacağı işlenmiştir
Anadolu ’da Bir Gece: Anadolu ’da ancak sıkıntılar anlatılmıştır
Tohum: Anadolu ’ya yönelme işlenmiştir
Aydınların halka yönelmesi ile birlikte kurtuluşun yalnızca İstanbul ’dan olamayacağı anlaşılmıştır Anadolu birçok süre yöneticiler ve aydınlar tarafından bir zahire ve asker deposu olarak görülmüş, gerekli hizmet devlet kadar verilmemiştir Yani Osmanlı ’nın Anadolu ’yu göz ardı etmesi aydınları Anadolu ’ya dönük eserler vermeye itmiştir
4Cumhuriyetten önceki dönemlerde Anadolu çoğunlukla eserlere yansıtılmamıştır Hikaye ve tiyatrolarda anlatılan olayların çoğu İstanbul ’da geçmektedir Cumhuriyetten önceki dönemler de anlatılacak olay yazan kadar seçilir yazan olayı kurgular pek anlatırdı Yani yazılarda çoğunlukla sanat yapma amacı vardı Cumhuriyetten sonraki dönemlerde ise sanat kaygısı güdülmeksizin ilk elden anlatım kullanılmıştır Yaşam olduğu gibi okuyucuya aktarılmıştır (Türk Edebiyatında Anadolu ilk kez Çalıkuşu romanında anlatılmıştır)
5Genel olarak düşündüğümüzde insan topluluklarını halk yapan değerler:
Ortak bir vatan
Karşılıklı bir dil
Kültür ve Tarih birliği
Karşılıklı örfadet
Din, Ahlak
6a) batı düşüncesinden etkilenilmiştirMesala bu tohum metnindede makineleşmekten bahsedilmiştirama ruh olmadan bir şey olamaz
b)varoluşculuk akımının etkisi vardırFakat manevi değerleri anlatan mistisizm akımının etkiside vardırÇünkü batıdaki varoluşculuk akımı maneviyata karşıdırHerşeyde önce insanın kendi özünü oluşturması gerektiğini savurunur varoluşculuk
6SORU B SIKKI
VAROLUŞÇULUK AKIMININ ETKİSİ VARDIRFAKAT MANEVİ DERĞERLERİ ANLATAN MİSTİSİZM AKIMININ ETKİSİDE VARDIRÇÜNKÜ BATIDAKİ VAROLUŞÇULUK AKUMU MANEVİYATA KARSIDIRHERŞEYDEN ÖNCE İNSANIN KENDİ ÖZÜNÜ OLUŞTURMASI GEREKTİĞİNİ SAVUNUR VAROLUŞÇULUK
—————
SAYFA 10
sayfa 10 faaliyet:dil;sade ve akıcıdırzevk anlayışı;özentilikten kurtulmuş bir şekildedir
———–
SAYFA 11
“Başvuru ve Karşılaştırma metinleriyle ilgilki olan bu sorularla ilgili olarak:
evet, kişi kavramı ön plana çıkmıştır
Evet ilişki kurulabilir, cumhuriyet ilkesinin sonucu olan kanun karşısındaki denklik, laik us kişilerin duygu ve düşüncelerini rahatlıkla dile getirmesine yol açmıştır denilebilir
Karşılaştırma metninde psikoloji ve psikiyatri bilimlerinden laf edilebilir
varoluşculuk fikir akımının etkisiyle ele alınabilir; çünkü kişinin varlığının farkına varması, kişi olduğunu hissetmesi yani padişahın veya başka bir şeyin kulu olmadığının farkına varması
—————
SAYFA 13
ÖLÇME DEĞERLENDİRM CEVAPLARI
1SORU
D
D
D
2SORU VAROLUŞÇULUK(HAYLAZLIK)
3SORU E SIKKI
4SORU B SSIKKI
ÖLÇME DEĞERLENDİRME
1SORU
Y
Y
D
2SORU PSİKOLOJİK(1BAŞIBOŞLUK)
PSİKİYATRİFK(2ÇBOŞLUK)
BATI(3BAŞIBOŞLUK)
