iltasyazilim
FD Üye
6 Yaş Çocuklarının Psikolojik Özellikleri Nelerdir
06 yaş çocuğu gelişim özellikleri
6 Yaş Çocuklarının Psikolojik Özellikleri
Bu yaşlarda çocuklar oyun çağının çoğu özelliklerini gösterir, 6 yaş zihni ve hissi gelişmeleri bakımından okula devam edebilecek kadar olgun olunan bir yaştır
Zihni Gelişimi
• Bu çağda çocuğun akıl gücü ve belleği oldukça gelişir Çocukta maddi düşünce tarzı hakimdir
• Duyguları ile düşünür Gözlemler ve deneyler sonucu bir takım hükümler verebilir
• Çocuk çevresini toptan algılar Görünmeyen ve mantıklı düşünemezler Toplu öğretim en uygun öğretme sistemidir
• His ve heyecanlarının etkisinde kalarak yargılara varır Olayları nesnel olarak eleştiremez
• sıkça kendini över Bu dönemin sonunda kendi kusurlarını görmeye başlar Ve eleştirir
• Zaman ayarlayamaz îlersi için plan yapamaz
• Sanılan kavramaya başlar Basit birleştirme, çıkarma hesaplan yapar
Dil Gelişimi
• Dil çok zenginleşir Çocuk fazla artı kelime öğrenir
• Toptan göstermehakimdir, Bunun için okuyacağı harflerden başlamak yerine, çocuk için anlamlı olan cümlelerden açtırmak daha uygundur
• Sessiz okuması, sesli okumasına nazaran daha hızlıdır
• Bu çağın sonuna doğru yabancı dil öğrenmeye hazır ışık halkası kazanç
İlgiler
• Temsil oyunlarına alaka, hayvanlarla ilgili temsiller, şarkılı temsillere ilgi devam eder
• Kızlar; büyükler gibi giyinmeye, evcilik oynamaya
Erkekler; Şoförlük, Pilotluk, Askerlik gibi oyunlar oynamaya yönelirler
• Böceklere ve öteki hayvanlara alaka görülür
Moral Gelişimi
• îyilik ve kötülük kavramları, anababanın beğendiği ve beğenmediği davranışları ile ilgili olarak değişir
• Davranışlarının büyükler göre beğenilmesine ağırlık verirler, Kusurlu görünmek onları endişelendirir
• Başkalarına kırmak kötüdürgibi genel layık yargılarına varabilirler Bu dönemde çocuklara hangi davranışların iyi veya fena olduğunu tanıtmak faydalıdır
Şehvetli Gelişim
• En manâlı duygusal ihtiyaçları sevilmek, beğenilmek, layık verilmektir Anne, baba, öğretmen tarafından ne kadar ilgi ve sevgi görürlerse, ruh sağlıkları böylece yerinde olur
• îlgi merkezi olma isteği kuvvetlidir
• Başarılı olma ihtiyacı kuvvetlidir Reel başarılar elde edemezlerse hayali başarılarla övündükleri görülür
• Bu dönemde nefret, hiddet, kıskançlık, neşe, sevgi gibi duygular bir çocuğun gününü birbiri ardına doldurabilir Şehvetli halleri çabuk değ4ir
Arkadaşlarla ilişkiler
• Bu yaşta grup halinde oyun oynayabilirler
• Dostluk kısa sürelidir
• Genellikle yakın arkadaşlarının kendi cinslerinden seçerler
• Yoksulzengin ayrılığı gözetmezler Fakat diğer sınıf, mektep ve çocuklara aleyhinde cephe alırlar
• Giyim, Konuşma, tutku bakımından çocuk, arkadaşlarını taklit eder Rekabete girer Sosyal yönden prestij kazanmak amacıyla baskı gösterilerine girerler Eşya ve aileleriyle övündükleri görülür
Aile ilişkileri
• Aile büyüklerine aleyhinde söylev takınır, haylazlık eder
• Birçok zaman kişiliğini gösterme, egemen olabilme çabasıyla inatçılık, düşey başlılık, itaatsızlık olabilir
