3,4 yaş çocuğunun düş dünyası 3 yaş çocuğuna uygun faaliyetler Sevgili melekler, Bu yaş dönemindeki çocukların en önemli özelliği kesintisiz hareket halinde olmalarıdır Hoplamayı, zıplamayı severler Bundan Böyle daha dengeli hareket ettikleri için koşmak ve istediğinde durmak başarabildiği şeylerdir34yascocugununhayaldunyasi5c502c8ca139aalt Anne okulda fotoğraf yapıyorduk ne oldu biliyor musun? Çizdiğim dinozor kağıttan yere atladı Ayrıca de kanatlı bir dinozor Ben de sırtına bindim ve eve uçtukY olda kuşlar bize saldırdı Lakin ben ateş çıkaran sopamla hepsini kaçırdım… 3 4 yaş çocuklarının genel özellikleri nelerdir? Bu dönemde en fazla tekrarlanan davranışlar nelerdir? Bu yaş dönemindeki çocukların en kayda değer özelliği kesintisiz hareket halinde olmalarıdır Hoplamayı, zıplamayı severler Artık daha dengeli hareket ettikleri için koşmak ve istediğinde durmak başarabildiği şeylerdir Sallanmayı, kaydıraktan kaymayı, hain bir basamak ya da duvardan atlamayı severler Enerjisi hiç bitmeyecekmiş gibi sürekli hareket halindedirler Güvenli Olmayan olanı yavaş yavaş ayırt edebilir Kendi kendine yemeyi, giyinme ve soyunmayı, el yıkama ve diş fırçalama gibi öz bakım becerilerini başarır Dikkatini daha uzun süre yaptığı işe verebilir Daha uzun süre kendi başına oynayabilir Masa başında yapılan faaliyetlere daha uzun zaman ayırabilir Resim gerçekleştirmek, değişik malzemelerle (oyun hamuru, parmak boyası vs)hedeflemek ilgisini çeker Bu yaş dönemlerinde resimleri konuludur ve daha anlaşılması mümkün olmaya başlamıştır İnsan resmi çiziminde göz, ağız ve kafadan çıkan bacaklar vardır Yapboz gerçekleştirmek bu yaş dönemlerinde bazı çocukların alaka alanına girer Büyük ve eksik parçalı Legolarla inşa oyunları oynamakta bu yaş döneminde başlar Taklit yapmayı sever Ayrı rollere bürünür Bir gün kedi olur, bir diğer gün dinlediği masaldaki kahramanın yerine geçer Kendinin artık öteki insanlardan ayrı bir kişi olduğunu kavramaya başlar Başkalarının da kendinden farklı duygu ve düşünceleri olduğunu fark etmeye başlar Renkleri öğrenir Bir tane ve bir sürü gibi farklılıkları anlamaya başlar id Nesneleri büyüklük ya da renkleri gibi ayrı özelliklerine tarafından sıralayabilir Beşe değin saymayı öğrenebilir Mutfakta veya evde yapılan işler muavin olabilir Oyuncaklarını kendi alıp, yerine koyabilir Neden sonuç ilişkilerini öğrenmek ilgisini çeker Dost ilişkileri gelişir , paylaşmayı öğrenir Konuşmaları belli başlı gramer kurallarına uygundur Anlatacak fazla şeyi vardır Okulda olanlar, arkadaşları, gerçek dışı hikayeler Kuralları anlayabilir, sorunla karşılaştığında çözüm yolları konusunda müdahale edilmezse kendi çözümlerini üretip sonuç alabilir Geçmiş ve geleceği ayırt etmeye başlar Eskiden olanlar ile yatıp kalkıp sabah olunca olacakları anlayabilir ara sıra inatçı davranışlar sergiler, kendi isteklerinin yerine getirilmesi önemlidir 3 4 yaş çocuğunun hayal dünyası nasıldır? 