2008 yılı şampiyonu RAKI oldu Mey Alkol Pazarlama Direktörü Çiçekten Becel, 2008 yılını yaptıkları etkili irtibat ve pazarlama kampanyaları sayesinde, kriz koşullarına rağmen başarılı kapattıklarını belirtti Becel, 2008 bir anlamda rakı yılı oldu diyebiliriz Alkollü meşrubat sektörü de yerinde sayıyordu, ama rakı özelinde rakı pazarı daralıyordu 2008’de bu eğilimi tersine çevirdik ve rakı pazarını büyüttük Uzun bir aradan daha sonra Türk insanı, bitmiş rakısını 'kucakladı' diyebiliriz Derhal ekonomik durgunluğa girilen bir yılda ve tekrar tekrar iki üç aidat görebilen bir kategoride böyle bir artma herkesi şaşırtıyordedi YILBAŞI GECESİ 1 MİLYON ŞİŞE RAKI TÜKETİLDİ Mey Içki Pazarlama Müdürü Elif Göktaş da yeni yıl gecesi rakı tüketimine ilişkin veri verirken, ulusal perakende zinciri mağaza verilerinden yola çıkılarak yapılan Türkiye tahminine göre yılbaşı gecesi toplam 350 bin litre yeni rakı tüketildiğini ve bu miktarın 45 milyon duble rakıya ve 35 cl olarak da 1 milyon şişeye denk geldiğini söyledi Hesaplı durgunluğa karşın rakı sektöründeki büyümenin nedenlerini ve beklentilerini değerlendiren Mey Içki Pazarlama Direktörü Çiçekten Becel, yerinde fiyatlı rakı segmentinin ortaya çıkışının yanı sıra, Mey olarak rakıbalık ilişkisi üstüne kurulan etkin pazarlama ve iletişim stratejisinin rakı pazarını büyüten önemli etken olduğunu kaydetti “DERESİMİT EFSANESİNE, RAKIBALIK SÖYLEMİ KARŞI TARAF OLDU Rakıbalık sezonu için özel tasarım şişe ürettiklerini ve bunun tüketiciler nezdinde büyük alkış kazandığını söyleyen Becel, yılbaşı için de özel tasarımlı şişe yaptıklarını ve yeni yıl için 300 bin adet yeni yıl rakısı ürettiklerini ve her iki yeniliğin de satışlar üstünde ve rakı kültürünün gelişmesinde çok olumlu etkisi olduğunu vurguladı Çiçekten Becel, “Türkiye’de ekol haline gelen deresimit alışkanlığı gibi biz de alkollü alkol pazarında bundan böyle rakıbalık efsanesini yarattığımızı düşünüyoruz Bundan Böyle halk hani bir akşam yemek yemek yiyelim yerine, rakıbalık yapalım diyorlar Rakı içmeyenler bile pek diyor Halk Müziği rakı ile ilgili her şeyi bundan böyle çok seviyor Akarsu simite çoktan rakip olduk, hatta rakıbalık, çaysimiti çoktan geçmiş bile olabilir diye konuştu YENİLİKLER SÜRECEK Rakıbalık haftası yanı sıra Aralık ayının son haftalarında satışların öteki haftalara kıyasla üç kat artığını, ay olarak kıyaslamada artışın Aralık’ta yüzde 40’a ulaştığını söyleyen Çiçekten Becel “ Yaptığımız ambalaj değişiklikleri alıcı nezdinde büyük ilgi görüyor Rakı pazarına bir sürü yeni ürün çıktı Bundan Böyle cümbür cemaat, şarap gibi değişik rakı çeşitlerini kolluyor, inceliyor ve yenilikler bekliyor Mey Alkol olarak ’da bütün kategorilerde yeniliklerimiz sürecek ve rakı, votka ve likör elde etmek üzere üç belli başlı kategoride yoğunlaşacağız dedi “UYGUN FİYATLI RAKI OLMASA SEKTÖR ZORA GİRERDİ Ekonomik durgunluk dönemlerinde, her kategorinin bir alt segmentinin oluştuğunu kaydeden Mey Alkol Pazarlama Direktörü Becel, bu konuda şu değerlendirmeyi yaptı: “Çünkü insanların fiyata hassasiyeti var ve alım gücünün düşmesiyle böyle bir pazar oluşuyor Yüksek kaliteli ya da göreceli olarak, daha kaliteli segmentteki ürünlerin fiyatı satın alınamaz ışık halkası gelince alt tarafta bir boşluk oluşur ve burayı dolduracak lüzum pazar liderinin çıkardığı markalar olabilir ya da bunu bir fırsat olarak görebilen başka firmaların girişimleri olabilir Nitekim rakı kategorisinde de böyle oldu 2007’nin sonundan itibaren ucuz