• Büyüklerinin her şeyi daha iyi bildikleri ve yaptıklarını düşünürler Ebeveynlerini kendine örnek seçer
• Okulda günün kayda değer bir kısmını geçirmesine rağmen anababa sevgi ve ilgisine ihtiyacı fazla kuvvetlidir
Hoca ile ilgili birim,
• Çocuk öğretmenine büyük ilgi ve hayranlık duyar Kendini beğendirmek için elinden geleni yapar
• Çok görülen şikayet olayı, çok defa öğretmenin ilgisini sürüklemek için yapılır
• Tenkitler çocuklarda koskocoman etki yapar Alay ve şakalarda alınır
Kazandırılması geren davranışlar:
1 Eşyalarını pak ve uyumlu kullanım,
2 Yatağını ayar,
3 Kıyafetlerinin kendisinin giymesi ve çıkarttıklarını katlayıp yerine koyması,
4 Sabahleyin temizliğine dikkat etmesi, dişlerini fırçalaması,
5 Oyuncaklarını toplaması,
6 Kardeşleriyle iyi ilişkiler içinde olması,
7 Büyüklerine aleyhinde saygılı olması,
8 Annesine yapabileceği ev işlerinde asistan olması,
9 Verilen ödevi zamanında yapması,
10 Eve gelen misafîr çocuklarına iyi davranması,
11 Oyuncaklarını paylaşması,
12 Vaktinde yatma ve uyuma,
13 Tuvalet temizliğine dikkat etme,
14 Problemlerini rahatlıkla söylemesi,
15 Okula uyum sağlama,
16 Evini, okulunu, yakın çevresini tanınma,
17 Esas insan ilişkilerinde nasıl davranacağını bilme,
18 Toplumsal değerlere karşısında olumlu bir davranış geliştirme,
19 Afiyet kuruluşlarını bilme,
20 Trafîk kurallarını bilme,
21 Toplu yaşama kurallarını bilme,
22 Doğayı sevme,
23 Manâsız zamanlarını iyi değerleme,
24 Zaman kavramını bilme,
25 Okuma ve dinlenme becerisi kazanma,
26 Türkçe'yi doğru yararlanma,
27 Okuma alışkanlığı kazanma,
28 Günlük hayatta kullanılan birleştirme ve çıkarma yapma,
29 Zihinden hesaplar yapma,
30 Seviyeye uygun problem çözme,
31 Varlıklar arasındaki ilişkiyi kavrama,
32 Sesini içten yararlanma,
33 Duygu ve düşüncelerini resimle açıklama etme,
34 Bundan Böyle malzemeleri kullanarak fotoğraf yapma,
35 Jurnal işlerim yürütecek baskı, Kıvraklık ve sağlamlık kazanma,
36 Sağlıklı büyüme ve gelişme ile ilgili kuralları öğrenme,
37 Oyunları kuralarına göre oynama,
Okuma Alışkanlığı kazandırma:
1Evde kitapların varlığı, çocukların okumaya hazırlanmalarını garantilemektedir
2 Başlıcababalar çocuklarına kitaplar okuyarak, Okumanın değerini iyi bir canlı misal olarak çocuklarını okumaya yönlendirebilir
3 Çocuğa karşın resimli kitapları çocuğun ulaşabileceği yerde bulundurulmalı, çocuğun kitapla oynamasına ve sayfaları karıştırmasına izin verilmelidir Resimler üzerinde konuşmalar, tartışmalar yapılmalıdır
4 Çocuğa basit hikayeler okunmalıdır Hikayeler üzerinde konuşulmalıdır
5 Okunan öykü ile çocuğun yaşadığı olaylar arsında ilişkiler kurulmalıdır
6 Kitaptaki yazıları göstermek, sembollerin bir anlamının olduğunu izah etmek çocukta öğrenme isteğini arttırır
Ailenin dağılması ve çocuk:
Çocuğun sağlıklı aile ilişkilerinden uzaktan kalması hissi gelişimini etkilediği gibi, somut ve zihinsel gelişimini de negatif etki de bulunur
