iltasyazilim
FD Üye
hangi abdest vaciptir, abdestin vacipleri nelerdir? Bu abdest konularında blgi verirmisiniz
Cevap: Abdestin vacipleri kaç tanedir
Abdestin Vacip Olduğu Durumlar
(Abdestsiz Kimseye Haram Olan Durumlar)
Bir Mümin, namaz kılmak istediği zaman İster farz, ister nafile veya cenaze namazı olsun abdest alması 'farzdır' Çünkü Yüce ALLAH şöyle buyurmuştur; 'Ey İman edenler! Namaza kalktığınız süre yıkayınız145 Peygamberimiz (saliailâhu aleyhi ve seliem) de; 'abdestsiz kılınan namazı ALLAH kabul etmez 146 buyurmuştur
İki Durumda Abdest Edinmek Vacip Değildir
Bazı âlimler, değerinin büyüklüğünden dolayı, iki durumda abdest almayı 'vacip' kabul etmişlerdir Bu görüş tartışmalıdır Bu iki şart;
a) Kabe'yi Tavaf:
Kabe'yi tavaf edenlerin abdest almalarını zorunlu kılan açık, sahih bir delile rastlamadık Sayılarını fakat Azîz ve Celîl Allah'ın bileceği çoğu Müslüman, Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve sellem) zamanında Kabe'yi tavaf etmiştir Bunlardan herhangi birine, Peygamber (sallallâhu aleyhi ve sellem)'in abdest almasını emrettiğine dair hiçbir rivayet bize ulaşmamıştır Oysa tavaf sırasında birçoğunun abdestinin bozulması veya birçoğunun abdestsiz tavaf yapması muhtemeldir Bilhassa de, hac vaktinde 'kudüm ve ifâda7 tavaflarının yapıldığı günlerde oluşan izdihamlarda bu durum çok daha muhtemeldir O halde açıklanmasına ihtiyaç olmasına karşın, tavaf yapacak olanların abdest alması gerektiğini belirten bir delilin ve âlimlerin herhangi bir icmâsının bulunmayışı, tavaf esnasında abdestin 'farz' olmadığına delildir
Bir Takım âlimler tavafta abdestin farz olduğuna İbni Abbâs (radiyallâhu anhj'ın şu rivayetini kanıt kabul etmişlerdir İbni Abbâs anlatıyor; 'Peygamber (sallallâhu aleyhi ve sellem); 'Kâbeyi tavaf etmek, namaz kılmak gibidir Ancak ALLAH, tavaf sırasında konuşmayı helal kılmıştır' buyurdu Bu hadisi delil kabul eden âlimler, şu yorumu yapmışlardır; 'Şayet tavaf, namaz kılmak gibiyse, namaz için abdest elde etmek farz olduğu gibi, tavaf için de abdest almak farzdır' Bu yoruma, birkaç şekilde reddiye verilmiştir;
Birincisi; hadis merfu olarak sahih değildir İbni Abbâs'ın kendi ifadesi olup 'mevkuf rivayettir Tirmîzî, Beyhakî, İbni Teymiye, İbni Hacer ve öteki âlimler, rivayetin 'mevkuf olduğunu seçim ermişlerdir
İkincisi; eğer rivayetin sahih olduğunu düşünürsek, 'tavafın, namaza benzemesinin her hususta olduğu sonucu' çıkarılamaz Dolayısıyla namaz için durum olan hususlar, tavaf İçin durum olmaz
Şeyhu'lİslam İbni Teymiye 'elFeteuâ'da der ama; 'araştırmalarım sonucunda, Kabe'yi tavaf için hadesten taharetinabdest almanın koşul olmadığını gördüm Hiç kuşkusuz tavaf İçin abdest elde etmek farz değildir Oysa müstehapür Şer'î deliller, tavaf için abdest almanın farz olmadığını açıklama etmektedir Şeriatta tavaf için abdest almanın farz olduğuna dair bir delil yoktur' İbni Hazm 'Muhallâ' isimli kitabında (7179) ' abdestsiz Kabe'yi tavaf etmek caizdir' der
Hanefî mezhebinde belli başlı olan görüşe tarafından, Kabe'yi tavafta temizlik vaciptir Bu keza gusüi, keza de abdesti içermektedir böylece abdestsiz tavaf yapan hacının cinayet olarak kurban kesmesi gerekir
Dikkat:
Abdestsiz tavafı caiz kabul etmekle birlikte, abdestli olarak yapılan tavafın daha faziletli ve müstehap olduğunu unutmamak gerekir Bu konu ileride daha detaylı olarak açıklanacaktır *