EKONOMIK(4BOLUK)
3SORU A SIKKI
4SORU ŞİİRDE HECE KULLANILMIS,DİL SADELEŞMİŞ,KONULARDA ANADOLU IŞLENMIŞ,ANADOLUYA YÖNELME BASLAMISTIRÇAĞDAŞLASMA İÇİN NELER YAPILMASI GEREKTİĞİNDEN BAHSEDİLMİŞ,KONU OLARAK VE EESERLERDE ATATÜRK ‘ÜN İLKELERİ BİR YOL OLARAK GÖRÜLMÜŞTÜR
sayfa 13teki 8metin soruları ve kavrayışyorumlama
9 ulusçu,demokratik,özgürlükçü ve çoğulcuTemel Niyet;dengelenmiş,huzurlu,refah içinde toplum oluşması
10)a)din ve devlet işlerinin ayrılmasıparçaya göre herkes dinini seçmekte,yerine getirmekte özgürdürdin işleri devlete karıştırılmamalı ibadeti siyasi arma olarak düşünülmemelikişinin allahla aralarında olandır
b)din ve vicdn özgürlüğü vardin ve devlet işleri birbirinden ayrılır
c)din konusunda herkesi bağımsızlık bırakıorkimseye zor kullanarak din seçtirmiorbizim dinimiz ulu bir din olduğunu ve akla mantığa uyduğu
———
Sayfa 14 ,
NURULLAH ATAÇ ’ın YAZINSAL KİŞİLİĞİ
Dilde sadeleştirme ve özleştirme hareketinin savunucularındandır Türkçe ’deki yabancı kelimeleri kullanmamış, dille fikir arasında dolaysız bir ilişki olduğunu, fiziki düşünme geleneğinin doğabilmesi için kavramların şeffaf, hangi kökten geldiklerinin anlaşılması mümkün olması gerektiğini vurgulamıştır Bu yol da, Ataç ’a tarafından, Latince, Grekçe, Farsça, Arapça gibi tanıdık olmayan dillerin eğitimini gerekli kılmak başarılamayacağına tarafından, bunlardan alınan kelimelerin Türkçe ’leştirilmesinden geçer
Türk edebiyatında izlenimci eleştirinin ilk örneklerini verdi Akşam ’da tiyatro eleştirmenliği, Hakimiyeti Milliye, Halk, Uyruk, Tan, Posta, Cumhuriyet, Son Havadis, Dünya gazetelerinde tenkit yazıları çıktı Denemeleri Türk Dili, Varlık, Yedigün, Ayla, Seçilmiş Hikayeler dergilerindedir
Motif kelimesinin anlamları (sayfa14)
1 Bağlı yandan gelerek bir bezeme işini oluşturan ve kendi başlarına birer birlik olan ögelerden her biri:
“Halı motifi Danteldeki motifler
2 edebiyat Bir eserde sık sık tekrarlanan süsleyici öge
3 müzik Bestenin bir parçasına farklı alanlara yönlendirilmiş yönlerden birlik sağlayan belirleyici ufak birim:
“Melodi motifi *
sayfa 4: 1sorunun cevabında : din anlayışı,kültür farklılıkları,dil ,coğrafi konum gibi temeller ortaya atıldı…
hazırlık soruları
1 islamiyetin gelişimi, kavimler göçü, göçebe hayattan vazgeçiş vs
2çağdaş bir devletin kurulması, ankaranın başkent olması,halkçılığın devlet programına girmesi, bilimsel ve laik anlayışa dayanan ulusal eğitimin öngörülmesi,kadının özgürlüğü gibi toplumun çehresini değiştiren oluşumlar sanat ve edebiyat çevrelerinde de derin etkiler yapar
3 milli edebiyat dönemindeki eserlerin konuları Cumhuriyet döneminde devam ettiAtatürk ün kişiliği, ilkeleri anlatıldısevinçler acılar çoşkular işlendi
