iltasyazilim
FD Üye
657 Geçici Görevlendirme
657 geçici görevlendirme yönetmeliği
Geçici Görevlendirme 657
128maddesinin 2fıkrasında; memurların ve öteki millet görevlilerinin nitelikleri, atanmaları, tahsis ve yetkileri, adalet ve yükümlülükleri, aylık ve ödenekleri ve öteki özlük işlerinin kanunla düzenleneceği hükme bağlanmıştır
Bu bağlamda 657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu bu amaçla çıkarılmış bir kanundur Nitekim 2 maddesinde kanunun amacı şöyle belirtilmiştir:
Bu Kanun, Devlet memurlarının hizmet şartlarını, niteliklerini, atanma ve yetiştirilmelerini, tayin, hak, yüküm ve sorumluluklarını, aylıklarını ve ödeneklerini ve diğer özlük işlerini düzenler
657 sayılı Kanuna baktığımızda; memurların kurum içi geçici görevlendirilmelerinedair herhangi bir hüküm bulamamaktayız
Yalnız Danıştay 5 Dairesinin muhakkak şartlarda geçici görevlendirmenin mümkün olduğuna dair bir kararı mevcuttur19972711 E 09021998 tarih ve 1998270 sayılı Kararda geçici görevlendirme şartları şu şekilde sayılmıştır:
657 Sayılı Devlet Memurları Kanununda aynı kurum içinde geçici görevlendirme konusu düzenlenmemiş olmakla birlikte, bir ulus kurumunun mevzuatla belli olan tayin alanı içinde yer alan geçicinitelikteki bir hizmeti; ya da, değişen ve büyüyen sosyal, hesaplı ve kültürel koşulların sonucu olarak ortaya meydana çıkan, demin örgütsel altyapısı oluşturulmamış ve bir kadro ile ilgilendirilmemiş olan yeni bir ulus hizmetiniyürütmek amacı ile, durumu uygun olan ulus görevlilerinin, kadroları ile hukuki bağlarını devam etmek ve muhakkak bir vakit ile sınırlı elde etmek üzereatamaya yetkili amir tarafından geçici olarak görevlendirilmeleri olanaklıdır Bu işlemin kurulmasında, yukarıda nitelendirilen ulus hizmetlerinin yürütülmesi amaç edinilmeli; ulus yararı ile bağdaşmayan, örneğin halk görevlisini görevinden doğrusu uzaklaştırmak veya onu cezalandırmak gibi hizmet gereklerine ters düşen bir sonuç amaçlanmamalıdır
Tekrar Kültürlü 1 Idare Mahkemesinin E:2000278, K:2000742 sayılı kararına kadar de; Geçici görevlendirilen kişinin hizmetine duyulan gereksinim maddesel olarak ortaya konulmalı ve görevlendirmenin ne kadar süreyi kapsayacağı belirtilmelidir
Bu konuda Ankara 11 Idare Mahkemesinin 21102003 tarihli, E: 20031283 sayılı Yürütmeyi Durdurma kararında; 657 sayılı Devlet Memurları Kanununda aynı kurum içinde geçici görevlendirme müessesesi düzenlenmemiş olmakla birlikte, bir halk kurumunun tahsis alanı içinde bulunan muhakkak bir hizmeti yürütmek nedeniyle o hizmetle ilgili konuda uzmanlaşmış millet görevlilerinin kadroları üstünde kalmak koşulu ile belirtilmiş bir süre ile geçici görevlendirilmesi olası bulunmaktadır İdarenin bu konuda sahip olduğu takdir yetkisini hizmetin zorunlu kıldığı durumlarda kullanması sürenin belirtilmiş olması ve hizmetin ifası için öngörülen sürenin sonunda ilgilinin kadro görevine döndürülmesi gerekmektedir Huysuz takdirde sürekli bir hizmetin görülmesi naklen atamayı gerektirip, geçici tahsis yoluna bu durumda başvurulması mümkün değildirdenilmiştir
Yeniden Danıştay 5 Dairesinin 921998 gün ve E:19972711, K:1998270 sayılı kararında, Boş bulunan kadroların kural olarak görevlendirme suretiyle doldurulamayacağıgörüşüne yer verilmiştir