Cevap: Abdestin vacipleri kaç tanedir
Abdestin Vacip Olduğu Durumlar
(Abdestsiz Kimseye Haram Olan Durumlar)
Bir Mümin, namaz kılmak istediği zaman İster farz, ister nafile veya cenaze namazı olsun abdest alması 'farzdır' Çünkü Yüce ALLAH şöyle buyurmuştur; 'Ey İman edenler! Namaza kalktığınız süre yıkayınız145 Peygamberimiz (saliailâhu aleyhi ve seliem) de; 'abdestsiz kılınan namazı ALLAH kabul etmez 146 buyurmuştur
İki Durumda Abdest Edinmek Vacip Değildir
Bazı âlimler, değerinin büyüklüğünden dolayı, iki durumda abdest almayı 'vacip' kabul etmişlerdir Bu görüş tartışmalıdır Bu iki şart;
a) Kabe'yi Tavaf:
Kabe'yi tavaf edenlerin abdest almalarını zorunlu kılan açık, sahih bir delile rastlamadık Sayılarını fakat Azîz ve Celîl Allah'ın bileceği çoğu Müslüman, Rasulullah (sallallâhu aleyhi ve sellem) zamanında Kabe'yi tavaf etmiştir Bunlardan herhangi birine, Peygamber (sallallâhu aleyhi ve sellem)'in abdest almasını emrettiğine dair hiçbir rivayet bize ulaşmamıştır Oysa tavaf sırasında birçoğunun abdestinin bozulması veya birçoğunun abdestsiz tavaf yapması muhtemeldir Bilhassa de, hac vaktinde 'kudüm ve ifâda7 tavaflarının yapıldığı günlerde oluşan izdihamlarda bu durum çok daha muhtemeldir O halde açıklanmasına ihtiyaç olmasına karşın, tavaf yapacak olanların abdest alması gerektiğini belirten bir delilin ve âlimlerin herhangi bir icmâsının bulunmayışı, tavaf esnasında abdestin 'farz' olmadığına delildir
Bir Takım âlimler tavafta abdestin farz olduğuna İbni Abbâs (radiyallâhu anhj'ın şu rivayetini kanıt kabul etmişlerdir İbni Abbâs anlatıyor; 'Peygamber (sallallâhu aleyhi ve sellem); 'Kâbeyi tavaf etmek, namaz kılmak gibidir Ancak ALLAH, tavaf sırasında konuşmayı helal kılmıştır' buyurdu Bu hadisi delil kabul eden âlimler, şu yorumu yapmışlardır; 'Şayet tavaf, namaz kılmak gibiyse, namaz için abdest elde etmek farz olduğu gibi, tavaf için de abdest almak farzdır' Bu yoruma, birkaç şekilde reddiye verilmiştir;
Birincisi; hadis merfu olarak sahih değildir İbni Abbâs'ın kendi ifadesi olup 'mevkuf rivayettir Tirmîzî, Beyhakî, İbni Teymiye, İbni Hacer ve öteki âlimler, rivayetin 'mevkuf olduğunu seçim ermişlerdir
İkincisi; eğer rivayetin sahih olduğunu düşünürsek, 'tavafın, namaza benzemesinin her hususta olduğu sonucu' çıkarılamaz Dolayısıyla namaz için durum olan hususlar, tavaf İçin durum olmaz
Şeyhu'lİslam İbni Teymiye 'elFeteuâ'da der ama; 'araştırmalarım sonucunda, Kabe'yi tavaf için hadesten taharetinabdest almanın koşul olmadığını gördüm Hiç kuşkusuz tavaf İçin abdest elde etmek farz değildir Oysa müstehapür Şer'î deliller, tavaf için abdest almanın farz olmadığını açıklama etmektedir Şeriatta tavaf için abdest almanın farz olduğuna dair bir delil yoktur' İbni Hazm 'Muhallâ' isimli kitabında (7179) ' abdestsiz Kabe'yi tavaf etmek caizdir' der
Hanefî mezhebinde belli başlı olan görüşe tarafından, Kabe'yi tavafta temizlik vaciptir Bu keza gusüi, keza de abdesti içermektedir böylece abdestsiz tavaf yapan hacının cinayet olarak kurban kesmesi gerekir
Dikkat:
Abdestsiz tavafı caiz kabul etmekle birlikte, abdestli olarak yapılan tavafın daha faziletli ve müstehap olduğunu unutmamak gerekir Bu konu ileride daha detaylı olarak açıklanacaktır *