1 Dikkatini bir konuya toplaması şiddet olur
2 Öteki insanlarla başarılı ilişkiler kuramaz
3 îçe dönük ve kendini düşünen bir kişi olur
4 Kekemelik, daha aşağı ıslatma, derslik içinde ahenksizlik görülür
5 Yaramazlık, aşın hareketlilik veya hakiki olmayan maddi şikayetler görülür
6 Huysuzluk, saldırganlık ve hırçınlık görülür
Anne ya da Babası ölen çocuk:
Çocuğun mutsuzluğu açıkça görülür
Çocukta ölüm korkusu meydana gelebilir
Terk edilmiş olma duygusu hisseder Buna alt olarak yalnızlık, aylaklık duygulan oluşur
Bakımlı suçluluk duyguları vardır Gece korkusuna kabuslara neden olur
Aşırı inleme, mutsuz görünme, taşkınlık görülür
Tek çocuk:
Tek çocuğun giyim ve eğitimi, beslenmesi daha kolaydır
Oyun arkadaşlarının azlığı önemli bir engeldir Oyundan müsamaha alamaz Yetişkinlerle konuşmayı yeğler Oyun ona zamanla gereksiz gelir
Kardeş, çocuğu sosyal yaşama hazırlar Yetişkinlerle irtibat kurması çocuğun kendini yaşıtlarından bambaşka görmesine sebep olur
BaşlıcaBabasının yardımına anında hazır olması, çocuğun güçsüzlüğünü arttırır Güvensizlik duygusu artar
Tek çocukla çok fazla ilgilenilir, şımartılır
Sabırsızlık ve hükmetme tek çocuğu sembolize eder
Büyük çocuk
1 Anne ilk çocuğuna daha fazla özen göstermiştir, Deneyim eksikliği vardır Fazla müsamaha ve hiddet aralarında kesik kesik tavır değişikliklerine sebep olur
2 Tek çocuk ansızın büyük çocuk olur Sorumluluklar üstlenir
3 Önceden sahip olduğu ayrıcalığı devam etmek ister Bu durum kendini imtiyazlı görmesine kardeşlerinin faaliyetlerine katılmasına sebep olur *
06 yaş çocuğu gelişim özellikleri
6 Yaş Çocuklarının Psikolojik Özellikleri
Bu yaşlarda çocuklar oyun çağının çoğu özelliklerini gösterir, 6 yaş zihni ve hissi gelişmeleri bakımından okula devam edebilecek kadar olgun olunan bir yaştır
Zihni Gelişimi
• Bu çağda çocuğun akıl gücü ve belleği oldukça gelişir Çocukta maddi düşünce tarzı hakimdir
• Duyguları ile düşünür Gözlemler ve deneyler sonucu bir takım hükümler verebilir
• Çocuk çevresini toptan algılar Görünmeyen ve mantıklı düşünemezler Toplu öğretim en uygun öğretme sistemidir
• His ve heyecanlarının etkisinde kalarak yargılara varır Olayları nesnel olarak eleştiremez
• sıkça kendini över Bu dönemin sonunda kendi kusurlarını görmeye başlar Ve eleştirir
• Zaman ayarlayamaz îlersi için plan yapamaz
• Sanılan kavramaya başlar Basit birleştirme, çıkarma hesaplan yapar
Dil Gelişimi
• Dil çok zenginleşir Çocuk fazla artı kelime öğrenir
• Toptan göstermehakimdir, Bunun için okuyacağı harflerden başlamak yerine, çocuk için anlamlı olan cümlelerden açtırmak daha uygundur
• Sessiz okuması, sesli okumasına nazaran daha hızlıdır
• Bu çağın sonuna doğru yabancı dil öğrenmeye hazır ışık halkası kazanç
İlgiler
• Temsil oyunlarına alaka, hayvanlarla ilgili temsiller, şarkılı temsillere ilgi devam eder
• Kızlar; büyükler gibi giyinmeye, evcilik oynamaya
Erkekler; Şoförlük, Pilotluk, Askerlik gibi oyunlar oynamaya yönelirler
• Böceklere ve öteki hayvanlara alaka görülür
Moral Gelişimi