demeyelim de ya da daha yerinde fiyatlı ürünler çıkmaya başladı Belki çoğunlukla kategorinin ortalama fiyat yapısını aşağıya çeken, kategori değerini sözde aşağıya çeken bir şey gibi görünse de fiilen kategorinin sağlığı açısından, yani uzun vadeli büyümesi ve sağlığı bazını koruması açısından son derece iyi bir şey Çünkü eğer bu ürünler olmasa ahali rakıdan en ince ayrıntısına kadar uzaklaşacak ve diğer şeyler içecek İçinde alkol olan, muadil bir takım diğer kategorileri tercih edebilecek Derhal toplam satışların takriben üçte birini bu uygun fiyatlı rakılar oluşturuyor “EVDE TÜKETİM ARTACAK Kriz ortamı dolayısıyla insanlarda hafta içi günlerden ziyade hafta sonları dışarıya çıkma yönünde bir değişikliğin gözlendiğini, başlattıkları paketindirim kampanyalarının satışlar üzerinde olumlu etkisi olduğunu ve tüketicilerin idareli olarak avantajlı olan 100 cl gibi yüksek hacimli şişeleri seçim ettiğini aktaran Çiçekten Becel şunları söyledi: “Rakı zaten evvelden de evde bolca tüketilen, hatta dışarıdan daha pozitif evde tüketilen bir içkiydi Ve burada aileler, akrabalar, arkadaşlar, eşler dostlar daima bir araya geldiklerinde bir yerlerde her zaman rakı olmuştur Dolayısıyla hesaplı durgunluk oldu, kriz oldu da millet rakıyı ilk kez evlerine taşıdılar diye bir şey değil Ama bu dönemde eve dönüş eğilimin artacağını ve hızlanacağını düşünüyoruz fakat bunu da doğrusu görüyoruz zaten Bir Zamanlar tüketimin yüzde 65'i evde, yüzde 35'i dışarıdayken, olur ya bu dönemde bu oranların yüzde 70’e yüzde 30 gibi değişeceğini düşünüyoruz Tüketim oranının azıcık daha eve kayacağını hesaplıyoruz dedi “EFKARLI YOK KARLI OLMAYI HEDEFLİYORUZ “Efkarlatan bir sektörde çalışıyorsunuz Durgunluk anlamında için şirket olarak sizde bir efkarlanma var mı şeklinde soruya Çiçekten Becel, ihtiyatlı bir iyimserlik içinde olduklarını vurgulayarak şöyle karşılık verdi: “Temkinli, çünkü biz biliyoruz ama bu krizin sektörü etkilememesi mümkün yok Çünkü çok yaygın bir kriz ve fazla kısa süreli bir şey de olmayacak hemen zaten 1 senedir Türkiye'de gerçekten bir hesaplı durgunluk varken bu da üzerine geldi Muhakkak bir daralma olacak Rakı sektörü için yüzde 4’lük bir daralma bekliyoruz Lakin iyimserlik de şuradan geliyor; Biz pazarlama ve irtibat gücüne çok inanıyoruz Yani tüketiciyle sürekli iletişimini kesmeyen ve aralıksız iletişim halinde olan markalar hep krizden sonra mükemmel bir yerde devam ediyorlar yollarına Dolayısıyla iletişimimize ve yeniliklere devam edeceğiz Bunlara Türk tüketicisinin tepki verdiğini gördük 2008 bize gerçekten çok moral verdi Çünkü durgunluk senesi olmasına rağmen yaptığımız şeylerin geri dönüşlerini daima aldığımız bir yıl oldu Tüketici araştırmalarını her şirket azaltır kriz ortamında, biz araştırma bütçemizi için yüzde 30 artırdık “’DA PAZAR PAYIMIZI KORUYACAĞIZ Çiçekten Becel, Mey Alkol’nin rakıyla ilgili büyüme oranı konusunda şöyle dedi: “Biz önümüzdeki sene pazar payımızı değişmez tutmayı hedefliyoruz hemen yüzde 70 civarında bir pazar payımız var Dolayısıyla sektörün yüzde 4 küçüleceğini demeç ettiğimiz için biz de bütçeleme açısından benzer miktarda bir satış daralması koyduk Fakat ast fakat amacımız en azından bu sene aynı satışı yetişmek Bütçeye ne koydunuz derseniz bütçeye litre bazında yüzde 4 gerilemeyi koyduk Cirosal olarak bu oranın biraz daha altında bir oran görebilirsiniz Çünkü daha fazla promosyonlu ürünlere ve ucuz rakıya kayış olduğu için cirolarda onun birkaç puan aşağıda bir geri gidiş olacaktır