Afet Eğitimi Hazırlık Gunu Kutlama Programı,
• Eğitim, uygarlıkların vazgecilmez gereksinimidir
Eğitimin amacı, insan ve toplum yaşamını kolaylaştırmak, guzelleştirmek, zenginleştirmek, iyileştirmek, kişiyi ve toplumu mutlu kılmaktır Eğitim
bilgi, akıl, zeka, kultur, zevk, etik gibi değerlere
dayanan ve kişinin doğuşundan başlayıp hayatının sonuna kadar devam eden bir surectir
• Eğitimde atılan her bir adım, toplumun duyarlılık
bilincini, yaratıcılığını, akılcı duşunme gucunu,
doğal yeteneklerini ve becerilerini geliştirmek
icin gereken gucu artırmaktadır
Depremin yol acacağı zararları azaltmak icin;
• Uretim kalitesinde yuksek bir standart sağlamak,
denetim mekanizmalarını etkili işletmek gerekir
Dolayısıyla devlete, yerel yonetimlere, meslek
odalarına, sivil toplum kuruluşlarına, mimar,
muhendislere ve medyaya cok buyuk sorumluluk duşmektedir
• Yukarıda sayılan butun unsurları denetleyecek,
standartları yuksek tutmaya zorlayacak olanlar; bilgili, bilincli ve sorumlu bireyler olmalıdır
Yurttaşlar sadece tuketici değildir Deprem kayıplarından bireyler de doğrudan doğruya sorumludur
Sonuc olarak,
• Depremden korunmanın ilk ve tek yolu, bilgili,
bilincli, sorumlu yurttaşlar yetiştirmektir Butun
bunların başarılabilmesi icin de afet eğitimine
okul oncesinden başlanmalıdır
• Cağdaş eğitimin gereği olan duşunme, araştırma,
irdeleme ve tartışma yeteneklerini geliştirmek
icin eğitim programlarında yeniden duzenleme
yapılması zorunludur
• Gecmişte yaşanan can ve mal kayıplarına yol
acan buyuk depremlerden ders alınarak oncelikle
deprem olmadan yapılması gereken calışmaların
tamamlanması halinde deprem zararlarının en
aza indirilmesi buyuk olcude eğitim calışmalarına verilecek ağırlıkla mumkun olacaktır
Birey ve toplumun deprem konusunda eğitilip
bilinclendirilmesi oncelikle orgun eğitim sistemi
tarafından gercekleştirilmeli, aynı zamanda yaygın
eğitim yoluyla orgun eğitim dışında kalan geniş
halk kitlesinin eğitimine onem verilmelidir
Bilinmelidir ki;
İnsanlarımız deprem sırasında kendilerine oğretilenlerin tumunu ozumsese bile yıkılan bir binadan kurtulma şansları cok duşuktur Bu nedenle
Turkiye’deki tum binaların sağlamlık envanterleri
cıkarılarak deprem sırasında yıkılması olası binaların nasıl guclendirileceği konusunda toplumun
bilgilendirilmesi gerekir
Ulkemizde,
• Gerek kent merkezleri, gerekse kırsal alanlarda
bulunan ve kulturel mirasımızı oluşturan tescilli
veya tescilsiz sivil mimarlık orneklerinin, anıtsal
ve antik yapıların, arkeolojik alanların, ozgun
kentsel dokuların korunması ve gelecek nesillere
aktarılması, kulturel mirasımızın surdurulebilirliğinin ve yaşanılabilirliğinin sağlanması adına onem
taşımaktadır
• Deprem sonrası hasar tespiti, onlem ve uygulamalara yonelik yapılan işlemlerin, deprem oncesinde mevcut yapı stokunun envanter calışmaları
sırasında ele alınarak, guclendirme gerektiren
yapılar icin; sağlamlaştırma, butunleme, yenileme, yıkılacak durumundaki yapılar icin, yeniden