• îyilik ve kötülük kavramları, anababanın beğendiği ve beğenmediği davranışları ile ilgili olarak değişir
• Davranışlarının büyükler göre beğenilmesine ağırlık verirler, Kusurlu görünmek onları endişelendirir
• Başkalarına kırmak kötüdürgibi genel layık yargılarına varabilirler Bu dönemde çocuklara hangi davranışların iyi veya fena olduğunu tanıtmak faydalıdır
Şehvetli Gelişim
• En manâlı duygusal ihtiyaçları sevilmek, beğenilmek, layık verilmektir Anne, baba, öğretmen tarafından ne kadar ilgi ve sevgi görürlerse, ruh sağlıkları böylece yerinde olur
• îlgi merkezi olma isteği kuvvetlidir
• Başarılı olma ihtiyacı kuvvetlidir Reel başarılar elde edemezlerse hayali başarılarla övündükleri görülür
• Bu dönemde nefret, hiddet, kıskançlık, neşe, sevgi gibi duygular bir çocuğun gününü birbiri ardına doldurabilir Şehvetli halleri çabuk değ4ir
Arkadaşlarla ilişkiler
• Bu yaşta grup halinde oyun oynayabilirler
• Dostluk kısa sürelidir
• Genellikle yakın arkadaşlarının kendi cinslerinden seçerler
• Yoksulzengin ayrılığı gözetmezler Fakat diğer sınıf, mektep ve çocuklara aleyhinde cephe alırlar
• Giyim, Konuşma, tutku bakımından çocuk, arkadaşlarını taklit eder Rekabete girer Sosyal yönden prestij kazanmak amacıyla baskı gösterilerine girerler Eşya ve aileleriyle övündükleri görülür
Aile ilişkileri
• Aile büyüklerine aleyhinde söylev takınır, haylazlık eder
• Birçok zaman kişiliğini gösterme, egemen olabilme çabasıyla inatçılık, düşey başlılık, itaatsızlık olabilir
• Büyüklerinin her şeyi daha iyi bildikleri ve yaptıklarını düşünürler Ebeveynlerini kendine örnek seçer
• Okulda günün kayda değer bir kısmını geçirmesine rağmen anababa sevgi ve ilgisine ihtiyacı fazla kuvvetlidir
Hoca ile ilgili birim,
• Çocuk öğretmenine büyük ilgi ve hayranlık duyar Kendini beğendirmek için elinden geleni yapar
• Çok görülen şikayet olayı, çok defa öğretmenin ilgisini sürüklemek için yapılır
• Tenkitler çocuklarda koskocoman etki yapar Alay ve şakalarda alınır
Kazandırılması geren davranışlar:
1 Eşyalarını pak ve uyumlu kullanım,
2 Yatağını ayar,
3 Kıyafetlerinin kendisinin giymesi ve çıkarttıklarını katlayıp yerine koyması,
4 Sabahleyin temizliğine dikkat etmesi, dişlerini fırçalaması,
5 Oyuncaklarını toplaması,
6 Kardeşleriyle iyi ilişkiler içinde olması,
7 Büyüklerine aleyhinde saygılı olması,
8 Annesine yapabileceği ev işlerinde asistan olması,
9 Verilen ödevi zamanında yapması,
10 Eve gelen misafîr çocuklarına iyi davranması,
11 Oyuncaklarını paylaşması,
12 Vaktinde yatma ve uyuma,
13 Tuvalet temizliğine dikkat etme,
14 Problemlerini rahatlıkla söylemesi,
15 Okula uyum sağlama,
16 Evini, okulunu, yakın çevresini tanınma,
17 Esas insan ilişkilerinde nasıl davranacağını bilme,
18 Toplumsal değerlere karşısında olumlu bir davranış geliştirme,
19 Afiyet kuruluşlarını bilme,
20 Trafîk kurallarını bilme,
21 Toplu yaşama kurallarını bilme,
22 Doğayı sevme,
23 Manâsız zamanlarını iyi değerleme,
24 Zaman kavramını bilme,
