iltasyazilim
FD Üye
5 Yaşında Tavır Gelişimi
5 Yaş Çocuğunun Özellikleri: Beş Yaşındaki Çocuğunun Gelişimi
Çocuk gelişimi, 5 yaş çocuğun gelişim özellikleri
Çocuğun gelişimini araştırmak bir fazla yönden yararlıdır Gelişim dağıtılmış dönemlerden meydana kazanç Belirli gelişim dönemlerinde karşılıklı tavır kalıplarının olduğu yapılan çalışmalar sonucu ortaya konmuştur Mesela 34 yaş çocuklarına okuma yazmaöğretmeye niyetlenmek boşuna bir çabadır Çünkü çocuk belirli bir olgunlaşma sürecinden geçmeden belirlenmiş becerileri kazanamaz Buna karşılık dört yaş çocuğu rakam sayamaz, renkleri ayırt edemezken en şiddet müzik parçalarını öğrenebilir Erişkinlerin bin bir güçlükle öğrendikleri bir tanıdık olmayan dili, o dilin konuşulduğu ortamda fazla kısa sürede öğrenebilirler Hitabe yeteneğinin gelişmesi de beynin belirlenmiş bir olgunluk düzeyine erişmesine bağlıdır, beş aylık bir bebeğe ne değin uğraşılsa da konuşma öğretilemez, oysa 89 aydan daha sonra bebek duyduklarını yinelemeye ve kapmaya başlar Çocuk bu dönemde ilgi ve uyarılmadan mahrum kalırsa yetenekler körelir
5 Yaşında Tavır Gelişimi 4 yaşından daha fazla almak üzere, 5 yaşındaki bir çocuk diğer çocukların kendi civarda olmasından tutku alır Bir arkadaşla mı, yoksa ebeveynlerle mi bir şey gerçekleştirmek seçeneği verildiğinde 5 yaşındaki çocuk çoğunlukla birincisini seçer
5 yaşındaki çocuk yalnız giyinebilir, (bazı düğmeleri ilikler ve şayet ayakkabılarını bile bağlar) Çocuk olasılıkla ne giyeceğini yeğlemek ister 5 yaşındaki bir çocuk, kızlar ve erkekler arasındaki farkların fazla derecede bilincindedir Bu yaştaki çocuklar genelde evlenmeyi planladıkları kız ya da erkek arkadaşları olduğunu iddia ederler 5 yaşındaki birçok çocuk bir ya da iki yıllık anaokuluna giderler Bazıları ise bu yaşta okula başlamazlar Çocuğun ne dek teşvik ve gösterimin etkisinde kaldığına yan olarak 5 yaşındaki bir çocuğun okumaya ve yazmaya başlaması ve hatta bazı basit aritmetiksel becerilerine sahip olması olağandır
Bizce 5 yaş çocuğunun gelişiminde uyarı etmemiz gereken en kayda değer psikomotor gelişim türleri;
Adale hakimiyetinin gelişmesi
Denge gelişimi
Duyu organları ile hareketlerin koordinasyonu
Denge Gelişimi
Çocuğun gelişimi 56 yaşlarında bütün hareketleri özellikle denge hareketlerini oyuna çevirmiş ve bunlardan büyük haz almaya başlamıştır
Dengenin gelişiminde en kayda değer etken işitme ve görme duyularının gelişiminin tamamlanması ve kaslarının koordinasyonunu sağlayabilmesidir
Denge hareketlerinin bazılarına örnek atamak icabında;
Tek ayağı ile zıplaması
Bu becerinin kazanılması ile birlikte çocuk “sek sek oyunu oynamaya başlar Burada bahsedicimiz sek sek oyunu ast fakat 1011 yaşlarında oynanan oyun gibi değil sadece tek ayağı üzerinde zıplaması ve bunun çocukta uyandırdığı zevkin tadını çıkarmasından öte gitmemektedir
Hain engellerin üzerinden atlar ya da ip atlar, özellikle kız çocuklarının oynadığı, tek yada iki kişi iki taraflı oynanan ip oyunları çocuklara dengesinin gelişmesi ile daha büyük bir şımartma vermekte kazanmanın tadını çıkarmaktadır
Engel atlama
Burada çocuk keza büyük kaslarının geliştirir keza de denge hareketlerini uygular
Oyun: Yere iki büyük tahta blok konur, çocuğun bu tahta bloklardan birinin üzerine çıkması istenir Bir bloktan diğerine atlaması istenir Çocuğun becerisine kadar bu iki blok arasındaki mesafe belirlenir Lakin burada manâlı olan çocuğun bu hareketi yapabilmesidir
Çocuğun sosyal ve hissi gelişimi için neler yapabilirsiniz?
