elektronikci
FD Üye
2 Milyar 225 Milyon lira borçlanma yetkisi AKP’li Meclis üyelerinin oylarıyla kabul edilmeyerek, yalnızca 1 milyar 525 milyon lira borçlanma yapılması için yetki verildi. İBB Lideri Ekrem İmamoğlu belediyenin daha yüksek borçlanma muhtaçlığı olduğunun altını çizdi.
İBB Lideri Ekrem İmamoğlu’nun idaresinde gerçekleşen İBB Meclisi’nde gündem dışı kelam alan AKP’li Meclis üyesi Murat Türkyılmaz konuşmasının son kısmında İmamoğlu’nu eleştirerek “Umarım İstanbullular Sezen Aksu’nun müziğinde olduğu üzere ‘İstanbul İstanbul olalı hiç görmedi bu türlü keder’ demezler” tabirlerini kullandı.
İmamoğlu da “Ben 39 belediye liderimizi davet ettiğim birinci toplantıda dilerdim ki herkes bir ortada olsaydı. 16 belediye liderimiz katılacağını bildirmişti lakin katılmadı. Ben ‘her şey çok hoş olacak’ diyen bir belediye başkanıyım” dedi. Ayrıyeten İmamoğlu, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın 23 haziran seçimleri sonrası “25 belediye liderim var” kelamlarını eleştirdi. Göksu’nun “Genel Liderimiz seçim değerlendirmesi yapıyordu” kelamları karşısında İmamoğlu bu defa “Genel Liderinizden değil Cumhurbaşkanından bahsediyorum” cevabını verdi. Tartışmanın karşılıklı sürmesi sonrası İmamoğlu bir sefer daha “Sizin genel lideriniz benim değil. Yanlış anlamaya devam ediyorsunuz” dedi.
Borçlanma tartışması
Mecliste oylamaya sunulan borçlanma teklifinde de 2019 yılına yönelik bütçelenen imar, etraf, kültür, kentsel dönüşüm, toplumsal belediyecilik ile toplu ulaşım ve gibisi birçok alanda 2019 yılı bütçelenen gelirler ile bütçe denkliği sağlanamadığı için yurt için kaynaklardan finansman temini gereksinimi duyurulduğu belirtildi. Teklifte 2 Milyar 225 Milyon lira borç alınması gerektiği söz edildi. İBB Plan ve Bütçe Kurulu görüş olarak “İBB 2019 yılı finansmanı ekonomik sınıflandırma tablosunda 1 milyar 525 milyon lira iç borçlanma tasnif edildiğini” söz etti.
AKP’li meclis üyeleri 1 milyar 525 milyon lira borçlanma konusunda ısrar etti. Teklif tartışmaları sırasında İmamoğlu İBB’nin daha büyük borçlanmalara gereksinim duyduğunun altını çizerek “Sadece merkezi hükümetten gelen gelirlerde bile birinci 6 ayda 1 milyar liraya yakın bir azalma kelam konusu. Hasebiyle mevcut iktisat ortamında borçlanma pahası çok daha üste çıkmıştır. Keşke bu tarafıyla kurulumuz bunu değerlendirseydi daha hakikat olurdu diye düşünüyorum zira ne yazık ki 2019’daki öngörülerim gelirler bakımından Türkiye’nin her kurumunda olduğu üzere İBB de çok ağır bir formda geri düşmüştür” dedi. İmamoğlu ayrıyeten belediyenin daha yüksek borçlanmaya muhtaçlığı olduğunu lakin meclisin 2 Milyar 225 Milyon kadar borçlanma yetkisi olduğunu ve o yüzden bu sayının geldiğini söyledi.
AKP’li Meclis üyeleri belediyenin muhtaçlığı olan ölçü kadar borçlanma yetkisi verildiğini savundu. İmamoğlu da “1.3 milyara yakın yalnızca faiz ödemesinin olduğu bir 2019 yılındayız” hatırlatması yaptı. Borçlanmanın altına şunu yazmayı unutmuşum. CHP'li Meclis üyeleri 2 milyar 225 Milyon lira borçlanma yetkisi için karşıt teklif sundu. Teklif AKP’li Meclis üyelerinin oylarıyla reddedildi. Akabinde oylamaya sunulan 1 milyar 525 milyon lira iç borçlanma oy birliğiyle kabul edildi.
Otogar karara bağlanamadı
Meclis gündemine bir de Bayrampaşa Otogarı’nı 25 yıldır işleten Milletlerarası Anadolu ve Trakya Otobüsçüler Derneği’nin kontratı 5 Mayıs 2019’da dolmasının akabinde Otogarın durumuna ait bir teklif geldi. İBB Başkanlığı Emlak İdaresi Daire Başkanlığı tarafından hazırlanan teklifte Memleketler arası Anadolu ve Trakya Otobüsçüler Derneği ile İBB ortasında yapılan kontratın 5 Mayıs 2019 tarihinde bittiği belirtilerek işletmeci derneğin 25 Nisan 2019 tarihli dilekçesi ile kullanım hakkı müddetinin 25 yıl daha uzatılmasını istediği anlatıldı.
Emlak İdaresi Daire Başkanlığı, bu dilekçe doğrultusunda Fen İşleri Başkanlığı, Ulaşım Daire Başkanlığı ve İSPARK A.Ş’den kıymetlendirme istedi. Ulaşım Daire Başkanlığı’nın 21 Haziran 2019 tarihli yazısında “Büyük İstanbul Otogarı’nın yeni otogar alanı yapılıncaya kadar İSPARK A.Ş. bünyesinde işletmeye alınmasının planlandığı ve mevcut işletmeci olan Milletlerarası Anadolu ve Trakya Otobüsçüler Derneği’ne müddet uzatımının verilmesinin uygun bulunmadığı” belirtildi.
İBB Hukuk Kurulu ile Ulaşım ve Trafik Kurulu ortak görüş olarak Büyük İstanbul Otogarı bünyesinde bulunan otopark işletmesinin 5 yıl mühletle İSPARK’a verilmesini fakat işletmenin nasıl yapılacağına ait kısmın tekrar görüşmesine karar verdi. Teklif bu formda oy birliğiyle kabul edildi. İmamoğlu oylamanın akabinde otogarın süratlice taşınıp yüksek teknoloji merkezine dönüştürmek istediklerini yineledi.
Hazal Ocak/Cumhuriyet