25 Okuma ve dinlenme becerisi kazanma,
26 Türkçe'yi doğru yararlanma,
27 Okuma alışkanlığı kazanma,
28 Günlük hayatta kullanılan birleştirme ve çıkarma yapma,
29 Zihinden hesaplar yapma,
30 Seviyeye uygun problem çözme,
31 Varlıklar arasındaki ilişkiyi kavrama,
32 Sesini içten yararlanma,
33 Duygu ve düşüncelerini resimle açıklama etme,
34 Bundan Böyle malzemeleri kullanarak fotoğraf yapma,
35 Jurnal işlerim yürütecek baskı, Kıvraklık ve sağlamlık kazanma,
36 Sağlıklı büyüme ve gelişme ile ilgili kuralları öğrenme,
37 Oyunları kuralarına göre oynama,
Okuma Alışkanlığı kazandırma:
1Evde kitapların varlığı, çocukların okumaya hazırlanmalarını garantilemektedir
2 Başlıcababalar çocuklarına kitaplar okuyarak, Okumanın değerini iyi bir canlı misal olarak çocuklarını okumaya yönlendirebilir
3 Çocuğa karşın resimli kitapları çocuğun ulaşabileceği yerde bulundurulmalı, çocuğun kitapla oynamasına ve sayfaları karıştırmasına izin verilmelidir Resimler üzerinde konuşmalar, tartışmalar yapılmalıdır
4 Çocuğa basit hikayeler okunmalıdır Hikayeler üzerinde konuşulmalıdır
5 Okunan öykü ile çocuğun yaşadığı olaylar arsında ilişkiler kurulmalıdır
6 Kitaptaki yazıları göstermek, sembollerin bir anlamının olduğunu izah etmek çocukta öğrenme isteğini arttırır
Ailenin dağılması ve çocuk:
Çocuğun sağlıklı aile ilişkilerinden uzaktan kalması hissi gelişimini etkilediği gibi, somut ve zihinsel gelişimini de negatif etki de bulunur
1 Dikkatini bir konuya toplaması şiddet olur
2 Öteki insanlarla başarılı ilişkiler kuramaz
3 îçe dönük ve kendini düşünen bir kişi olur
4 Kekemelik, daha aşağı ıslatma, derslik içinde ahenksizlik görülür
5 Yaramazlık, aşın hareketlilik veya hakiki olmayan maddi şikayetler görülür
6 Huysuzluk, saldırganlık ve hırçınlık görülür
Anne ya da Babası ölen çocuk:
Çocuğun mutsuzluğu açıkça görülür
Çocukta ölüm korkusu meydana gelebilir
Terk edilmiş olma duygusu hisseder Buna alt olarak yalnızlık, aylaklık duygulan oluşur
Bakımlı suçluluk duyguları vardır Gece korkusuna kabuslara neden olur
Aşırı inleme, mutsuz görünme, taşkınlık görülür
Tek çocuk:
Tek çocuğun giyim ve eğitimi, beslenmesi daha kolaydır
Oyun arkadaşlarının azlığı önemli bir engeldir Oyundan müsamaha alamaz Yetişkinlerle konuşmayı yeğler Oyun ona zamanla gereksiz gelir
Kardeş, çocuğu sosyal yaşama hazırlar Yetişkinlerle irtibat kurması çocuğun kendini yaşıtlarından bambaşka görmesine sebep olur
BaşlıcaBabasının yardımına anında hazır olması, çocuğun güçsüzlüğünü arttırır Güvensizlik duygusu artar
Tek çocukla çok fazla ilgilenilir, şımartılır
Sabırsızlık ve hükmetme tek çocuğu sembolize eder
Büyük çocuk
1 Anne ilk çocuğuna daha fazla özen göstermiştir, Deneyim eksikliği vardır Fazla müsamaha ve hiddet aralarında kesik kesik tavır değişikliklerine sebep olur
2 Tek çocuk ansızın büyük çocuk olur Sorumluluklar üstlenir
3 Önceden sahip olduğu ayrıcalığı devam etmek ister Bu durum kendini imtiyazlı görmesine kardeşlerinin faaliyetlerine katılmasına sebep olur *