iltasyazilim
FD Üye
Sual: Her işte acelecilik uygunsuz mu? Uygun olduğu durumlar var mı?
CEVAP
İnsanın fıtratında acelecilik vardır Bu husus Kur'anı kerimde de bildiriliyor:
(İnsan aceleci tabiatta yaratılmıştır) Enbiya 37
(İnsan pek acelecidir) İsra 11
Acele işe şeytan karışır Hadisi şeriflerde buyuruldu ki:
(Acele şeytandan, teenni Rahmandandır) Tirmizi
(Teenni eden isabet eder, acele eden hata eder) Beyheki Teenni, acelenin zıddıdır
O halde, işlerde acele etmemeli ve hemen karar vermemelidir! Acele ile verilen kararlara şeytan karışır Nefsin istediği bir şey hatıra gelince şeytan, Fırsatı kaçırma, hemen yap!der Onun için kalbe gelen şeyi yapmadan önce, bu işten Allahü teâlâ razı olur mu, sevap mıdır, günah mıdır diye düşünmelidir! Günah değil ise yapmalıdır! Böylece teenni edilmiş, yani acele edilmemiş olur
Yalnız 5 yerde acele gerekir:
1 Misafir gelince yemek vermekte
2 Günah işleyince, hemen tevbe etmekte
3 Namazı vakti girince, hemen kılmakta
4 Çocuklara din bilgilerini ve namaz kılmayı öğrettikten sonra, büluğa erince dengi çıkınca, bunlar hemen evlendirilmelidir! Kızın küfvü dengi bulununca, hemen evlendirmelidir! Eşiatüllemeat’daki hadisi şerifte, (Ya Ali, üç şeyi geciktirme! Namazı vakti girince hemen kıl, cenaze namazını hemen kıl! Dul veya kızı, küfvü isteyince, hemen ver!) buyuruldu O halde, namazını kılan, günahlardan sakınan ve nafakasını helalden kazanan biri bulununca, hemen onunla evlendirmeli! Eğer evlendirilmezse, fitneye sebep olur Hadisi şerifte buyuruldu ki:
(Dinini, ahlakını beğendiğiniz bir kimse, kızınıza talip olursa, hemen evlendirin! Eğer evlendirmezseniz, fitne ve fesada sebep olursunuz) Tirmizi
5 Defin işini de acele yapmalıdır!
İbadetleri ve hayırlı işleri yapmakta acele etmelidir Hadisi şeriflerde buyuruldu ki:
(Ölmeden önce tevbe ediniz Hayırlı işleri yapmaya mani çıkmadan önce acele ediniz Allahü teâlâyı çok hatırlayınız Zekat ve sadaka vermekte acele ediniz Böylece Rabbinizin rızıklarına ve yardımına kavuşunuz!) İbni Mace
(En akıllınız, ölümü çok hatırlayan, ahiret için azık toplamakta acele edendir Ölümü çok hatırlayan dünya ve ahiret saadetine kavuşur) Taberani
(Sadaka vermekte acele edin, çünkü bela sadakayı geçemez) Beyheki
(Beş şey gelmeden önce beş şeyin kıymetini biliniz: Ölmeden önce hayatın kıymetini, hastalıktan önce sıhhatin kıymetini, dünyada ahireti kazanmanın kıymetini, ihtiyarlamadan gençliğin kıymetini, fakirlikten önce zenginliğin kıymetini) Hakim
Zekatını vermeyen ve malını ahiret yolunda sarf etmeyen kimse, fakir olunca çok pişman olur Hadisi şerifte buyuruldu ki:
(Tesvif eden helak olur) Berika
Tesvif, hayırlı iş yapmayı sonraya bırakmaktır
İfrat ve Tefrit zararlı
Tembellik, bir işi geciktirmek, sonraya bırakmak nasıl kötü ise, acele etmek de kötüdür Bunun biri ifrat, diğeri tefrittir Dinimiz orta yolu, aşırılıklardan uzak olmayı emretmektedir Hadisi şerifte buyuruldu ki:
(Aşırı giden helak olur) Müslim
