Petrol Eserleri Patronlar Sendikası Lideri İmran Okumuş, Türkiye Patron Sendikaları Konfederasyonu tarafından klâsik hale gelen “sohbetlerin” konuğu oldu ve akaryakıt kesimindeki meseleleri anlattı.
Türkiye’de akaryakıt fiyatlarının çok yüksek olduğunu söyleyen Okumuş, bunun vergilerin yüksek olmasından kaynaklandığını hatırlattı.
Bu nedenle 10 numara yağ üzere usulsüzlüklerin cazip hale geldiğine işaret eden Okumuş, daldaki en büyük sorunu vergi kaçakçılığı olarak tanımladı.
Birkaç hafta evvel Hazine ve Maliye Bakanlığı ile görüştüklerini anlatan Okumuş, “En büyük sorun KDV. Bunun ÖTV’ye dahil edilmesini istiyoruz” dedi.
Bakanlara Hazine’nin “hırsızlıkla soyulduğunu” anlattıklarını söyleyen Okumuş, geçen yıl 2.7 milyon ton satılmadan faturalandırılan kaçak motorin olduğunu belirtti.
“Bu, toplamın yüzde 12’si kadar. Bunun nakdî karşılığı 15 milyar lira” dedi.
3 MİLYAR KAYIP
Birtakım akaryakıt dağıtım şirketlerinin rafinerilerden aldığı akaryakıtı öteki yere satıp, faturayı öteki yere keserek devlet kesesinden ucuz akaryakıt sattığına işaret eden Lider Okumuş, bu yol yüzünden devletin yılda en az 3 milyar lira Katma Bedel Vergisi (KDV) ve büyük ölçülerde Gelir Vergisi kaybına uğradığını söyledi.
Okumuş, “İstasyonun altında petrol kuyusu yoksa, hiç kimse bu kadar ucuz akaryakıt satamaz. Dalın lideriyim, 40 yıllık akaryakıtçıyım, hayatımda ismini hiç duymadığım dağıtım şirketleriyle karşılaşıyorum” dedi. Lider Okumuş, akaryakıtta bir çok şirket ortasında fatura kaçakçılığı zinciri kurulduğunu, kaçakçılık yüzünden devlete gitmesi gereken akaryakıttaki yüzde 18 oranındaki KDV'nin şirketler ortasında bölüşüldüğünü söyledi.
Okumuş, sıkıntıların tahlili için de KDV, ÖTV’ye dahil edilerek kaldırılsın, muharrir kasa, otomasyon, pompa, 3’ü birlikte çalışmalı. Dağıtım şirketleri ortasındaki ticarete düzenleme getirilsin” tekliflerinde bulundu.
Mustafa Çakır/Cumhuriyet