inşa etme onerilerinin getirilerek yapısal dayanımın artırılması ve kullanıcıların eğitilerek bilinclendirilmesi ve bu konuda uzman muhendislerin
yetiştirilmesi, cok ceşitli uygarlıklara ev sahipliği
yapmış olan ulkemizdeki zengin kulturel mirasın
korunarak yaşatılmasına katkı sağlayacaktır
Deprem Konusunda,
1 Cok disiplinli araştırmaların kurumsallaştırılması
icin yontemler geliştirilmeli, ulusal araştırma
programı cercevesinde iki yılda bir ulusal sempozyum yapılmalı, genc araştırmacılara burslar,
başarılı araştırmalar icin odul programları geliştirilmelidir
2 Kamu yoneticileri icin afet yonetimi konusunda,
risk belirleme, zarar azaltma, mudahale ve iyileştirme gibi konuları kapsayan bir eğitim programı
gereklidir Kamu kuruluşlarının gereken onlemleri
alması ve tum personelin eğitimli olması acık bir
sorumluluktur Bu programda afet yonetiminde
halk katılımının onemi ve gerekliliğine yer verilmelidir
3 Universitelerimizde jeoloji, jeofizik, inşaat muhendisliği, mimarlık, kent planlaması vb meslek
oğretimi yuruten bolumlerde gunumuzde uygulanan oğretim programlarında deprem konularına yeterli onemin verilmesi gerekmektedir
DEPREM VE MEDYA
Medya toplumun deprem konusunda bilinclendirilmesinde, depremin yol actığı kayıp ve zararlarda
da kendini sorumlu hissetmelidir
• Resmi kurumlar ve medya arasında daha onceden kurulmuş sıkı koordinasyonla, doğru ve
guvenilir bilgi akışı sağlanarak, yanlış ve abartılı
bilgi akışı onlenmeli, boylece toplumun aldığı bilginin doğruluğuna guveni sağlanmalıdır
• Deprem konusunda, eğitsel, psikolojik ve bilimsel olarak konunun uzmanlarınca hazırlanmış
materyalin, topluma aktarılmasında yayın organlarının kullanılması ve bunun gelişiguzel değil, bir
plan dahilinde ve sureklilik arz edecek şekilde
yapılması gerekmektedir
• Bilgiye en hızlı ulaşacak ve medyaya surekli
olarak ilk elden bilgi aktaracak yetkili bir birim
oluşturulmalıdır Bu birim yetkin ve tarafsız kişilerden oluşmalıdır
ORGUN VE YAYGIN EĞİTİM
Doğal afetlerin etkisini azaltmak, kayıpları en aza
indirmek toplumun her ferdinin ve her kesimin
bilincli ve etkin katılımı ile olacaktır Deprem konusunda halkın bilinclendirilmesi, eğitimin tum oğelerinin seferber edilmesiyle mumkundur
Afet Eğitimi;
• Orgun Eğitim Sistemi
• Yaygın Eğitim Sistemi
• Hizmet İci Eğitim
• Meslek İci Eğitim
• Halk Eğitimi
Orgun Eğitim Sistemi İcinde Afet Eğitimi
• Okul Oncesi Afet Eğitimi
• İlk Oğretim
• Orta Oğretim
Yaygın Eğitim Sistemi İcinde Afet Eğitimi
Halk eğitiminin nasıl ve nerede yapılacağı, hangi
metot ve yolla kimin tarafından verileceği, ilgili
kurum ve kuruluşlarca kararlaştırılıp plan ve programlar hazırlanmalıdır Bu kuruluşlar;
• Milli Eğitim Bakanlığı,
• Gorsel ve yazılı kitle iletişim kuruluşları,
• Sivil toplum orgutleridir
Kalfalık, Ustalık ve Taşeronluk Temiz Belgesi
• İşverenlerce yaptırılan iş tarif edilerek yapılan
anlaşmalara uygun olarak işin fen ve sanat kurallarına, ahlaki değerlere uygun olarak tamamlandığı ve calışmalar sırasında verilen işi zamanında
