1982 Anayasası 1982 Anayasası Ozellikleri
Turkiye Cumhuriyeti Anayasası, 1982 Anayasası olarak bilinen anayasa değişikliği, Turkiye Cumhuriyeti'nin halihazırdaki anayasasıdır 12 Eylul 1980 darbesi sonrasında hazırlanmış ve 18 Ekim 1982 tarihinde kabul edilerek yururluğe girmiştir Turkiye Cumhuriyeti'nin1982'de yapılan halk oylamasına katılan %913 oranında secmenlerin %827'si evet%86'sı hayıroyu kullanmıştır Bu oran 1961 Anayasasının %615 olan evetoylarına gore cok yuksek bir kabul duzeyini yansıtmaktadır Bu yuksek kabul oranının sebepleri arasında MGK'nin partiler ustu gorunumu, medyanın sıkı denetim altında tutulması, siyasi partilerin kapatılmış ve değişik goruşlerin ortadan kaldırılmış olması, 1980 oncesinin halkta derin izler bırakması, şiddet olaylarına tepki, eski siyasi iktidarlara guvensizlik ve referandumum sonucunun hayırcıkması dahilinde olacakların belirsizliği sayılabilir
Turkiye Cumhuriyeti Anayasası Başlangıc, Genel Esaslar, Temel Haklar ve Odevler, Cumhuriyetin Temel Organları, Mali ve Ekonomik Hukumler, Ceşitli Hukumler, Gecici Hukumler ve Son Hukumler olmak uzere toplam sekiz bolumden oluşur
Ana ilkeleri
Anayasada devlet, demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devleti olarak tanımlamaktadır Devletin şeklini, dilini, başkentini ve rejimin temel ozelliklerini belirleyen ilk uc madde 4 maddede belirtildiği uzere değiştirilemez, değiştirilmesi teklif dahi edilemez Egemenlik TBMM bunyesinde vucut bulur ve kayıtsız şartsız milletindir İlk uc maddede laiklik, sosyal eşitlik, kanun onunde eşitlik, cumhuriyet idaresi ve ulkenin bolunmez varlığı konu edilmektedirAyrıca yasama, yurutme ve yargı arasında yatay manada bir denklik yaratılmış ve bu uc erk biribirinden kesin cizgilerle olmasa da ayrılmıştır
Yasama yetkisi Turk Milleti adına TBMM'nindir ve bu yetki devredilemez TBMM icin 1961 sisteminin getirdiği cift kanatlı parlamento sistemi terk edilmiş meclis tek catı altında birleştirilmiştir
Yurutme yetkisi ise aynı zamanda devletin başı olan Cumhurbaşkanı, Başbakan ve Bakanlar Kurulu'na verilmiştir
Genel değerlendirme
Olağanustu hal rejimlerini duzenleyen maddeleri (mad119, mad120, mad121 ve mad122) ve yine bununla alakalı olarak kısmi bir yasama yetkisi devri sayılabilecek Kanun Hukmunde Kararname (KHK) ve Olağanustu Hal (İki ceşit OHAL, sıkıyonetim ve de seferberlik ve savaş hali olmak uzere 4 adet OHAL belirtilmiştir) donemlerinde Bakanlar Kurulu'nca cıkarılabilen OHAL KHK'lerinde koklu ve iyileştirici duzenlemeler yapılmıştır Ayrıca anayasanın sonunda yer alan ekteki gecici 15 madde cunta doneminde yapılmış uygulamaları ve cıkarılmış bulunan yasaların Anayasa'ya uygunluğu bakımından herhangi bir denetimi yasaklamaktadır Ayrıca 1982 anayasası Kazuistik (her şeyi kuralla cozme yontemi, ayrıntıcı) bir anayasadır
Turkiye Cumhuriyeti Anayasası, 1982 Anayasası olarak bilinen anayasa değişikliği, Turkiye Cumhuriyeti'nin halihazırdaki anayasasıdır 12 Eylul 1980 darbesi sonrasında hazırlanmış ve 18 Ekim 1982 tarihinde kabul edilerek yururluğe girmiştir Turkiye Cumhuriyeti'nin1982'de yapılan halk oylamasına katılan %913 oranında secmenlerin %827'si evet%86'sı hayıroyu kullanmıştır Bu oran 1961 Anayasasının %615 olan evetoylarına gore cok yuksek bir kabul duzeyini yansıtmaktadır Bu yuksek kabul oranının sebepleri arasında MGK'nin partiler ustu gorunumu, medyanın sıkı denetim altında tutulması, siyasi partilerin kapatılmış ve değişik goruşlerin ortadan kaldırılmış olması, 1980 oncesinin halkta derin izler bırakması, şiddet olaylarına tepki, eski siyasi iktidarlara guvensizlik ve referandumum sonucunun hayırcıkması dahilinde olacakların belirsizliği sayılabilir
Turkiye Cumhuriyeti Anayasası Başlangıc, Genel Esaslar, Temel Haklar ve Odevler, Cumhuriyetin Temel Organları, Mali ve Ekonomik Hukumler, Ceşitli Hukumler, Gecici Hukumler ve Son Hukumler olmak uzere toplam sekiz bolumden oluşur
Ana ilkeleri
Anayasada devlet, demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devleti olarak tanımlamaktadır Devletin şeklini, dilini, başkentini ve rejimin temel ozelliklerini belirleyen ilk uc madde 4 maddede belirtildiği uzere değiştirilemez, değiştirilmesi teklif dahi edilemez Egemenlik TBMM bunyesinde vucut bulur ve kayıtsız şartsız milletindir İlk uc maddede laiklik, sosyal eşitlik, kanun onunde eşitlik, cumhuriyet idaresi ve ulkenin bolunmez varlığı konu edilmektedirAyrıca yasama, yurutme ve yargı arasında yatay manada bir denklik yaratılmış ve bu uc erk biribirinden kesin cizgilerle olmasa da ayrılmıştır
Yasama yetkisi Turk Milleti adına TBMM'nindir ve bu yetki devredilemez TBMM icin 1961 sisteminin getirdiği cift kanatlı parlamento sistemi terk edilmiş meclis tek catı altında birleştirilmiştir
Yurutme yetkisi ise aynı zamanda devletin başı olan Cumhurbaşkanı, Başbakan ve Bakanlar Kurulu'na verilmiştir
Genel değerlendirme
Olağanustu hal rejimlerini duzenleyen maddeleri (mad119, mad120, mad121 ve mad122) ve yine bununla alakalı olarak kısmi bir yasama yetkisi devri sayılabilecek Kanun Hukmunde Kararname (KHK) ve Olağanustu Hal (İki ceşit OHAL, sıkıyonetim ve de seferberlik ve savaş hali olmak uzere 4 adet OHAL belirtilmiştir) donemlerinde Bakanlar Kurulu'nca cıkarılabilen OHAL KHK'lerinde koklu ve iyileştirici duzenlemeler yapılmıştır Ayrıca anayasanın sonunda yer alan ekteki gecici 15 madde cunta doneminde yapılmış uygulamaları ve cıkarılmış bulunan yasaların Anayasa'ya uygunluğu bakımından herhangi bir denetimi yasaklamaktadır Ayrıca 1982 anayasası Kazuistik (her şeyi kuralla cozme yontemi, ayrıntıcı) bir anayasadır