657 Gecici Gorevlendirme
657 gecici gorevlendirme yonetmeliği
Gecici Gorevlendirme 657
128maddesinin 2fıkrasında; memurların ve diğer kamu gorevlilerinin nitelikleri, atanmaları, gorev ve yetkileri, hak ve yukumlulukleri, aylık ve odenekleri ve diğer ozluk işlerinin kanunla duzenleneceği hukme bağlanmıştır
Bu bağlamda 657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu bu amacla cıkarılmış bir kanundur Nitekim 2 maddesinde kanunun amacı şoyle belirtilmiştir:
Bu Kanun, Devlet memurlarının hizmet şartlarını, niteliklerini, atanma ve yetiştirilmelerini, odev, hak, yukum ve sorumluluklarını, aylıklarını ve odeneklerini ve diğer ozluk işlerini duzenler
657 sayılı Kanuna baktığımızda; memurların kurum ici gecici gorevlendirilmelerinedair herhangi bir hukum bulamamaktayız
Yalnız Danıştay 5 Dairesinin belli şartlarda gecici gorevlendirmenin olanaklı olduğuna dair bir kararı mevcuttur19972711 E 09021998 tarih ve 1998270 sayılı Kararda gecici gorevlendirme şartları şu şekilde sayılmıştır:
657 Sayılı Devlet Memurları Kanununda aynı kurum icinde gecici gorevlendirme konusu duzenlenmemiş olmakla birlikte, bir kamu kurumunun mevzuatla belirlenmiş olan gorev alanı icinde yer alan gecicinitelikteki bir hizmeti; ya da, değişen ve gelişen sosyal, ekonomik ve kulturel koşulların sonucu olarak ortaya cıkan, henuz orgutsel altyapısı oluşturulmamış ve bir kadro ile ilgilendirilmemiş olan yeni bir kamu hizmetiniyurutmek amacı ile, durumu uygun olan kamu gorevlilerinin, kadroları ile hukuki bağlarını surdurmek ve belli bir sure ile sınırlı olmak uzereatamaya yetkili amir tarafından gecici olarak gorevlendirilmeleri olanaklıdır Bu işlemin kurulmasında, yukarıda nitelendirilen kamu hizmetlerinin yurutulmesi amac edinilmeli; kamu yararı ile bağdaşmayan, orneğin kamu gorevlisini gorevinden fiilen uzaklaştırmak veya onu cezalandırmak gibi hizmet gereklerine ters duşen bir sonuc amaclanmamalıdır
Yine Aydın 1 İdare Mahkemesinin E:2000278, K:2000742 sayılı kararına gore de; Gecici gorevlendirilen kişinin hizmetine duyulan ihtiyac somut olarak ortaya konulmalı ve gorevlendirmenin ne kadar sureyi kapsayacağı belirtilmelidir
Bu konuda Ankara 11 İdare Mahkemesinin 21102003 tarihli, E: 20031283 sayılı Yurutmeyi Durdurma kararında; 657 sayılı Devlet Memurları Kanununda aynı kurum icinde gecici gorevlendirme muessesesi duzenlenmemiş olmakla birlikte, bir kamu kurumunun gorev alanı icinde yer alan belli bir hizmeti yurutmek amacıyla o hizmetle ilgili konuda uzmanlaşmış kamu gorevlilerinin kadroları uzerinde kalmak koşulu ile belirli bir sure ile gecici gorevlendirilmesi mumkun bulunmaktadır İdarenin bu konuda sahip olduğu takdir yetkisini hizmetin gerekli kıldığı durumlarda kullanması surenin belirli olması ve hizmetin ifası icin ongorulen surenin sonunda ilgilinin kadro gorevine dondurulmesi gerekmektedir Aksi takdirde surekli bir hizmetin gorulmesi naklen atamayı gerektirip, gecici gorev yoluna bu durumda başvurulması mumkun değildirdenilmiştir
Yine Danıştay 5 Dairesinin 921998 gun ve E:19972711, K:1998270 sayılı kararında, Boş bulunan kadroların kural olarak gorevlendirme suretiyle doldurulamayacağıgoruşune yer verilmiştir