Bir kimse, müsrif olursa buna ifrat denebilir Bir kimse de cimrilik ederse, buna da tefrit denebilir Dinimiz, her iki aşırılığı da yasaklamıştır Furkan suresinin 67 âyeti kerimesinde, israf edenlerle cimrilik edenler kötülenmiş, ikisinin ortası olanlar övülmüştür
Acele eden fütura düşer Yani gevşeklik ve bezginlik hasıl olur Hayırlı bir işin olması için acele eden, gecikince, bezginliğe, ümitsizliğe düşer Dua eder, hemen duasının kabul olmasını ister Duası gecikince duayı bırakır, maksudundan mahrum kalır Acele edenin ihlası, takvası bozulabilir Şüpheli şeylere, hatta haramlara dalabilir
Namaz kılarken acele eden, tadili erkanı terk edebilir Hızlı okurken tecvide uymayabilir, yanlış okuyabilir Onun için ağırbaşlı olmalı, düşünerek hareket etmelidir Salihlerin vasfı Kur'anı kerimde mealen şöyle bildiriliyor:
(Onlar Allah’a ve ahirete inanırlar, iyiliği emredip kötülükten vazgeçirmeye çalışırlar, hayır işlerinde birbirleriyle yarış ederler İşte bunlar salihlerdendir) Aİmran 114
Böyle hayırlı işlerin haricinde acelecilik uygun değildir Düşünerek hareket etmek ve hayırlı işlerde sebat göstermek gerekir
Hadisi şerifte buyuruldu ki:
(Yavaş, yumuşak davranmak, Allah’ın kuluna verdiği büyük bir ihsandır Aceleci olmak, şeytanın yoludur Allahü teâlânın sevdiği şey, yumuşak ve ağırbaşlı olmaktır) EYa’la
İftarda acele etmeli
İftarda acele etmek ve sahuru geciktirmek, belki insanın aczini, yiyip içmeye ve dolayısı ile her şeye muhtaç olduğunu göstermektedir İbadet etmek de zaten bu demektir
Namaz borcu varsa acele kaza etmeli
Farz namazı özürsüz vaktinde kılmamak büyük günahtır Acele kaza etmek gerekir Zaruri işler haricinde kaza etmeyi geciktirmek de büyük günahtır Nafile zaruri iş olmadığı için, nafile kılarak, terk edilen kazayı geciktirmek dört mezhepte de haramdır Nafileleri kılarken kazaya da niyet etmeli Hem sünnet sevabı alınmış olur, hem de namaz borcu ödenmiş olur Düşman karşısında, bir farz namazı kılmak mümkün iken terk etmek, 700 büyük günah işlemek gibidir (Umdetül islâm)
Tevbe edilen günahlar affedilir
İnsan günahını ne kadar çok büyük görürse o kadar iyidir Fakat günahı yüzünden Allahü teâlânın sonsuz rahmetinden ümit kesmek caiz değildir Hadisi şerifte buyuruluyor ki:
(Allahü teâlâ buyurdu ki: İşlediği günahı affımın yanında büyük görene gazaplanırım Eğer acele etmek şanımdan olsaydı, acele ceza verseydim, rahmetimden ümit kesenlere acele ceza verirdim) Deylemi
Allahü teâlâ, tevbe edilen günahları affeder Tevbede acele etmeli
Müstehap işlemek için sünnet terk edilmez
Cenaze olduğu zaman, Âyetel kürsiyi ve tesbihleri okumayarak sünnet terk edilmektedir Cenaze sebebiyle sünneti terk etmek uygun değildir Cenaze namazını acele kılmak müstehaptır Müstehap işlemek için sünnet terk edilmez Cemaat çok olsun diye, cenaze namazını vakit namazlarından sonraya bırakmak mekruhtur Cemaatın çok olması için, cenazeyi saatlerce bekletip, sonra acele ederek Âyetel kürsiyi ve tesbihleri terk etmek pek yanlıştır Özürsüz bir sünneti terk etmemeli, ortadan kaldırmamalıdır
Şeytanla bir münazara
Şeytan, abid ve âlim Salih efendiye der ki:
Salih efendi, ne kadar çok ibadet ediyorsun? Sanki Allah’ın ibadete ihtiyacı mı var?
