ahmet haşim bir gunun sonunda arzu şiiri tahlili
ahmet haşim bir gunun sonunda arzu şiiri acıklaması
bir gunun sonunda arzu ahmet haşim
Bir Gunun Sonunda Arzu
Gun Batımı
Yorgun gozumun halkalarında
Guller gibi fecr oldu numayan,
Guller gibi… sonsuz, iri guller
Guller ki kamıştan daha nalan;
Gun doğdu yazık arkalarında!
Altın kulelerden yine kuşlar
Tekrarını omrun eder i’lan
Kuşlar mıdır onlar ki her akşam
Alemlerimizden sefer eyler?
Akşam, yine akşam, yine akşam
Bir sırma kemerdir suya baksam;
Ustumde sema kavsi mutalsam!
Akşam, yine akşam, yine akşam
Gollerde bu dem bir kamış olsam!
Ahmet Haşim bu şiirinde de olduğu gibi “akşam, gurup (guneşin batış anı), şafak (guneşin doğuş anı), ay, yıldız, gece, orman, kuş, gul, deniz ve gol motiflerini cokca kullanır Şair yukarıdaki metinden de anlaşılacağı uzere bu motiflerden aslında hayallerini ve duygularını acıklamakta yararlanır Yani soz konusu sozcukleri gercek anlamlarıyla kullanmaz O sozcuklere kendisi yeni anlamlar katar Ondan birer sembol olarak yararlanır
Yukarıdaki metinde de şair, eşyanın gun ışığındaki gorunuşuyle ilgilenmek yerine, akşam guneşinin renk ve ışıklarını ve bunları insanın algılayışını vermeye calışmıştır Şiirde “gul, kuş, su, gol, kamış gibi doğaya ozgu oğelerin kullanılması şairin cevresi veya ozlemleri, hayalleri hakkında bilgi vermektedir Şair bu sozcuklerden hareketle şiirinde doğayı kendi algılayışına gore betimlemektedir Sozcuklerle kendine ozgu bir resim cizmektedir Bu resim, sozcuklere yuklediği sembolik anlamlardan oluşmaktadır
Bu metinde duşunce ve hayal değil musiki one cıkmaktadır “Aksam sozcuklerinin sıkca tekrarlanması bu musikiyi pekiştirmektedir Bireyselliği, şiirde anlam kapalılığını ve muziksele yakın uyumu savunan Haşim’in simgeciliğinin yanı sıra, anlatımcılığın ve dışavurumculuğun etkisinde kaldığı da belirtilmelidir Bunlar da şairin, sembolist ve empresyonist akımların etkisinde olduğunu gosterir
, uzak ve bilinmez diyarlara ozlem ve cok defa psikolojik yorumlara dayanan renkler ve musiki hissedilir Bu metin aruzun mefa U lu me fa i lu fe U lun kalıbıyla yazılmıştır Ancak şiir, gerek icerik gerekse bicimsel acıdan Divan şiiri geleneğiyle ortuşmemekiedir Şairin etkilendiği akımlara bakılırsa bu metin Fecrii Ati doneminin urunudur
Bu metinde olduğu gibi Fecri Ati sanatcıları şiirde daha cok, aşk ve doğa temalarını işlemişlerdir Aruz olcusunu ve serbest mustezat bicimini yaygın olarak kullanmışlardır Bu şiirin konusuna baktığımızda şairin “Sanat, sanat icindir anlayışını benimsediğini gormekteyiz
Butun bu nitelikler goz onunde bulundurulduğunda bu metnin Batı Etkisindeki Turk Edebiyatı Donemine ait olduğu anlaşılmaktadır Şairin etkilendiği akım, şiirin dili, konusu ve bicimsel ozelliklerine bakınca da bu metnin, Fecri Ati edebiyatı urunu olduğu anlaşılmaktadır Bu metnin ait olduğu donemi belirlemekte “dil anlayışı, sanat anlayışı, eserin yaratıcısının belli olması olcutlerinden yararlanılmıştır
ahmet haşim bir gunun sonunda arzu şiiri acıklaması
bir gunun sonunda arzu ahmet haşim
Bir Gunun Sonunda Arzu
Gun Batımı
Yorgun gozumun halkalarında
Guller gibi fecr oldu numayan,
Guller gibi… sonsuz, iri guller
Guller ki kamıştan daha nalan;
Gun doğdu yazık arkalarında!