tamamlandığını belirten belgedir
• Eğitim, uygarlıkların vazgecilmez gereksinimidir
Eğitimin amacı, insan ve toplum yaşamını kolaylaştırmak, guzelleştirmek, zenginleştirmek, iyileştirmek, kişiyi ve toplumu mutlu kılmaktır Eğitim
bilgi, akıl, zeka, kultur, zevk, etik gibi değerlere
dayanan ve kişinin doğuşundan başlayıp hayatının sonuna kadar devam eden bir surectir
• Eğitimde atılan her bir adım, toplumun duyarlılık
bilincini, yaratıcılığını, akılcı duşunme gucunu,
doğal yeteneklerini ve becerilerini geliştirmek
icin gereken gucu artırmaktadır
Depremin yol acacağı zararları azaltmak icin;
• Uretim kalitesinde yuksek bir standart sağlamak,
denetim mekanizmalarını etkili işletmek gerekir
Dolayısıyla devlete, yerel yonetimlere, meslek
odalarına, sivil toplum kuruluşlarına, mimar,
muhendislere ve medyaya cok buyuk sorumluluk duşmektedir
• Yukarıda sayılan butun unsurları denetleyecek,
standartları yuksek tutmaya zorlayacak olanlar; bilgili, bilincli ve sorumlu bireyler olmalıdır
Yurttaşlar sadece tuketici değildir Deprem kayıplarından bireyler de doğrudan doğruya sorumludur
Sonuc olarak,
• Depremden korunmanın ilk ve tek yolu, bilgili,
bilincli, sorumlu yurttaşlar yetiştirmektir Butun
bunların başarılabilmesi icin de afet eğitimine
okul oncesinden başlanmalıdır
• Cağdaş eğitimin gereği olan duşunme, araştırma,
irdeleme ve tartışma yeteneklerini geliştirmek
icin eğitim programlarında yeniden duzenleme
yapılması zorunludur
• Gecmişte yaşanan can ve mal kayıplarına yol
acan buyuk depremlerden ders alınarak oncelikle
deprem olmadan yapılması gereken calışmaların
tamamlanması halinde deprem zararlarının en
aza indirilmesi buyuk olcude eğitim calışmalarına verilecek ağırlıkla mumkun olacaktır
Birey ve toplumun deprem konusunda eğitilip
bilinclendirilmesi oncelikle orgun eğitim sistemi
tarafından gercekleştirilmeli, aynı zamanda yaygın
eğitim yoluyla orgun eğitim dışında kalan geniş
halk kitlesinin eğitimine onem verilmelidir
Bilinmelidir ki;
İnsanlarımız deprem sırasında kendilerine oğretilenlerin tumunu ozumsese bile yıkılan bir binadan kurtulma şansları cok duşuktur Bu nedenle
Turkiye’deki tum binaların sağlamlık envanterleri
cıkarılarak deprem sırasında yıkılması olası binaların nasıl guclendirileceği konusunda toplumun
bilgilendirilmesi gerekir
Ulkemizde,
• Gerek kent merkezleri, gerekse kırsal alanlarda
bulunan ve kulturel mirasımızı oluşturan tescilli
veya tescilsiz sivil mimarlık orneklerinin, anıtsal
ve antik yapıların, arkeolojik alanların, ozgun
kentsel dokuların korunması ve gelecek nesillere
aktarılması, kulturel mirasımızın surdurulebilirliğinin ve yaşanılabilirliğinin sağlanması adına onem
taşımaktadır
• Deprem sonrası hasar tespiti, onlem ve uygulamalara yonelik yapılan işlemlerin, deprem oncesinde mevcut yapı stokunun envanter calışmaları
sırasında ele alınarak, guclendirme gerektiren
yapılar icin; sağlamlaştırma, butunleme, yenileme, yıkılacak durumundaki yapılar icin, yeniden