başkaca 6245 sayılı Harcırah Kanununun 14 ve 42 maddelerinde Geçici görev yolluğuadıyla bir düzenleme mevcut ise de; burada tanımlanan geçici ödev, kurumun kayıtlı ve geçici nitelikteki bir görevi yerine getirmesi için memurunu belirli bir vakit için diğer bir yere göndermesidir
Ayrıca görevlendirme işlemi, geçici atama yolluğu ve gündeliği verilmemek kaydıylayapılması da 6245 sayılı Harcırah Kanununun 14 maddesine aykırıdır Bu madde de; Yasanın birinci maddesinde yazılı kurumlara ait bir görevin yerine getirilmesi nedeniyle geçici olarak yurt içinde ya da dışarıda başka bir yere gönderilenlere muvakkat vazife harcırahı olarak yol masrafı ile yevmiye verilir ve valiz ve ikametgah ya da vazife mahalli ile istasyon, iskele veya durak arasındaki nakil vasıta masrafları da keza tediye olunurdenilmektedir
Bu durumda geçici görevlendirmenin şartlarını sıralayacak olursak:
1Görevlendirme işlemi, bir kamu kurumunun mevzuatla belirlenmiş olan devir alanı içinde bulunan geçicinitelikteki bir hizmeti; veya, değişen ve artan sosyal, idareli ve kültürel koşulların sonucu olarak ortaya çıkan, hemen şimdi örgütsel altyapısı oluşturulmamış ve bir kadro ile ilgilendirilmemiş olan yeni bir halk hizmetiniyürütmek amacı ile gerçekleştirilmelidir
2Görevlendirme işleminin süresi belli olmalıdır
3Kişinin hizmetine duyulan ihtiyaç açık olarak ortaya konulmalıdır
4Kişinin oluşturacağı atama açık açık belirtilmelidir
5Geçici tayin yolluğu ve gündeliği verilmelidir
6Görevlendirme işlemi atamaya yetkili amir göre yapılmalıdır
Eğer görevlendirme işlemi bu unsurları içermiyorsa, işlemin bildiri alınmasından itibaren 60 gün içinde görevlendirilen yerin ya da kadronun olduğu yerin tabi olduğu idare mahkemesinde dava açılmalıdır *
657 geçici görevlendirme yönetmeliği
Geçici Görevlendirme 657
128maddesinin 2fıkrasında; memurların ve öteki millet görevlilerinin nitelikleri, atanmaları, tahsis ve yetkileri, adalet ve yükümlülükleri, aylık ve ödenekleri ve öteki özlük işlerinin kanunla düzenleneceği hükme bağlanmıştır
Bu bağlamda 657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu bu amaçla çıkarılmış bir kanundur Nitekim 2 maddesinde kanunun amacı şöyle belirtilmiştir:
Bu Kanun, Devlet memurlarının hizmet şartlarını, niteliklerini, atanma ve yetiştirilmelerini, tayin, hak, yüküm ve sorumluluklarını, aylıklarını ve ödeneklerini ve diğer özlük işlerini düzenler
657 sayılı Kanuna baktığımızda; memurların kurum içi geçici görevlendirilmelerinedair herhangi bir hüküm bulamamaktayız
Yalnız Danıştay 5 Dairesinin muhakkak şartlarda geçici görevlendirmenin mümkün olduğuna dair bir kararı mevcuttur19972711 E 09021998 tarih ve 1998270 sayılı Kararda geçici görevlendirme şartları şu şekilde sayılmıştır:
657 Sayılı Devlet Memurları Kanununda aynı kurum içinde geçici görevlendirme konusu düzenlenmemiş olmakla birlikte, bir ulus kurumunun mevzuatla belli olan tayin alanı içinde yer alan geçicinitelikteki bir hizmeti; ya da, değişen ve büyüyen sosyal, hesaplı ve kültürel koşulların sonucu olarak ortaya meydana çıkan, demin örgütsel altyapısı oluşturulmamış ve bir kadro ile ilgilendirilmemiş olan yeni bir ulus hizmetiniyürütmek amacı ile, durumu uygun olan ulus görevlilerinin, kadroları ile hukuki bağlarını devam etmek ve muhakkak bir vakit ile sınırlı elde etmek üzereatamaya yetkili amir tarafından geçici olarak görevlendirilmeleri olanaklıdır Bu işlemin kurulmasında, yukarıda nitelendirilen ulus hizmetlerinin yürütülmesi amaç edinilmeli; ulus yararı ile bağdaşmayan, örneğin halk görevlisini görevinden doğrusu uzaklaştırmak veya onu cezalandırmak gibi hizmet gereklerine ters düşen bir sonuç amaçlanmamalıdır