Evet, Allahü teâlâ, her ihtiyaçtan münezzehtir Hiç kimsenin ibadetine ihtiyacı yoktur Ancak bizim ibadete ihtiyacımız vardır Kur'anı kerimde mealen, (Salih amelin faydası, bunu yapanadır) buyuruluyor (Fussilet 46)
Salih efendi, çok ibadet etmek için acele ediyorsun Acele işlerde hayır olmaz İşlerini önce bir yoluna koy, bir rahata kavuş, ondan sonra bol bol ibadet edersin Dünyanı kazanmadan ahiretini nasıl kazanacaksın?
Ecel benim elimde değil Sonra bugünün işini yarına bırakırsam, yarının işini ne zaman yaparım? Hadisi şerifte, (Yarın yaparım diyenler, helak oldu) buyuruluyor İbadetler vakitlidir Her ibadeti zamanında yapmak gerekir
Evet Salih efendi, hayırlı işte acele etmek gerekir Hayırlı iş olan ibadetleri acele yap ki kısa zamanda daha çok ibadet etmiş olursun
Cenabı Hak, çok ibadeti değil, ihlaslı ibadeti kabul eder Hatasız yapılan az iş, hatalı yapılan çok işten hayırlıdır
Ne mutlu sana Salih efendi, demek az da olsa hatasız ibadet ediyorsun Toplumda düzgün ibadet yapamayan çok kimse vardır İbadetinle bunlara örnek olmak için onların göreceği yerlerde ibadet etsen, daha çok sevap kazanırsın Örnek olmamakla emri marufu terk etmiş olursun
Allahü teâlânın beni görmesi kâfidir İnsanların da görmesini istersem, ibadete riya karıştırmış olurum Riya ile yapılan amel kabul olmaz
CEVAP
İnsanın fıtratında acelecilik vardır Bu husus Kur'anı kerimde de bildiriliyor:
(İnsan aceleci tabiatta yaratılmıştır) Enbiya 37
(İnsan pek acelecidir) İsra 11
Acele işe şeytan karışır Hadisi şeriflerde buyuruldu ki:
(Acele şeytandan, teenni Rahmandandır) Tirmizi
(Teenni eden isabet eder, acele eden hata eder) Beyheki Teenni, acelenin zıddıdır
O halde, işlerde acele etmemeli ve hemen karar vermemelidir! Acele ile verilen kararlara şeytan karışır Nefsin istediği bir şey hatıra gelince şeytan, Fırsatı kaçırma, hemen yap!der Onun için kalbe gelen şeyi yapmadan önce, bu işten Allahü teâlâ razı olur mu, sevap mıdır, günah mıdır diye düşünmelidir! Günah değil ise yapmalıdır! Böylece teenni edilmiş, yani acele edilmemiş olur
Yalnız 5 yerde acele gerekir:
1 Misafir gelince yemek vermekte
2 Günah işleyince, hemen tevbe etmekte
3 Namazı vakti girince, hemen kılmakta
4 Çocuklara din bilgilerini ve namaz kılmayı öğrettikten sonra, büluğa erince dengi çıkınca, bunlar hemen evlendirilmelidir! Kızın küfvü dengi bulununca, hemen evlendirmelidir! Eşiatüllemeat’daki hadisi şerifte, (Ya Ali, üç şeyi geciktirme! Namazı vakti girince hemen kıl, cenaze namazını hemen kıl! Dul veya kızı, küfvü isteyince, hemen ver!) buyuruldu O halde, namazını kılan, günahlardan sakınan ve nafakasını helalden kazanan biri bulununca, hemen onunla evlendirmeli! Eğer evlendirilmezse, fitneye sebep olur Hadisi şerifte buyuruldu ki:
(Dinini, ahlakını beğendiğiniz bir kimse, kızınıza talip olursa, hemen evlendirin! Eğer evlendirmezseniz, fitne ve fesada sebep olursunuz) Tirmizi
