Financial Times’da yer alan ve 2019 yılında Amazon’un kendisine rakip olmasından korkması gereken kesimlere vurgu yapılan tahlile nazaran ABD internetteki satışların yüzde 49’u Amazon pazar yerlerinde gerçekleşiyor.
Şirket, 1994’te kurulduğundan beri evvel ziyan eden bir sanal kitap satış sitesiydi; geçen yıl itibariyle 233 milyar dolar çıkarıyla rekora imza attı. Apple’ı geçerek dünyanın en büyük markası haline gelen şirketin vergi öncesi karlılığı da geçen yıl yüzde 12 ile şirket tarihinin rekoru olarak kayıtlara geçti.
Tahlile nazaran besinden ilaca, finanstan dokumacılığa birçok dalda faaliyet gösteren Amazon son birkaç yılda rakip olduğu şirketlerin milyarlarca dolar bedel kaybetmesine neden oldu. Geçen yıl şirket yöneticileri yatırımcılarıyla yaptıkları telefon görüşmelerinde en çok CEO’su ve lideri Jeff Bezos olan Amazon’dan bahsetti.
Süratle büyümeye devam eden şirket, son üç yılda online eczane PillPack, süpermarket zinciri Whole Foods ve mesken güvenlik eserleri üreticisi Blink’i satın aldı. Şirket kendi markalarıyla otomotivden, mobilyaya, aydınlatmadan evcil hayvan eserlerine, besinden elektroniğe ve dokumaya binlerce eseri sanal ortamda satışa sunuyor.
Kimler korkmalı?
Tahlilde Amazon’dan korkulması gereken beş kıymetli alana vurgu yapılıyor. Şirketin öncelikli olarak ‘korkutan özelliği’ tüm markalarıyla ‘dünyanın her yerine yayılıyor olması’. Şirketin en büyük rekabetle karşılaştığı bölge ise Asya; zira Çinli dev Tencent, Amazon’dan daha güçlü.
Bankaları işinden edebilir: 6 yılda 3 milyar dolar kredi verdi
Bankacılık da Amazon’dan korkması gereken kesimlerden biri olarak bedellendiriliyor. Şirket 2011-2017 yılları ortasında online pazar yerindeki mağaza sahiplerine 3 milyar dolardan fazla kredi verdi. Kredi geçmişi bilgilerine sahip olmadığı içinse bankaları büsbütün dönüştürme ihtimali yüzde 30 bedellendiriliyor.
Besin dalına giriyor
Whole Foods’u satın alan ve lojistiğe büyük yatırımlar yapan Amazon artık öğlen yemeği bile gönderebiliyor. Ancak taze eserleri göndermek konusunda zahmetler yaşayan şirket 700 milyar dolarlık ABD online besin pazarının yalnızca yüzde 5’ine sahip. Walmart üzere perakendecileri alt edebilmek için şirketin daha fazla fizikî mağazası olması gerektiğine dair yorum yapılıyor. Bu bölümde galip gelme ihtimali yüzde 50 olarak görülüyor.
‘Bulut savaşları yeni başlıyor’
Amazon Web Hizmetleri bulut hizmetleri pazarını domine eden tarafı. Şirketin en karlı kısmı da zati datayla uğraşan bu ünitesi. Pazar yerindeki mağazaların randımanı için tüm datalar Amazon şoförlerine taşındı. Ama Google ve Microsoft da bu alandaki hizmetlerini genişletmeye çalışıyor. “Bulut savaşları yeni başlıyor” ifadeleriyle vurgulanan dalda Amazon’un galip gelme ihtimali yüzde 60 olarak görülüyor.
Hekiminiz da olacak
Uzmanlar, ABD sıhhat sisteminin bile Amazon’dan korkması gerektiğini ve her yıl ABD’de ilaçlara harcanan 450 milyar dolarlık pastadan Amazon’un da alacağını öngörüyor. Geçen yıl sanal eczaneyi alan Amazon daha evvel de ortak bir sıhhat hizmetleri şirketi için yatırım şirketi Berkshire Hathaway ve yatırım bankası JP Morgan ile işbirliği yaptı.
Sıhhat bölümü oldukça karmaşık olsa da tahlile nazaran sanal dağıtım kanalları sayesinde rastgele bir ilaç mağazası zincirini alt etmesi kolay görünüyor. Uzmanların bunun gerçekleşmesine verdiği ihtimal yüzde 80!