Bunun dışında 6245 sayılı Harcırah Kanununun 14 ve 42 maddelerinde Gecici gorev yolluğuadıyla bir duzenleme mevcut ise de; burada tanımlanan gecici gorev, kurumun belirli ve gecici nitelikteki bir gorevi yerine getirmesi icin memurunu belirli bir sure icin başka bir yere gondermesidir
Ayrıca gorevlendirme işlemi, gecici gorev yolluğu ve gundeliği verilmemek kaydıylayapılması da 6245 sayılı Harcırah Kanununun 14 maddesine aykırıdır Bu madde de; Yasanın birinci maddesinde yazılı kurumlara ait bir gorevin yerine getirilmesi amacıyla gecici olarak yurt icinde veya dışında başka bir yere gonderilenlere muvakkat vazife harcırahı olarak yol masrafı ile yevmiye verilir ve bagaj ve ikametgah veya vazife mahalli ile istasyon, iskele veya durak arasındaki nakil vasıta masrafları da ayrıca tediye olunurdenilmektedir
Bu durumda gecici gorevlendirmenin şartlarını sıralayacak olursak:
1Gorevlendirme işlemi, bir kamu kurumunun mevzuatla belirlenmiş olan gorev alanı icinde yer alan gecicinitelikteki bir hizmeti; ya da, değişen ve gelişen sosyal, ekonomik ve kulturel koşulların sonucu olarak ortaya cıkan, henuz orgutsel altyapısı oluşturulmamış ve bir kadro ile ilgilendirilmemiş olan yeni bir kamu hizmetiniyurutmek amacı ile gercekleştirilmelidir
2Gorevlendirme işleminin suresi belli olmalıdır
3Kişinin hizmetine duyulan ihtiyac acık olarak ortaya konulmalıdır
4Kişinin yapacağı gorev acıkca belirtilmelidir
5Gecici gorev yolluğu ve gundeliği verilmelidir
6Gorevlendirme işlemi atamaya yetkili amir tarafından yapılmalıdır
Eğer gorevlendirme işlemi bu unsurları icermiyorsa, işlemin tebliğ alınmasından itibaren 60 gun icinde gorevlendirilen yerin veya kadronun olduğu yerin bağlı olduğu idare mahkemesinde dava acılmalıdır
657 gecici gorevlendirme yonetmeliği
Gecici Gorevlendirme 657
128maddesinin 2fıkrasında; memurların ve diğer kamu gorevlilerinin nitelikleri, atanmaları, gorev ve yetkileri, hak ve yukumlulukleri, aylık ve odenekleri ve diğer ozluk işlerinin kanunla duzenleneceği hukme bağlanmıştır
Bu bağlamda 657 Sayılı Devlet Memurları Kanunu bu amacla cıkarılmış bir kanundur Nitekim 2 maddesinde kanunun amacı şoyle belirtilmiştir:
Bu Kanun, Devlet memurlarının hizmet şartlarını, niteliklerini, atanma ve yetiştirilmelerini, odev, hak, yukum ve sorumluluklarını, aylıklarını ve odeneklerini ve diğer ozluk işlerini duzenler
657 sayılı Kanuna baktığımızda; memurların kurum ici gecici gorevlendirilmelerinedair herhangi bir hukum bulamamaktayız
Yalnız Danıştay 5 Dairesinin belli şartlarda gecici gorevlendirmenin olanaklı olduğuna dair bir kararı mevcuttur19972711 E 09021998 tarih ve 1998270 sayılı Kararda gecici gorevlendirme şartları şu şekilde sayılmıştır:
657 Sayılı Devlet Memurları Kanununda aynı kurum icinde gecici gorevlendirme konusu duzenlenmemiş olmakla birlikte, bir kamu kurumunun mevzuatla belirlenmiş olan gorev alanı icinde yer alan gecicinitelikteki bir hizmeti; ya da, değişen ve gelişen sosyal, ekonomik ve kulturel koşulların sonucu olarak ortaya cıkan, henuz orgutsel altyapısı oluşturulmamış ve bir kadro ile ilgilendirilmemiş olan yeni bir kamu hizmetiniyurutmek amacı ile, durumu uygun olan kamu gorevlilerinin, kadroları ile hukuki bağlarını surdurmek ve belli bir sure ile sınırlı olmak uzereatamaya yetkili amir tarafından gecici olarak gorevlendirilmeleri olanaklıdır Bu işlemin kurulmasında, yukarıda nitelendirilen kamu hizmetlerinin yurutulmesi amac edinilmeli; kamu yararı ile bağdaşmayan, orneğin kamu gorevlisini gorevinden fiilen uzaklaştırmak veya onu cezalandırmak gibi hizmet gereklerine ters duşen bir sonuc amaclanmamalıdır