Tekrar Kültürlü 1 Idare Mahkemesinin E:2000278, K:2000742 sayılı kararına kadar de; Geçici görevlendirilen kişinin hizmetine duyulan gereksinim maddesel olarak ortaya konulmalı ve görevlendirmenin ne kadar süreyi kapsayacağı belirtilmelidir
Bu konuda Ankara 11 Idare Mahkemesinin 21102003 tarihli, E: 20031283 sayılı Yürütmeyi Durdurma kararında; 657 sayılı Devlet Memurları Kanununda aynı kurum içinde geçici görevlendirme müessesesi düzenlenmemiş olmakla birlikte, bir halk kurumunun tahsis alanı içinde bulunan muhakkak bir hizmeti yürütmek nedeniyle o hizmetle ilgili konuda uzmanlaşmış millet görevlilerinin kadroları üstünde kalmak koşulu ile belirtilmiş bir süre ile geçici görevlendirilmesi olası bulunmaktadır İdarenin bu konuda sahip olduğu takdir yetkisini hizmetin zorunlu kıldığı durumlarda kullanması sürenin belirtilmiş olması ve hizmetin ifası için öngörülen sürenin sonunda ilgilinin kadro görevine döndürülmesi gerekmektedir Huysuz takdirde sürekli bir hizmetin görülmesi naklen atamayı gerektirip, geçici tahsis yoluna bu durumda başvurulması mümkün değildirdenilmiştir
Yeniden Danıştay 5 Dairesinin 921998 gün ve E:19972711, K:1998270 sayılı kararında, Boş bulunan kadroların kural olarak görevlendirme suretiyle doldurulamayacağıgörüşüne yer verilmiştir
başkaca 6245 sayılı Harcırah Kanununun 14 ve 42 maddelerinde Geçici görev yolluğuadıyla bir düzenleme mevcut ise de; burada tanımlanan geçici ödev, kurumun kayıtlı ve geçici nitelikteki bir görevi yerine getirmesi için memurunu belirli bir vakit için diğer bir yere göndermesidir
Ayrıca görevlendirme işlemi, geçici atama yolluğu ve gündeliği verilmemek kaydıylayapılması da 6245 sayılı Harcırah Kanununun 14 maddesine aykırıdır Bu madde de; Yasanın birinci maddesinde yazılı kurumlara ait bir görevin yerine getirilmesi nedeniyle geçici olarak yurt içinde ya da dışarıda başka bir yere gönderilenlere muvakkat vazife harcırahı olarak yol masrafı ile yevmiye verilir ve valiz ve ikametgah ya da vazife mahalli ile istasyon, iskele veya durak arasındaki nakil vasıta masrafları da keza tediye olunurdenilmektedir
Bu durumda geçici görevlendirmenin şartlarını sıralayacak olursak:
1Görevlendirme işlemi, bir kamu kurumunun mevzuatla belirlenmiş olan devir alanı içinde bulunan geçicinitelikteki bir hizmeti; veya, değişen ve artan sosyal, idareli ve kültürel koşulların sonucu olarak ortaya çıkan, hemen şimdi örgütsel altyapısı oluşturulmamış ve bir kadro ile ilgilendirilmemiş olan yeni bir halk hizmetiniyürütmek amacı ile gerçekleştirilmelidir
2Görevlendirme işleminin süresi belli olmalıdır
3Kişinin hizmetine duyulan ihtiyaç açık olarak ortaya konulmalıdır
4Kişinin oluşturacağı atama açık açık belirtilmelidir
5Geçici tayin yolluğu ve gündeliği verilmelidir
6Görevlendirme işlemi atamaya yetkili amir göre yapılmalıdır
Eğer görevlendirme işlemi bu unsurları içermiyorsa, işlemin bildiri alınmasından itibaren 60 gün içinde görevlendirilen yerin ya da kadronun olduğu yerin tabi olduğu idare mahkemesinde dava açılmalıdır *