
Marmara Denizi ve Ege Denizi’ni birbirine bağlayan Çanakkale Boğazı, uzun yıllardır bir köprü projesiyle konuşuluyordu. Birinci fikirleri 1984 – 1989 yılları ortasında ortaya atılan Çanakkale Boğazı’ndaki köprü projesi için 1995 yılında bir ihale de gerçekleştirilmişti. Lakin 18 yabancı firmanın katıldığı ihalede kazanan firma, projenin yapılabilir olmadığını belirterek projeden çekilmişti.
Bu tarihten sonra 3 Mart 2016’da yine gündeme gelen köprü, ismiyle birlikte proje kademesine kondu. 1915 Çanakkale Köprüsü isminin verileceği açıklanan köprü, bugün, 18 Mart Şehitleri Anma ve Çanakkale Zaferi’nin 107. yılında açılıyor. Pekala 1915 Çanakkale Köprüsü hangi özellikleri taşıyor? Çanakkale’de kurulan bu köprü nasıl bir yarar sağlayacak? Gelin, köprüye tüm ayrıntılarıyla bakalım.
1915 Çanakkale Köprüsü’nün özellikleri:

- Uzunluğu: 4.608 metre
- Orta açıklığı (iki kule ortasındaki mesafe): 2.023 metre
- Kule yüksekliği: 318 metre
- Şerit sayısı: 2 x 3 adet
- Köprüyü yapan şirketler: Daelim (Güney Kore) – Limak – SK (Güney Kore) – Yapı Merkezi Ortak Girişimi
- Maliyeti: 3 milyar eurodan fazla
1915 Çanakkale Köprüsü’nün barındırdığı ayrıntılar:

1915 Çanakkale Köprüsü, Çanakkale ve tarihi için kıymetli simgelere mesken sahipliği yapıyor. Köprü, Cumhuriyet’in 100. yılı onuruna 2023 metrelik orta açıklığa sahipken, köprü kulelerinin yüksekliği 18 Mart zaferine atıfta bulunmak için, üçüncü ayın 18. günü manasına gelecek formda 318 metre olarak belirlendi.
Köprü kulelerinin üzerineyse Seyit Onbaşı’nın savaş sırasında tek başına kaldırdığı top mermilerini temsilen 16 metre uzunluğunda mermi figürleri yerleştirildi. Bu figürlerle birlikte köprünün toplam yüksekliği 334 metreye ulaştı. Kulelerde yer alan kırmızı ve beyaz renkler de elbette Türk bayrağına atfen seçildi.
1915 Çanakkale Köprüsü nerede?

1915 Çanakkale Köprüsü’nün Asya kıtasındaki ucu, Çanakkale merkezine yaklaşık 35 kilometre uzaklıktaki Lapseki ilçesinde, Avrupa kıtasındaki ucu da Gelibolu ilçesinin Sütlüce köyü yakınlarında bulunuyor.
1915 Çanakkale Köprüsü’ne içeren otoyol projesi:

1915 Çanakkale Köprüsü, beraberindeki Otoyolu Projesi ile, Malkara ile Çanakkale ortasında köprüyle birlikte toplamda 88 kilometrelik otoyol ve 13 kilometre irtibat yolundan oluşuyor. Proje, Köprü’nün yanı sıra 4 adet viyadük, 12 adet köprü, 43 adet üst geçit, 40 adet alt geçit, 12 adet kavşak, 4 adet otoyol hizmet tesisi, 2 adet bakım işletme merkezi ve 5 adet gişeye konut sahipliği yapıyor. Otoyol projesinin tamamlanmasıyla birlikte Marmara Bölgesi’ndeki otoyol ringi de hayat buldu.
1915 Çanakkale Köprüsü’nün avantajları ne?

1915 Çanakkale Köprüsü, Gelibolu – Lapseki ortasındaki 40 dakikalık feribot seyahatinin 6 dakikaya inmesini sağlayacak. Bilhassa Avrupa’ya ihraç ya da ithal mallar taşıyan tırlar, kelam konusu feribotun gişelerinde uzun kuyruklar oluşturabiliyordu. Tırların artık feribot yerine köprüye yönelmesi bekleniyor. Gelibolu – Lapseki feribotu, bilhassa bayram günlerinde kilometrelerce kuyruğa sahip olabiliyor. Hava muhalefetinin olduğu günlerdeyse karşıya geçiş için rastgele bir alternatif olmuyor.
Köprü, feribota olan bağlılığı ortadan kaldırarak daha süratli tedarik imkânı sağlarken, tıpkı vakitte etrafındaki organize sanayi bölgelerine de talebin artmasını sağladı. Lojistik olarak artık daha erişilebilir olan Biga ve Çanakkale merkezindeki sanayi bölgeleri doldu. Ayvacık’ta Sera OSB, Bayramiç’te hayvancılık OSB ve Çan’da Karma OSB projeleri hazırlandı.
1915 Çanakkale Köprüsü’nün dezavantajları ne?

1915 Çanakkale Köprüsü için günlük 45 bin araç geçiş garantisi verildi. Araç başı geçiş fiyatı 15 euro (yaklaşık 245 TL) + KDV olarak belirlendi. Bu da 1915 Çanakkale Köprüsü’nde her gün 675 bin euro (yaklaşık 11 milyar TL) + araç başı KDV fiyat taahhüdü verildiği manasına geliyor.
Öte yandan Çanakkale’deki deniz ulaşımını üstlenen GESTAŞ, 2016 yılında bayram tatilinde dahi Lapseki – Gelibolu çizgisi dahil olmak üzere toplam 5 çizgisinde günlük ortalama 20 bin araç taşımıştı. GESTAŞ, o devir ortalama günlük taşınan araç sayısını ise 5 – 7 bin olarak açıklamıştı. Elbetteki GESTAŞ'ın bilgilerinin üzerinden 6 yıl üzere uzun bir müddet geçti. Lakin mevcut durumda dahi deniz ulaşımı ile taşınan araç sayısının 45 binin altında olduğu kestirim ediliyor. Şayet köprü, Çanakkale Boğazı'ndaki araç geçişinin artması tarafında bir teşvik oluşturmazsa geçiş garantisi hazineye, doğal olarak da vatandaşa yük bindirmiş olacak.
1915 Çanakkale Köprüsü projesinin mukavelesi, projenin imal etabı dahil 16 yıl 2 ay 12 gün süreyle imzalandı. Köprü, bu müddet sonunda Otoyolu Karayolları Genel Müdürlüğü'ne teslim edilecek.