Ağızdan Ağıza Pazarlama Ağızdan ağza pazarlama yöntemi Şahısların herhangi bir pazar eylemini ve bunun sonucunda satın alınan mal ya da hizmetle ilgili deneyimlerini ve başlarından geçenleri diğer müşterilere anlatarak onların alışverişini etkilemesi insanlık tarihi kadar eski bir vaka Yani daha dün keşfedilmiş bir durum değil Yüzlerce yıldır halk müziği alış veriş yaparlar ve satın aldıkları mülk ve hizmetle ilgili görüşlerini yakınlarına, arkadaşlarına, tanıdıklara aktarırlar Halk genel nitelik bakımından olumlu deneyimlerini başkaları ile paylaşmayı severler Yani ağızdan ağza yayılan alıcı deneyimleri çok sayıda tüketiciye ulaşmaya başlıyor Bu gelişme artan bir şekilde de güçlenerek sürüyor Koşul böyle iken bu kadar kuvvetli bir potansiyeli pazarlamacılar niye ihmalkârlık ettiler? Bu konunun karmaşıklığı; işi daha basitinden alan ve pazarlamayı yalnızca dağıtım, iletişim, fiyat ve mahsul gücüyle yani denetimi daha kolay olan pazar karmasıyla yürütmenin kolaylığını keşfeden kişiler yüzünden geri plana itilmesine neden oldu Ayrıca fazla talep ve seçilebilecek çok eksik mahsul ve hizmet olması da pazarlamacıların işini kolaylaştırdı ilk olarak Sonra bunun öbür aşamalardan geçtiğini gördük tarihsel bir gösterme içinde Pazarlama İlişkisi Yönetimi Bir ülkenin idareli kalkınması ve gelişmesi ile o ülkede kullanılan pazarlama yöntemleri ve pazarlama stratejileri aralarında aracısız olmasa bile dolambaçlı bir ilişki vardır Önce mahsul odaklılık, sonra satış odaklılık ve en sonunda ise tip odaklılık aşamaları genelde ülkedeki sanayileşme ile birlikte gelişir Tip odaklılık uygulaması da pazarlamayı bir değişiklik “ilişkilerin yönetimi şekline dönüştürüyor Yani gitgide artarak özellikle gelişmiş pazarlarda fazla sayıda mal ve hizmet sunucunun ortaya çıkması, mülk ve hizmetler arasında büyük farklılıkların olmaması pazarlamayı üründen ve hizmetten fazla “ilişki yönetmeye yönlendiriyor Buna “Relationship Marketingyani İlişkiler Pazarlaması yoksa daha doğru bir tercüme ile “Pazarlama İlişkisi Yönetimi de denebilir İşte ağızdan ağza pazarlama yöntemi bir anlamda ilişkiler pazarlaması kavramının önemli bir kullanım alanıdır Yani insanların kendi deneyimlerini başkalarına aktarmaları, bunlara muhatap olanların da aynı konuyu konuşmaları, bir anlamda onların sözü edilen konudaki ihtiyaçlarından kaynaklanmaktadır Bu usul nasıl kullanılır? 1İlişkiler mahsul ve hizmetle ilgili bilgiden daha önemlidir Konunun uzmanı Gary Stein bu konuda şu örneği veriyor: “Alerjiden rahatsız olan birisi eczanelerde satılan alerji ürünlerini bilebilir fakat bir arkadaşı ona: sen hiç şu marka ilacı denedin mi?diye soruncaya değin o ilacı almak için harekete geçmez Lakin sorulunca hemencecik satın alır Reklamcılar ürünün adını duyurabilirler, lakin önemli olan ürünün adının duyulmasından fazla, ürünü kullananların olumlu deneyimleri ve izlenimleridir O halde o ürünü konuşmalara ve olumlu deneyimlere yöneltebilecek yollar araştırmalıdır 2Sürpriz faktörü alaka yaratır Millet karşılaştıkları sürprizler hakkında konuşmayı severler O halde pazarlamacılar, iletişimciler ve reklamcılar insanları beklemedikleri olaylarla etkilemeyi denemelidirler Geçenlerde Amerika`da “The Goodfather: The Game isimli bir oyunu pazarlamak için büyük şehirlerde sokaklara yüzlerce portakal attılar Sonradan reklamı portakal ile bağlantılandırarak ürünü tanıttılar Sonuç büyük bir galibiyet oldu Portakalların nereden çıktığı araştıran kişiler olayı hem evlerinde ayrıca de işyerlerinde konuştular, ilgi arttı 3Kuşku ilgiyi artırır: Kuşkunun ve merakın vereceği rahatsızlık insanların ilgisini artırır ve bu konuda kafa yormalarına neden olur İnsanları gördüğü bir şeyin hakiki olup olmadığı konusunda kuşkuya düşürün; rahatı kaçacak, konuyu araştıracak ve soruşturacaktır Sonuçta pazarlamacının beklediği olur 4Markanıza sadık müşterilerin oluşturduğu tüketici grubu değerli bir şirket varlığıdır: Bunu bilançonuza yansıtmaya bakın Sizin markanız ve ürününüzün sadık müşterilerini de tıpkı bir marka imiş gibi değerlendirin, onlar da şirketin varlıkları arasındadır Onların oluşturduğu potansiyel gücü bir şirket varlığı olarak bilançonuza peştemallık (goodwill) olarak yansıtın Böylece onlarla daha ciddi ilişkiler kurmanızın önünü açan birincil adımı da atmış olursunuz Tevfik Dalgıç