Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Akbank'ta Dünya Tarihine Geçen Sistem Krizi: Yaşanan Kesintinin Detayları Ortaya Çıktı

Akbank'ta Dünya Tarihine Geçen Sistem Krizi: Yaşanan Kesintinin Detayları Ortaya Çıktı
0
27

morfeus

FD Üye
Katılım
Kas 12, 2021
Mesajlar
3
Etkileşim
4
Puan
38
Yaş
46
Konum
Rusya
F-D Coin
139
s-75add44d20cc4ac754a0a3363afd8c61eff22ed5.jpg


Akbank'taki sistem arızasının yazılım güncellemesi ile başladığı belirtildi. Güncellemeye bağlı çökmesinin ana bilgisayara sirayet etmesi sonucunda, erişimde kesintilerin yaşandığı ve veritabanının kilitlendiği söz edildi. 'Domino etkisi' olarak isimlendirilen durum, ATM, POS, taşınabilir ve internet bankacılığındaki süreçleri yapılamaz hale getirdi.





Habertürk’ün aktardığına göre, Akbank’ta 5 Temmuz Pazartesi’yi 6 Temmuz Salı gününe bağlayan gece ana bilgisayarda bir yazılım güncellemesi yapılmak istendi. Finans kuruluşları başta olmak üzere büyük kurumsal şirketlerce kullanılan ve IBM tarafından geliştirilen veritabanı idare yazılımı DB2’nin yükseltilmesi işlemi sırasında sistem çöktü.

Yazılım güncellemesi sırasında başlayan bu sorunun akabinde, yapılan son yükseltme işlemi geri alınmaya çalışıldı. Lakin bu kez de ana bilgisayara erişimde kesintiler yaşanmaya başladı ve veritabanı kilitlendi. Başka bir tabirle yazılım güncellemesi esnasında yaşanan sorun, domino tesiri yaratarak, şubelerin yanısıra ATM, POS, taşınabilir ve internet bankacılığındaki süreçleri yapılamaz hale getirdi ve müşterilerin dünden bu yana süren mağduriyeti başladı.

Bir teknoloji şirketinin dayanak teklifi reddedilmiş



Ayrıca müşteri bilgileri, işlem kayıtları üzere kritik verilerin bulunduğu sistemin yedeğinin işletilmesinde de sorun yaşandı. Akbank’ın bilgi süreç yetkilileri, IBM ve partnerleri bu sorunun da tahlilini üretebilmiş değil. Bu noktada Akbank, kritik bir takviyesi de geri çevirmiş. Edinilen bilgiye nazaran sorunu çözemeyen bankaya bir teknoloji şirketi tarafından dayanak teklif edildi lakin banka yetkilileri 'Şimdilik gerek yok' yanıtını verdi.

Yaşanan sorun, bankanın 'felaket senaryosu'na da hazırlıksız olduğunu ortaya koydu. 2003’te bombalı atakta dahi HSBC’nin sisteminin çökmemesi göz önünde bulundurulduğunda bankanın rastgele bir siber ya da fiziki akın olmadan bu kadar uzun müddet hizmet verememesi soru işaretlerini doğurdu.

BDDK'nın sistem yedekleri ile ilgili yönetmeliği gündeme geldi



Bankanın yarattığı mağduriyetle ilgili gözlerin çevrildiği BDDK’nın 2020’nin Mart ayında çıkardığı ve 1 Temmuz 2020’de yürürlüğe giren yönetmeliği de iki günlük kesintinin ardından yeniden akla geldi.

Kelam konusu yönetmelikte bankaların, bildirimde de yer aldığı üzere, bilgi sistemleri sürekliliğinin sağlanması maksadıyla birincil sistemleri ile bilgi ve sistem yedeklerinin bulunduğu ikincil sistemlerini yurt içinde pozisyonlandırma zaruriliği ile birlikte birincil sistemlerin büsbütün devre dışı kaldığı felaket senaryolarında dahi en geç 24 saat içerisinde faaliyetlerin yine sürdürebilir olması gerektiği hususu yönetmelik kapsamında düzenlenmişti.
 

Similar threads

Türkiye'nin en büyük ve en güvenli bankalarından bir tanesi olarak bilinen Akbank, geçtiğimiz günlerde dünyada bir ilke imza attı. Sistemlerinde yaşanan bir sorun nedeniyle 43 saat süreyle hizmet veremeyen banka, milyonlarca müşterisini mağdur etti. Yaptığı bir açıklamayla sistemlerinde yaşanan...
Cevaplar
0
Görüntüleme
33
858,496Konular
981,668Mesajlar
29,741Kullanıcılar
babanız61Son üye
Üst Alt