Altın kulelerden yine kuşlar
Tekrarını omrun eder i’lan
Kuşlar mıdır onlar ki her akşam
Alemlerimizden sefer eyler?
Akşam, yine akşam, yine akşam
Bir sırma kemerdir suya baksam;
Ustumde sema kavsi mutalsam!
Akşam, yine akşam, yine akşam
Gollerde bu dem bir kamış olsam!
Ahmet Haşim bu şiirinde de olduğu gibi “akşam, gurup (guneşin batış anı), şafak (guneşin doğuş anı), ay, yıldız, gece, orman, kuş, gul, deniz ve gol motiflerini cokca kullanır Şair yukarıdaki metinden de anlaşılacağı uzere bu motiflerden aslında hayallerini ve duygularını acıklamakta yararlanır Yani soz konusu sozcukleri gercek anlamlarıyla kullanmaz O sozcuklere kendisi yeni anlamlar katar Ondan birer sembol olarak yararlanır
Yukarıdaki metinde de şair, eşyanın gun ışığındaki gorunuşuyle ilgilenmek yerine, akşam guneşinin renk ve ışıklarını ve bunları insanın algılayışını vermeye calışmıştır Şiirde “gul, kuş, su, gol, kamış gibi doğaya ozgu oğelerin kullanılması şairin cevresi veya ozlemleri, hayalleri hakkında bilgi vermektedir Şair bu sozcuklerden hareketle şiirinde doğayı kendi algılayışına gore betimlemektedir Sozcuklerle kendine ozgu bir resim cizmektedir Bu resim, sozcuklere yuklediği sembolik anlamlardan oluşmaktadır
Bu metinde duşunce ve hayal değil musiki one cıkmaktadır “Aksam sozcuklerinin sıkca tekrarlanması bu musikiyi pekiştirmektedir Bireyselliği, şiirde anlam kapalılığını ve muziksele yakın uyumu savunan Haşim’in simgeciliğinin yanı sıra, anlatımcılığın ve dışavurumculuğun etkisinde kaldığı da belirtilmelidir Bunlar da şairin, sembolist ve empresyonist akımların etkisinde olduğunu gosterir
, uzak ve bilinmez diyarlara ozlem ve cok defa psikolojik yorumlara dayanan renkler ve musiki hissedilir Bu metin aruzun mefa U lu me fa i lu fe U lun kalıbıyla yazılmıştır Ancak şiir, gerek icerik gerekse bicimsel acıdan Divan şiiri geleneğiyle ortuşmemekiedir Şairin etkilendiği akımlara bakılırsa bu metin Fecrii Ati doneminin urunudur
Bu metinde olduğu gibi Fecri Ati sanatcıları şiirde daha cok, aşk ve doğa temalarını işlemişlerdir Aruz olcusunu ve serbest mustezat bicimini yaygın olarak kullanmışlardır Bu şiirin konusuna baktığımızda şairin “Sanat, sanat icindir anlayışını benimsediğini gormekteyiz
Butun bu nitelikler goz onunde bulundurulduğunda bu metnin Batı Etkisindeki Turk Edebiyatı Donemine ait olduğu anlaşılmaktadır Şairin etkilendiği akım, şiirin dili, konusu ve bicimsel ozelliklerine bakınca da bu metnin, Fecri Ati edebiyatı urunu olduğu anlaşılmaktadır Bu metnin ait olduğu donemi belirlemekte “dil anlayışı, sanat anlayışı, eserin yaratıcısının belli olması olcutlerinden yararlanılmıştır