——————
sayfa 5: *modern uygarlık seviyesine yükselmek
*Eskiyi adamakıllı yok ederek yeniye gelmek
*Anadoluya(halka) yönelmek
SAYFA 9
1:siyasi esas;tanzimat fermanı, sosyal esas; medreselerin mahvolmuş olması,fikri temel;şairlerin şarkla garp aralarında kalması
2Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatında çoğunlukla Anadolu ’ya yönelme görülür Eserler Anadolu anlatılmış, aydınların Anadolu ’yu tanımadıklarından bahsedilmiştir Bu gibi şeylerle memleket anlayışı ortaya çıkmıştır
3Yenilikler: Gençlerin Anadolu ’ya yönelmesi, sadece İstanbul ’dan memleketin kurtulamayacağı işlenmiştir
Anadolu ’da Bir Gece: Anadolu ’da ancak sıkıntılar anlatılmıştır
Tohum: Anadolu ’ya yönelme işlenmiştir
Aydınların halka yönelmesi ile birlikte kurtuluşun yalnızca İstanbul ’dan olamayacağı anlaşılmıştır Anadolu birçok süre yöneticiler ve aydınlar tarafından bir zahire ve asker deposu olarak görülmüş, gerekli hizmet devlet kadar verilmemiştir Yani Osmanlı ’nın Anadolu ’yu göz ardı etmesi aydınları Anadolu ’ya dönük eserler vermeye itmiştir
4Cumhuriyetten önceki dönemlerde Anadolu çoğunlukla eserlere yansıtılmamıştır Hikaye ve tiyatrolarda anlatılan olayların çoğu İstanbul ’da geçmektedir Cumhuriyetten önceki dönemler de anlatılacak olay yazan kadar seçilir yazan olayı kurgular pek anlatırdı Yani yazılarda çoğunlukla sanat yapma amacı vardı Cumhuriyetten sonraki dönemlerde ise sanat kaygısı güdülmeksizin ilk elden anlatım kullanılmıştır Yaşam olduğu gibi okuyucuya aktarılmıştır (Türk Edebiyatında Anadolu ilk kez Çalıkuşu romanında anlatılmıştır)
5Genel olarak düşündüğümüzde insan topluluklarını halk yapan değerler:
Ortak bir vatan
Karşılıklı bir dil
Kültür ve Tarih birliği
Karşılıklı örfadet
Din, Ahlak
6a) batı düşüncesinden etkilenilmiştirMesala bu tohum metnindede makineleşmekten bahsedilmiştirama ruh olmadan bir şey olamaz
b)varoluşculuk akımının etkisi vardırFakat manevi değerleri anlatan mistisizm akımının etkiside vardırÇünkü batıdaki varoluşculuk akımı maneviyata karşıdırHerşeyde önce insanın kendi özünü oluşturması gerektiğini savurunur varoluşculuk
6SORU B SIKKI
VAROLUŞÇULUK AKIMININ ETKİSİ VARDIRFAKAT MANEVİ DERĞERLERİ ANLATAN MİSTİSİZM AKIMININ ETKİSİDE VARDIRÇÜNKÜ BATIDAKİ VAROLUŞÇULUK AKUMU MANEVİYATA KARSIDIRHERŞEYDEN ÖNCE İNSANIN KENDİ ÖZÜNÜ OLUŞTURMASI GEREKTİĞİNİ SAVUNUR VAROLUŞÇULUK
—————
SAYFA 10
sayfa 10 faaliyet:dil;sade ve akıcıdırzevk anlayışı;özentilikten kurtulmuş bir şekildedir
———–
SAYFA 11
“Başvuru ve Karşılaştırma metinleriyle ilgilki olan bu sorularla ilgili olarak:
evet, kişi kavramı ön plana çıkmıştır