Okuldaki aktivitelere katılımını destekleyin
Yaşıtlarıyla oynayacağı, enerjisini boşaltabileceği fırsatlar yaratın
Vücuduyla ilgili, bebeklerin nasıl olduğu ile ilgili sorularına anlayacağı, basit ve dürüst yanıtlar verin
İyi davranışlarını takdir edin, bu nedenle bu davranışlar kalıcı olacaktır
Jurnal yaşadıklarını, duygu ve düşüncelerini paylaşmasına fırsat verin
*
5 Yaş Çocuğunun Özellikleri: Beş Yaşındaki Çocuğunun Gelişimi
Çocuk gelişimi, 5 yaş çocuğun gelişim özellikleri
Çocuğun gelişimini araştırmak bir fazla yönden yararlıdır Gelişim dağıtılmış dönemlerden meydana kazanç Belirli gelişim dönemlerinde karşılıklı tavır kalıplarının olduğu yapılan çalışmalar sonucu ortaya konmuştur Mesela 34 yaş çocuklarına okuma yazmaöğretmeye niyetlenmek boşuna bir çabadır Çünkü çocuk belirli bir olgunlaşma sürecinden geçmeden belirlenmiş becerileri kazanamaz Buna karşılık dört yaş çocuğu rakam sayamaz, renkleri ayırt edemezken en şiddet müzik parçalarını öğrenebilir Erişkinlerin bin bir güçlükle öğrendikleri bir tanıdık olmayan dili, o dilin konuşulduğu ortamda fazla kısa sürede öğrenebilirler Hitabe yeteneğinin gelişmesi de beynin belirlenmiş bir olgunluk düzeyine erişmesine bağlıdır, beş aylık bir bebeğe ne değin uğraşılsa da konuşma öğretilemez, oysa 89 aydan daha sonra bebek duyduklarını yinelemeye ve kapmaya başlar Çocuk bu dönemde ilgi ve uyarılmadan mahrum kalırsa yetenekler körelir
5 Yaşında Tavır Gelişimi 4 yaşından daha fazla almak üzere, 5 yaşındaki bir çocuk diğer çocukların kendi civarda olmasından tutku alır Bir arkadaşla mı, yoksa ebeveynlerle mi bir şey gerçekleştirmek seçeneği verildiğinde 5 yaşındaki çocuk çoğunlukla birincisini seçer
5 yaşındaki çocuk yalnız giyinebilir, (bazı düğmeleri ilikler ve şayet ayakkabılarını bile bağlar) Çocuk olasılıkla ne giyeceğini yeğlemek ister 5 yaşındaki bir çocuk, kızlar ve erkekler arasındaki farkların fazla derecede bilincindedir Bu yaştaki çocuklar genelde evlenmeyi planladıkları kız ya da erkek arkadaşları olduğunu iddia ederler 5 yaşındaki birçok çocuk bir ya da iki yıllık anaokuluna giderler Bazıları ise bu yaşta okula başlamazlar Çocuğun ne dek teşvik ve gösterimin etkisinde kaldığına yan olarak 5 yaşındaki bir çocuğun okumaya ve yazmaya başlaması ve hatta bazı basit aritmetiksel becerilerine sahip olması olağandır
Bizce 5 yaş çocuğunun gelişiminde uyarı etmemiz gereken en kayda değer psikomotor gelişim türleri;
Adale hakimiyetinin gelişmesi
Denge gelişimi
Duyu organları ile hareketlerin koordinasyonu
Denge Gelişimi
Çocuğun gelişimi 56 yaşlarında bütün hareketleri özellikle denge hareketlerini oyuna çevirmiş ve bunlardan büyük haz almaya başlamıştır
Dengenin gelişiminde en kayda değer etken işitme ve görme duyularının gelişiminin tamamlanması ve kaslarının koordinasyonunu sağlayabilmesidir
Denge hareketlerinin bazılarına örnek atamak icabında;
Tek ayağı ile zıplaması
Bu becerinin kazanılması ile birlikte çocuk “sek sek oyunu oynamaya başlar Burada bahsedicimiz sek sek oyunu ast fakat 1011 yaşlarında oynanan oyun gibi değil sadece tek ayağı üzerinde zıplaması ve bunun çocukta uyandırdığı zevkin tadını çıkarmasından öte gitmemektedir
Hain engellerin üzerinden atlar ya da ip atlar, özellikle kız çocuklarının oynadığı, tek yada iki kişi iki taraflı oynanan ip oyunları çocuklara dengesinin gelişmesi ile daha büyük bir şımartma vermekte kazanmanın tadını çıkarmaktadır
Engel atlama
Burada çocuk keza büyük kaslarının geliştirir keza de denge hareketlerini uygular
Oyun: Yere iki büyük tahta blok konur, çocuğun bu tahta bloklardan birinin üzerine çıkması istenir Bir bloktan diğerine atlaması istenir Çocuğun becerisine kadar bu iki blok arasındaki mesafe belirlenir Lakin burada manâlı olan çocuğun bu hareketi yapabilmesidir
Çocuğun sosyal ve hissi gelişimi için neler yapabilirsiniz?
Okuldaki aktivitelere katılımını destekleyin
Yaşıtlarıyla oynayacağı, enerjisini boşaltabileceği fırsatlar yaratın
Vücuduyla ilgili, bebeklerin nasıl olduğu ile ilgili sorularına anlayacağı, basit ve dürüst yanıtlar verin
İyi davranışlarını takdir edin, bu nedenle bu davranışlar kalıcı olacaktır
Jurnal yaşadıklarını, duygu ve düşüncelerini paylaşmasına fırsat verin
*