Acık Nedir ? Kısaca
(Os Vazıh, Fr Clair, Al Klar, İng Clear, İt Chiaro)
Başkasıyla karıştırılmaksızın tanınan duşunce
1 Mantık: Karanlık ve bulanık karşıtı olarak kullanılan acık terimi, başkaca hic bir duşunceyle karıştırılmadan kolaylıkla ve hemen tanınan duşunce'yi tanımlar
2 Bilgi kuramı: Acık terimini, felsefe diline sokan Fransız duşunuru Descartes'dır Descartes bu terimi, secik terimiyle birlikte apacık anlamında kullanmaktadır Principes de la Philosophieadlı yapıtında bu terimlerden ne anladığını şoyle belirtiyor: Acık bilgiden, dikkatli bir zihne gorunen ve belli olan bilgi'yi anlıyorum Secik bilgiden, başka bilgilerden ayrılmış bir bilgi'yi anlıyorum Oyle ki bu bilgide, acıkca gorunenden başka bir şey bulunmaz(45, İlke) Ancak acık ve secik olarak kavradığımız şeyler uzerinde asla yanlış yapmadan bir yargıda bulunabiliriz(43 İlke) Acıkca bilmediğimiz şeyler ustunde ancak yanlış yargılar verebiliriz Doğru yargıda bulunmuşsak bu bir rastlantıdır, aldanmadığımızı kesinlikle bilemeyiz Cok zaman, bircok şeyleri bildiğimizi sandığımız icin aldanmaktayız(44 İlke) Bilgi, secik olmadan acık olabilir, ama acık olmadan secik olamaz(46 İlke) Cocukluğumuzun peşin yargılarından kurtulmak icin, ki bizi coğunlukla yanıltan bunlardır, ilk kavramlarımızın her birinde bulunan acık şeyleri yeniden elemeliyiz(47, İlke) Gorulduğu gibi, Descartes'a gore secik bilgi, acık bilgiden daha doğru bir bilgidir; bu yuzden de iki terimi birleştiren acık secik deyimi daha guclu bir deyimdir Bundan cıkan sonuc şudur: Herhangi bir duşunce ya da deyim; cetin, sisli ve guc anlaşılır olmamalıdır Konusu aracsız olarak verilmiş (acık) ve başka bilgilerle karışmamış (secik) olmalıdır Descartes bu iki deyimi bir arada Latince clarus et distinctus terimiyle dile getirmiştir
(Os Vazıh, Fr Clair, Al Klar, İng Clear, İt Chiaro)
Başkasıyla karıştırılmaksızın tanınan duşunce
1 Mantık: Karanlık ve bulanık karşıtı olarak kullanılan acık terimi, başkaca hic bir duşunceyle karıştırılmadan kolaylıkla ve hemen tanınan duşunce'yi tanımlar
2 Bilgi kuramı: Acık terimini, felsefe diline sokan Fransız duşunuru Descartes'dır Descartes bu terimi, secik terimiyle birlikte apacık anlamında kullanmaktadır Principes de la Philosophieadlı yapıtında bu terimlerden ne anladığını şoyle belirtiyor: Acık bilgiden, dikkatli bir zihne gorunen ve belli olan bilgi'yi anlıyorum Secik bilgiden, başka bilgilerden ayrılmış bir bilgi'yi anlıyorum Oyle ki bu bilgide, acıkca gorunenden başka bir şey bulunmaz(45, İlke) Ancak acık ve secik olarak kavradığımız şeyler uzerinde asla yanlış yapmadan bir yargıda bulunabiliriz(43 İlke) Acıkca bilmediğimiz şeyler ustunde ancak yanlış yargılar verebiliriz Doğru yargıda bulunmuşsak bu bir rastlantıdır, aldanmadığımızı kesinlikle bilemeyiz Cok zaman, bircok şeyleri bildiğimizi sandığımız icin aldanmaktayız(44 İlke) Bilgi, secik olmadan acık olabilir, ama acık olmadan secik olamaz(46 İlke) Cocukluğumuzun peşin yargılarından kurtulmak icin, ki bizi coğunlukla yanıltan bunlardır, ilk kavramlarımızın her birinde bulunan acık şeyleri yeniden elemeliyiz(47, İlke) Gorulduğu gibi, Descartes'a gore secik bilgi, acık bilgiden daha doğru bir bilgidir; bu yuzden de iki terimi birleştiren acık secik deyimi daha guclu bir deyimdir Bundan cıkan sonuc şudur: Herhangi bir duşunce ya da deyim; cetin, sisli ve guc anlaşılır olmamalıdır Konusu aracsız olarak verilmiş (acık) ve başka bilgilerle karışmamış (secik) olmalıdır Descartes bu iki deyimi bir arada Latince clarus et distinctus terimiyle dile getirmiştir