iltasyazilim
FD Üye
Kadınlar âdet döneminde oruç tutabilirler mi?
Kadınlar âdetli iken namaz kılmazlar, oruç tutmazlar Âdetli kadının namaz kılmasının ve oruç tutmasının câiz ve sahih olmadığında, yani âdetin bu iki ibadetin edasına engel bir sayıldığında fakihler görüş birliği içindedir (Şâfiî, elÜmm, II,130131; Sahnûn, elMüdevvene, I, 151; Haddâd, elCevhera, I,34; İbn Hazm, elMuhallâ, II, 162; Merğînânî, elHidâye, I, 208209; İbn Kudâme, elMuğnî, I, 386387; İbn Âbidîn, Reddü ’lmuhtâr, III, 331, 385; Şevkânî, esSeylü ’lCerrâr, II, 148) Âdet boyunca terk edilen namazların kazâ edilmeyeceği, oruçların ise temizlendikten daha sonra tutulacağı hususlarında da bütün mezheplerin manzara birliği vardır (İbnü ’lMünzir, elİcma, s 4748; Nevevî, Şerhu Müslim, IV, 26; San‘ânî, Sübülü ’sselâm, I, 383; Cezîrî, elMezâhibü ’lerbe‘a, I, 118) Laf konusu icmânın dayanağı Hz Peygamber ’in (sas) hadisleri ve sahabe uygulamasıdır Hz Âişe Resûlüllâh ’a kendisine, “Niçin âdet gören bir kadın, temizlendikten daha sonra âdet günlerinde kılmadığı namazları kaza etmiyor da tutmadığı oruçları kaza ediyor? diye soran Muâze adlı hanıma, “Sen Harûriyye ’den (Hâricîlerden) misin? demiş; bu kadının “Hayır, Harûriyye değilim, ama (öğrenmek için) soruyorum cevabı üstüne de, Resûlullah döneminde kendileri âdet gördüklerinde tutmadıkları oruçları kaza etmekle emrolunduklarını, kılmadıkları namazları ise kaza etmekle emrolunmadıklarını söylemiştir (Buhârî, Hayız, 20; Müslim, Hayız, 69) *
Kadınlar âdetli iken namaz kılmazlar, oruç tutmazlar Âdetli kadının namaz kılmasının ve oruç tutmasının câiz ve sahih olmadığında, yani âdetin bu iki ibadetin edasına engel bir sayıldığında fakihler görüş birliği içindedir (Şâfiî, elÜmm, II,130131; Sahnûn, elMüdevvene, I, 151; Haddâd, elCevhera, I,34; İbn Hazm, elMuhallâ, II, 162; Merğînânî, elHidâye, I, 208209; İbn Kudâme, elMuğnî, I, 386387; İbn Âbidîn, Reddü ’lmuhtâr, III, 331, 385; Şevkânî, esSeylü ’lCerrâr, II, 148) Âdet boyunca terk edilen namazların kazâ edilmeyeceği, oruçların ise temizlendikten daha sonra tutulacağı hususlarında da bütün mezheplerin manzara birliği vardır (İbnü ’lMünzir, elİcma, s 4748; Nevevî, Şerhu Müslim, IV, 26; San‘ânî, Sübülü ’sselâm, I, 383; Cezîrî, elMezâhibü ’lerbe‘a, I, 118) Laf konusu icmânın dayanağı Hz Peygamber ’in (sas) hadisleri ve sahabe uygulamasıdır Hz Âişe Resûlüllâh ’a kendisine, “Niçin âdet gören bir kadın, temizlendikten daha sonra âdet günlerinde kılmadığı namazları kaza etmiyor da tutmadığı oruçları kaza ediyor? diye soran Muâze adlı hanıma, “Sen Harûriyye ’den (Hâricîlerden) misin? demiş; bu kadının “Hayır, Harûriyye değilim, ama (öğrenmek için) soruyorum cevabı üstüne de, Resûlullah döneminde kendileri âdet gördüklerinde tutmadıkları oruçları kaza etmekle emrolunduklarını, kılmadıkları namazları ise kaza etmekle emrolunmadıklarını söylemiştir (Buhârî, Hayız, 20; Müslim, Hayız, 69) *