Evet ilişki kurulabilir, cumhuriyet ilkesinin sonucu olan kanun karşısındaki denklik, laik us kişilerin duygu ve düşüncelerini rahatlıkla dile getirmesine yol açmıştır denilebilir
Karşılaştırma metninde psikoloji ve psikiyatri bilimlerinden laf edilebilir
varoluşculuk fikir akımının etkisiyle ele alınabilir; çünkü kişinin varlığının farkına varması, kişi olduğunu hissetmesi yani padişahın veya başka bir şeyin kulu olmadığının farkına varması
—————
SAYFA 13
ÖLÇME DEĞERLENDİRM CEVAPLARI
1SORU
D
D
D
2SORU VAROLUŞÇULUK(HAYLAZLIK)
3SORU E SIKKI
4SORU B SSIKKI
ÖLÇME DEĞERLENDİRME
1SORU
Y
Y
D
2SORU PSİKOLOJİK(1BAŞIBOŞLUK)
PSİKİYATRİFK(2ÇBOŞLUK)
BATI(3BAŞIBOŞLUK)
EKONOMIK(4BOLUK)
3SORU A SIKKI
4SORU ŞİİRDE HECE KULLANILMIS,DİL SADELEŞMİŞ,KONULARDA ANADOLU IŞLENMIŞ,ANADOLUYA YÖNELME BASLAMISTIRÇAĞDAŞLASMA İÇİN NELER YAPILMASI GEREKTİĞİNDEN BAHSEDİLMİŞ,KONU OLARAK VE EESERLERDE ATATÜRK ‘ÜN İLKELERİ BİR YOL OLARAK GÖRÜLMÜŞTÜR
sayfa 13teki 8metin soruları ve kavrayışyorumlama
9 ulusçu,demokratik,özgürlükçü ve çoğulcuTemel Niyet;dengelenmiş,huzurlu,refah içinde toplum oluşması
10)a)din ve devlet işlerinin ayrılmasıparçaya göre herkes dinini seçmekte,yerine getirmekte özgürdürdin işleri devlete karıştırılmamalı ibadeti siyasi arma olarak düşünülmemelikişinin allahla aralarında olandır
b)din ve vicdn özgürlüğü vardin ve devlet işleri birbirinden ayrılır
c)din konusunda herkesi bağımsızlık bırakıorkimseye zor kullanarak din seçtirmiorbizim dinimiz ulu bir din olduğunu ve akla mantığa uyduğu
———
Sayfa 14 ,
NURULLAH ATAÇ ’ın YAZINSAL KİŞİLİĞİ
Dilde sadeleştirme ve özleştirme hareketinin savunucularındandır Türkçe ’deki yabancı kelimeleri kullanmamış, dille fikir arasında dolaysız bir ilişki olduğunu, fiziki düşünme geleneğinin doğabilmesi için kavramların şeffaf, hangi kökten geldiklerinin anlaşılması mümkün olması gerektiğini vurgulamıştır Bu yol da, Ataç ’a tarafından, Latince, Grekçe, Farsça, Arapça gibi tanıdık olmayan dillerin eğitimini gerekli kılmak başarılamayacağına tarafından, bunlardan alınan kelimelerin Türkçe ’leştirilmesinden geçer
Türk edebiyatında izlenimci eleştirinin ilk örneklerini verdi Akşam ’da tiyatro eleştirmenliği, Hakimiyeti Milliye, Halk, Uyruk, Tan, Posta, Cumhuriyet, Son Havadis, Dünya gazetelerinde tenkit yazıları çıktı Denemeleri Türk Dili, Varlık, Yedigün, Ayla, Seçilmiş Hikayeler dergilerindedir
Motif kelimesinin anlamları (sayfa14)
1 Bağlı yandan gelerek bir bezeme işini oluşturan ve kendi başlarına birer birlik olan ögelerden her biri:
“Halı motifi Danteldeki motifler
2 edebiyat Bir eserde sık sık tekrarlanan süsleyici öge
3 müzik Bestenin bir parçasına farklı alanlara yönlendirilmiş yönlerden birlik sağlayan belirleyici ufak birim:
“Melodi motifi *