inşa etme onerilerinin getirilerek yapısal dayanımın artırılması ve kullanıcıların eğitilerek bilinclendirilmesi ve bu konuda uzman muhendislerin
yetiştirilmesi, cok ceşitli uygarlıklara ev sahipliği
yapmış olan ulkemizdeki zengin kulturel mirasın
korunarak yaşatılmasına katkı sağlayacaktır
Deprem Konusunda,
1 Cok disiplinli araştırmaların kurumsallaştırılması
icin yontemler geliştirilmeli, ulusal araştırma
programı cercevesinde iki yılda bir ulusal sempozyum yapılmalı, genc araştırmacılara burslar,
başarılı araştırmalar icin odul programları geliştirilmelidir
2 Kamu yoneticileri icin afet yonetimi konusunda,
risk belirleme, zarar azaltma, mudahale ve iyileştirme gibi konuları kapsayan bir eğitim programı
gereklidir Kamu kuruluşlarının gereken onlemleri
alması ve tum personelin eğitimli olması acık bir
sorumluluktur Bu programda afet yonetiminde
halk katılımının onemi ve gerekliliğine yer verilmelidir
3 Universitelerimizde jeoloji, jeofizik, inşaat muhendisliği, mimarlık, kent planlaması vb meslek
oğretimi yuruten bolumlerde gunumuzde uygulanan oğretim programlarında deprem konularına yeterli onemin verilmesi gerekmektedir
DEPREM VE MEDYA
Medya toplumun deprem konusunda bilinclendirilmesinde, depremin yol actığı kayıp ve zararlarda
da kendini sorumlu hissetmelidir
• Resmi kurumlar ve medya arasında daha onceden kurulmuş sıkı koordinasyonla, doğru ve
guvenilir bilgi akışı sağlanarak, yanlış ve abartılı
bilgi akışı onlenmeli, boylece toplumun aldığı bilginin doğruluğuna guveni sağlanmalıdır
• Deprem konusunda, eğitsel, psikolojik ve bilimsel olarak konunun uzmanlarınca hazırlanmış
materyalin, topluma aktarılmasında yayın organlarının kullanılması ve bunun gelişiguzel değil, bir
plan dahilinde ve sureklilik arz edecek şekilde
yapılması gerekmektedir
• Bilgiye en hızlı ulaşacak ve medyaya surekli
olarak ilk elden bilgi aktaracak yetkili bir birim
oluşturulmalıdır Bu birim yetkin ve tarafsız kişilerden oluşmalıdır
ORGUN VE YAYGIN EĞİTİM
Doğal afetlerin etkisini azaltmak, kayıpları en aza
indirmek toplumun her ferdinin ve her kesimin
bilincli ve etkin katılımı ile olacaktır Deprem konusunda halkın bilinclendirilmesi, eğitimin tum oğelerinin seferber edilmesiyle mumkundur
Afet Eğitimi;
• Orgun Eğitim Sistemi
• Yaygın Eğitim Sistemi
• Hizmet İci Eğitim
• Meslek İci Eğitim
• Halk Eğitimi
Orgun Eğitim Sistemi İcinde Afet Eğitimi
• Okul Oncesi Afet Eğitimi
• İlk Oğretim
• Orta Oğretim
Yaygın Eğitim Sistemi İcinde Afet Eğitimi
Halk eğitiminin nasıl ve nerede yapılacağı, hangi
metot ve yolla kimin tarafından verileceği, ilgili
kurum ve kuruluşlarca kararlaştırılıp plan ve programlar hazırlanmalıdır Bu kuruluşlar;
• Milli Eğitim Bakanlığı,
• Gorsel ve yazılı kitle iletişim kuruluşları,
• Sivil toplum orgutleridir
Kalfalık, Ustalık ve Taşeronluk Temiz Belgesi
• İşverenlerce yaptırılan iş tarif edilerek yapılan
anlaşmalara uygun olarak işin fen ve sanat kurallarına, ahlaki değerlere uygun olarak tamamlandığı ve calışmalar sırasında verilen işi zamanında
tamamlandığını belirten belgedir