Yine Aydın 1 İdare Mahkemesinin E:2000278, K:2000742 sayılı kararına gore de; Gecici gorevlendirilen kişinin hizmetine duyulan ihtiyac somut olarak ortaya konulmalı ve gorevlendirmenin ne kadar sureyi kapsayacağı belirtilmelidir
Bu konuda Ankara 11 İdare Mahkemesinin 21102003 tarihli, E: 20031283 sayılı Yurutmeyi Durdurma kararında; 657 sayılı Devlet Memurları Kanununda aynı kurum icinde gecici gorevlendirme muessesesi duzenlenmemiş olmakla birlikte, bir kamu kurumunun gorev alanı icinde yer alan belli bir hizmeti yurutmek amacıyla o hizmetle ilgili konuda uzmanlaşmış kamu gorevlilerinin kadroları uzerinde kalmak koşulu ile belirli bir sure ile gecici gorevlendirilmesi mumkun bulunmaktadır İdarenin bu konuda sahip olduğu takdir yetkisini hizmetin gerekli kıldığı durumlarda kullanması surenin belirli olması ve hizmetin ifası icin ongorulen surenin sonunda ilgilinin kadro gorevine dondurulmesi gerekmektedir Aksi takdirde surekli bir hizmetin gorulmesi naklen atamayı gerektirip, gecici gorev yoluna bu durumda başvurulması mumkun değildirdenilmiştir
Yine Danıştay 5 Dairesinin 921998 gun ve E:19972711, K:1998270 sayılı kararında, Boş bulunan kadroların kural olarak gorevlendirme suretiyle doldurulamayacağıgoruşune yer verilmiştir
Bunun dışında 6245 sayılı Harcırah Kanununun 14 ve 42 maddelerinde Gecici gorev yolluğuadıyla bir duzenleme mevcut ise de; burada tanımlanan gecici gorev, kurumun belirli ve gecici nitelikteki bir gorevi yerine getirmesi icin memurunu belirli bir sure icin başka bir yere gondermesidir
Ayrıca gorevlendirme işlemi, gecici gorev yolluğu ve gundeliği verilmemek kaydıylayapılması da 6245 sayılı Harcırah Kanununun 14 maddesine aykırıdır Bu madde de; Yasanın birinci maddesinde yazılı kurumlara ait bir gorevin yerine getirilmesi amacıyla gecici olarak yurt icinde veya dışında başka bir yere gonderilenlere muvakkat vazife harcırahı olarak yol masrafı ile yevmiye verilir ve bagaj ve ikametgah veya vazife mahalli ile istasyon, iskele veya durak arasındaki nakil vasıta masrafları da ayrıca tediye olunurdenilmektedir
Bu durumda gecici gorevlendirmenin şartlarını sıralayacak olursak:
1Gorevlendirme işlemi, bir kamu kurumunun mevzuatla belirlenmiş olan gorev alanı icinde yer alan gecicinitelikteki bir hizmeti; ya da, değişen ve gelişen sosyal, ekonomik ve kulturel koşulların sonucu olarak ortaya cıkan, henuz orgutsel altyapısı oluşturulmamış ve bir kadro ile ilgilendirilmemiş olan yeni bir kamu hizmetiniyurutmek amacı ile gercekleştirilmelidir
2Gorevlendirme işleminin suresi belli olmalıdır
3Kişinin hizmetine duyulan ihtiyac acık olarak ortaya konulmalıdır
4Kişinin yapacağı gorev acıkca belirtilmelidir
5Gecici gorev yolluğu ve gundeliği verilmelidir
6Gorevlendirme işlemi atamaya yetkili amir tarafından yapılmalıdır
Eğer gorevlendirme işlemi bu unsurları icermiyorsa, işlemin tebliğ alınmasından itibaren 60 gun icinde gorevlendirilen yerin veya kadronun olduğu yerin bağlı olduğu idare mahkemesinde dava acılmalıdır