3 – 4 yaşındaki bir çocuğun düş gücü artık oyunlarına, yaptığı faaliyetlere öbür renkler katmaktadır Bu yaş dönemlerinde çocuklar düş ile gerçeği yeni yeni ayırt etmeye başlarlar bununla beraber hayali hikayeler dinlemeyi ve uydurmayı severlerEn sevdikleri masal veya çizgi film kahramanının tam yerinde olmak , ya da başkalarının başına gelen şeyleri kendi başına gelmiş gibi anlatmak ya da hiç olmayan şeyler uydurmak bu dönemde sık karşılaşılan durumlardır Düş dünyaları gitgide zenginleştiği için de oyunları, resimleri ve anlattıkları hikayeleri de daha renkli, varlıklı olmaya başlar Oyun bu yaş döneminde çocuğun hayatının en önemli parçasıdır Arkadaş ilişkileri gelişmeye başladıkça çocuğun sosyal yanı da gelişmektedirEn iyi arkadaşını taklit etmek onun gibi yürümek ,konuşmak gibi ayrı rolleri oynamayı severBazen öbür bir karaktermiş( masaldaki cin ya da çizgi filmdeki süper kahraman ) gibi adet edinmek veya bir nesneyi başka bir nesnenin yerine kullanmak ( boş bir ayakkabı kutusunu müzik seti veya ipleri kablo yerine getirmek ) bu dönemdeki gelişmelerdir Anlattıkları hikayelerde ilk olarak baş ve son yoktur, hikaye her defasında ayrı şekilde anlatılır lakin zamanla onları daha realist ve mantıklı hikayelere dönüştürmeye başlar Çocuğun düş gücünün gelişmesine anne ve baba nasıl katkıda bulunabilir ? Oyuncak seçerken olası olduğu kadar dağıtılmış fonksiyonları olan oyuncaklar seçmelidirTek bir düğmeye basılarak oynayan yaratıcılığa ve hayal gücüne yer bırakmayan oyuncaklar seçilmemelidir Birlikte bir oyun oynadığınızda çocuğu yönlendirmek yerine onun sizi yönlendirmesine izin verin Mesela oyuncak tabak bir uçan daire olarak kullanılıyorsa bunun gerçekte bir tabak olduğunu anlatmak yerine bir tabakta siz alarak oyuna katılabilirsiniz Televizyon ve bilgisayar gibi düş gücüne artı yer bırakmayan faaliyetler yerine tiyatro , drama, dans,sergi gibi faaliyetler seçim edilebilir Evdeki eşyalarla öbür şeyler yapmasına izin verin Zarar verici olmadıkça eşyaları ellemesine , kullanmasına yardım verinYastıklardan kulübe inşa etmesine , eski giysilerden kıyafetler yapmasına izin verebilirsiniz Evin dağılması ve kirlenmesine neden olduğu düşünülerek çocuğun oyunlarına kısıtlamalar getirmek düş gücünü engelleyecektir Ayrı malzemelerle çalışmasına fırsat tanıyın Öbür boyalar , kağıtlar,evdeki atık malzemeleri( boş kutular,rulolar,gazete kağıtları vs) kullanmasınıdestekleyin Hikayeler okumak , aşina hikayeleri ayrı şekilde çocuğa tamamlatmak,çizdiği bir resim için hikaye oluşturmakta yardımsever olacaktır Oyuncak üretmesine ihtimal tanıyın Doğa ile yakından tanışmasına fırsat tanımak, hayvan ve bitkileri izlemesini ve gözlemesini temin etmek ona yeni oyunlar icat etmesi için gereken hayal gücünü kazandıracaktır Ona kendi çocukluğunuzda oynadığınız öbür oyunları anlatın ve birlikte oynamaya misafir etme edinKağıttan uçak yapmak, konserve kutusundan robot yapmak,kağıt gemileri yüzdürmek,eski çoraba dikilen düğmelerle göz ağız yapıp kukla meydana getirmek , incir yaprağından çanta yapmak gibi bildiğiniz oyunları paylaşınPatates baskısını, kağıda boya sürüp ortadan katlayarak fotoğraf çıkarmayı gösterin Değişik roller oynamasına müsade verin O anne olsun , siz çocukO yemekleri yapan anne veya arabayı kullanan baba olsun siz de arka koltukta oturan oğlunuz Öbür malzemeleri karıştırarak mutfakta birlikte yeni yemekler buluş edin Saksıya öbür tohum ve soğanlar ekerek nasıl bir bahçe oluşacağını ,çıkacak çiçeklerin renk ve kokularını hayal edin Kendi resimlediği kendi hikaye kitabını oluşturunBu kitabı ciltletin ve başkalarına anlatması, zamanla yeni sayfalar ek etmesi konusunda onu yüreklendirin Kaynak Nur Dinçer Genç Psikolog