Savaşın tesiriyle adeta rayından çıkmış tren üzere yükselen petrol fiyatları, tekrar savaşın tutulması zorlaşan dolar/TL'deki yükselişin de tesiriyle yurt içinde akaryakıt fiyatlarına her gün gelen artırımlar isyan ettirmişti. Son artırım iptal edilince kurumlar ortasında da kimi tartışmalar olmuştu. Pekala bu artırımları kim yapıyordu?
Akaryakıtta fiyatları kim belirler?
Dünya gazetesi yazarı Alaattin Aktaş, geçtiğimiz günlerde iptal edilen akaryakıt ve motorin artırımlarını köşesinde kıymetlendirdi. Aktaş, 'Akaryakıtta günün sorusu; fiyatı kim belirler? başlıklı yazısında, tartışmalara da açıklık getirirken, 'Akaryakıt fiyatı belirlenirken, rastgele bir gün Merkez Bankası’nın saat 15.30’da ilan ettiği döviz kuruyla o günün akşamı saat 22.00’de Genova’da oluşan fiyattan yola çıkılarak bir maliyet hesaplanıyor ve bu maliyete nazaran oluşan fiyat sonraki gün gece yarısından itibaren uygulamaya konuluyor' dedi.
Fiyatlar ne vakit oluşur?
Aktaş, 'Yani iptal edilen artırımla ilgili bilgiler 8 Mart Salı günü oluştu ve olağan işleyişte bu fiyatların 10 Mart’tan itibaren geçerli olması gerekiyordu' diyerek şöyle devam etti:
'Ancak 9 Mart’ta fiyatların çok süratli bir halde aşağı gelmesi üzerine EPDK devreye girdi ve artırıma bir formda dur dedi. Meğer olağan işleyişte, 8 Mart’taki maliyetlere nazaran dün yapılması gereken artırımdan sonra 9 Mart'taki maliyetlere nazaran de 11 Mart’ta, yani bugün indirim olacak, hatta motorindeki 2.25 liralık artırımdan daha fazla bir düşüş gerçekleşecekti.
Küçük farklar oluşabiliyor!
Normalde akaryakıt fiyatlarını ne EPDK belirliyor, ne de öteki bir kurum. Olağan ki EPDK da fiyatlara müdahale etmiyor. Son durum bir istisna oluşturdu.
Her bir şirket rafineri çıkış fiyatına nazaran küçük farklarla fiyatını tayin ediyor. Aslında her akaryakıt istasyonunda tıpkı fiyatın olmaması da bunun bir göstergesi. Yani şu gerçeği görmemiz gerekiyor: 'Akaryakıt fiyatlarını belirleyen, misyonu bu olan bir kurum yok.' '