5 Defin işini de acele yapmalıdır!
İbadetleri ve hayırlı işleri yapmakta acele etmelidir Hadisi şeriflerde buyuruldu ki:
(Ölmeden önce tevbe ediniz Hayırlı işleri yapmaya mani çıkmadan önce acele ediniz Allahü teâlâyı çok hatırlayınız Zekat ve sadaka vermekte acele ediniz Böylece Rabbinizin rızıklarına ve yardımına kavuşunuz!) İbni Mace
(En akıllınız, ölümü çok hatırlayan, ahiret için azık toplamakta acele edendir Ölümü çok hatırlayan dünya ve ahiret saadetine kavuşur) Taberani
(Sadaka vermekte acele edin, çünkü bela sadakayı geçemez) Beyheki
(Beş şey gelmeden önce beş şeyin kıymetini biliniz: Ölmeden önce hayatın kıymetini, hastalıktan önce sıhhatin kıymetini, dünyada ahireti kazanmanın kıymetini, ihtiyarlamadan gençliğin kıymetini, fakirlikten önce zenginliğin kıymetini) Hakim
Zekatını vermeyen ve malını ahiret yolunda sarf etmeyen kimse, fakir olunca çok pişman olur Hadisi şerifte buyuruldu ki:
(Tesvif eden helak olur) Berika
Tesvif, hayırlı iş yapmayı sonraya bırakmaktır
İfrat ve Tefrit zararlı
Tembellik, bir işi geciktirmek, sonraya bırakmak nasıl kötü ise, acele etmek de kötüdür Bunun biri ifrat, diğeri tefrittir Dinimiz orta yolu, aşırılıklardan uzak olmayı emretmektedir Hadisi şerifte buyuruldu ki:
(Aşırı giden helak olur) Müslim
Bir kimse, müsrif olursa buna ifrat denebilir Bir kimse de cimrilik ederse, buna da tefrit denebilir Dinimiz, her iki aşırılığı da yasaklamıştır Furkan suresinin 67 âyeti kerimesinde, israf edenlerle cimrilik edenler kötülenmiş, ikisinin ortası olanlar övülmüştür
Acele eden fütura düşer Yani gevşeklik ve bezginlik hasıl olur Hayırlı bir işin olması için acele eden, gecikince, bezginliğe, ümitsizliğe düşer Dua eder, hemen duasının kabul olmasını ister Duası gecikince duayı bırakır, maksudundan mahrum kalır Acele edenin ihlası, takvası bozulabilir Şüpheli şeylere, hatta haramlara dalabilir
Namaz kılarken acele eden, tadili erkanı terk edebilir Hızlı okurken tecvide uymayabilir, yanlış okuyabilir Onun için ağırbaşlı olmalı, düşünerek hareket etmelidir Salihlerin vasfı Kur'anı kerimde mealen şöyle bildiriliyor:
(Onlar Allah’a ve ahirete inanırlar, iyiliği emredip kötülükten vazgeçirmeye çalışırlar, hayır işlerinde birbirleriyle yarış ederler İşte bunlar salihlerdendir) Aİmran 114
Böyle hayırlı işlerin haricinde acelecilik uygun değildir Düşünerek hareket etmek ve hayırlı işlerde sebat göstermek gerekir
Hadisi şerifte buyuruldu ki:
(Yavaş, yumuşak davranmak, Allah’ın kuluna verdiği büyük bir ihsandır Aceleci olmak, şeytanın yoludur Allahü teâlânın sevdiği şey, yumuşak ve ağırbaşlı olmaktır) EYa’la
İftarda acele etmeli
İftarda acele etmek ve sahuru geciktirmek, belki insanın aczini, yiyip içmeye ve dolayısı ile her şeye muhtaç olduğunu göstermektedir İbadet etmek de zaten bu demektir
Namaz borcu varsa acele kaza etmeli
