Geleneksel Türk sanatının öncü isimlerinden biri olan, sınır ve ebru sanatlarımızın etkileyici birlikteliğini ölümsüzleştiren Hezarfen Necmeddin Okyay, AKM Galeri’de özel bir stantla anılıyor.
Yazılı akkâse ebru tekniğinin mucidi ve Necmeddin üslubunun kurucusu Necmeddin Okyay’ı anmak maksadıyla hazırlanan “Hezarfen Necmeddin Okyay’a Hürmet Sergisi”, Kültür ve Turizm Bakan Yardımcısı Özgül Özkan Yavuz’un iştirakiyle AKM Galeri’de açıldı. Usta sanatkara ithafen yazılı akkâse tekniğiyle yapılan 56 ebruyu bir ortaya getiren stant, 18 Eylül’e kadar AKM Galeri’de fiyatsız gezilebilecek.
Geleneksel Türk sanatının pek çok kolundaki üretimleri ile sanat tarihinde iz bırakan Necmeddin Okyay’ı anmak ve ebru sanatının nadide örneklerini gelecek kuşaklar ile buluşturmak ismine, Kültür ve Turizm Bakanlığı, Klasik Türk Sanatları Vakfı ve Fatih Belediyesi iş birliği ile hazırlanan “Hezarfen Necmeddin Okyay’a Hürmet Sergisi”, AKM Galeri’de Kültür ve Turizm Bakan Yardımcısı Özgül Özkan Yavuz’un iştirakiyle açıldı.
Ebru sanatkarı Alparslan Babaoğlu tarafından hazırlanan “Hezarfen Necmeddin Okyay’a Hürmet Sergisi”, yazılı akkâse ebru tekniğiyle yapılmış 56 yapıtı sanatseverlere sunuyor. Çizgi ve ebru sanatına yaptığı katkılarla tanınan Okyay’a bir vefa standı olarak kurgulanan stant, 18 Eylül’e kadar AKM Galeri’de fiyatsız gezilebilecek.
Güzel yazıyı ebru sanatıyla buluşturan yazılı akkâse ebrular, Türk sanat tarihinde birinci kere Hezarfen Necmeddin Okyay tarafından yapıldı ve mükemmelleştirildi. Okyay’a ithaf edilen bu stant ise, önde gelen hattatlarımızın büsbütün Türk ebrusuna has olan bu teknikle hazırladığı yazılarını başarılı ebru sanatkarlarımızın yorumlarıyla bir ortaya getiriyor.
1976 yılında hayata gözlerini yuman Necmeddin Okyay, çizgiden ebruya, tuğrakeşten aharcılık ve mücellidliğe Türk sanatının pek çok kısmındaki ustalığı münasebetiyle “hezarfen” unvanıyla anılıyor. Ebru sanatına yazılı akkâse tekniğinin yanı sıra lale, sümbül, fulya ve karanfil üzere çiçek desenlerini de armağan eden sanatçı, Necmeddin üslubunun da kurucusu.
Hat ve Ebru Sanatının Göz Alıcı Birlikteliği
Türk ebru sanatına Hezarfen Necmeddin Okyay tarafından kazandırılan yazılı akkâse ebru; yazı kalıbının soluk renklerle ebrulanmış bir kâğıt üzerine yapıştırılması ve ikinci kere canlı renklerle ebrulanması sonucunda elde ediliyor. Yazı kalıbının ikinci ebrulanma sonrasında sökülmesiyle hem hoş yazıyı hem de ebruyu izleme imkânı sunan teknik, kaatı', ebru ve hüsn-i çizgisi tek bir yapıtta bir ortaya getiriyor.
Sergide Okyay’a ithaf edilen akkâse ebrular, yüklü olarak usta sanatkarın ve bugün hayatta olmayan ünlü hattatlarımızın anonimleşmiş yazılarıyla hazırlandı. Okyay’ın sanatına hürmet duruşu niteliğindeki yapıtların üretiminde, asitsiz kâğıt ve olağan toprak boyalar kullanıldı. Levhalarda da pervaz olarak asitsiz, el üretimi ve kendine has bir dokusu olan Nepal kâğıtları tercih edildi. Standın kimi levhalarında ise ayet-i kerime, hadis-i şerif, dua ve kelime-i kibarlar ebru sanatı ile buluştu.
Yesârîzâde Mustafa İzzet Efendi'nin hilye-i şerifesi, ince kalem kalınlığının uygulamada gerektirdiği ustalık ve titizlikle, standın ön plana çıkan yapıtları ortasında yer alıyor.
Kaynak: (BYZHA) - Beyaz Haber Ajansı