Farz namazı özürsüz vaktinde kılmamak büyük günahtır Acele kaza etmek gerekir Zaruri işler haricinde kaza etmeyi geciktirmek de büyük günahtır Nafile zaruri iş olmadığı için, nafile kılarak, terk edilen kazayı geciktirmek dört mezhepte de haramdır Nafileleri kılarken kazaya da niyet etmeli Hem sünnet sevabı alınmış olur, hem de namaz borcu ödenmiş olur Düşman karşısında, bir farz namazı kılmak mümkün iken terk etmek, 700 büyük günah işlemek gibidir (Umdetül islâm)
Tevbe edilen günahlar affedilir
İnsan günahını ne kadar çok büyük görürse o kadar iyidir Fakat günahı yüzünden Allahü teâlânın sonsuz rahmetinden ümit kesmek caiz değildir Hadisi şerifte buyuruluyor ki:
(Allahü teâlâ buyurdu ki: İşlediği günahı affımın yanında büyük görene gazaplanırım Eğer acele etmek şanımdan olsaydı, acele ceza verseydim, rahmetimden ümit kesenlere acele ceza verirdim) Deylemi
Allahü teâlâ, tevbe edilen günahları affeder Tevbede acele etmeli
Müstehap işlemek için sünnet terk edilmez
Cenaze olduğu zaman, Âyetel kürsiyi ve tesbihleri okumayarak sünnet terk edilmektedir Cenaze sebebiyle sünneti terk etmek uygun değildir Cenaze namazını acele kılmak müstehaptır Müstehap işlemek için sünnet terk edilmez Cemaat çok olsun diye, cenaze namazını vakit namazlarından sonraya bırakmak mekruhtur Cemaatın çok olması için, cenazeyi saatlerce bekletip, sonra acele ederek Âyetel kürsiyi ve tesbihleri terk etmek pek yanlıştır Özürsüz bir sünneti terk etmemeli, ortadan kaldırmamalıdır
Şeytanla bir münazara
Şeytan, abid ve âlim Salih efendiye der ki:
Salih efendi, ne kadar çok ibadet ediyorsun? Sanki Allah’ın ibadete ihtiyacı mı var?
Evet, Allahü teâlâ, her ihtiyaçtan münezzehtir Hiç kimsenin ibadetine ihtiyacı yoktur Ancak bizim ibadete ihtiyacımız vardır Kur'anı kerimde mealen, (Salih amelin faydası, bunu yapanadır) buyuruluyor (Fussilet 46)
Salih efendi, çok ibadet etmek için acele ediyorsun Acele işlerde hayır olmaz İşlerini önce bir yoluna koy, bir rahata kavuş, ondan sonra bol bol ibadet edersin Dünyanı kazanmadan ahiretini nasıl kazanacaksın?
Ecel benim elimde değil Sonra bugünün işini yarına bırakırsam, yarının işini ne zaman yaparım? Hadisi şerifte, (Yarın yaparım diyenler, helak oldu) buyuruluyor İbadetler vakitlidir Her ibadeti zamanında yapmak gerekir
Evet Salih efendi, hayırlı işte acele etmek gerekir Hayırlı iş olan ibadetleri acele yap ki kısa zamanda daha çok ibadet etmiş olursun
Cenabı Hak, çok ibadeti değil, ihlaslı ibadeti kabul eder Hatasız yapılan az iş, hatalı yapılan çok işten hayırlıdır
Ne mutlu sana Salih efendi, demek az da olsa hatasız ibadet ediyorsun Toplumda düzgün ibadet yapamayan çok kimse vardır İbadetinle bunlara örnek olmak için onların göreceği yerlerde ibadet etsen, daha çok sevap kazanırsın Örnek olmamakla emri marufu terk etmiş olursun
Allahü teâlânın beni görmesi kâfidir İnsanların da görmesini istersem, ibadete riya karıştırmış olurum Riya ile yapılan amel kabul olmaz