iltasyazilim
FD Üye
Allahü teâlâdan başka her şey, Allahü teâlânın yarattığı şeylerin hepsi, kâinât, varlıklar
Allahü teâlâ Kur'ânı kerîmde meâlen buyurdu ki:
Elbette Allahü teâlânın bu âlemlere hiç ihtiyâcı yoktur (Ankebût sûresi: 6)
Bütün varlıklar, Allahü teâlânın varlığına alâmet (delîl) olduğu, O'nun varlığını gösterdiği için, mahlûkların (yaratılmışların) hepsine Âlemdenmiştir Varlıkların aynı cinsten olanlarının her birine de, âlem, meselâ, insanlar âlemi, melekler âlem i, hayvanlar âlemi, cansız maddeler âlemi denir (Teftâzânî, Seyyid Şerîf Cürcânî, Senâullah Pânî Pütî)
Âlem sonradan yaratılmıştır Çünkü devamlı değişikliğe uğramaktadır Böyle her değişen şey sonradan var edilmiştir Âlem de devâmlı değiştiği için, o da sonradan yaratılmıştır (Reyhâvî)
Cisimlerin, maddelerin, durmadan değişmeleri, birbirlerinden meydana gelmeleri sonsuz olarak gelmiş değildir Yâni âleme, böyle gelmiş, böyle gider denilemez Bu değişmelerin bir başlangıcı vardır Değişmelerin bir başlangıcı var demek, âlemin var ol uşunun bir başlangıcı var demektir Yâni âlem yok iken, hepsi yoktan yaratılmış ve yine yok olacaklardır demektir Âlemi yoktan yaratan ise, hep var olan, hiç değişmeden, sonsuz var olan Allahü teâlâdır (Ahmed Âsım Efendi) Mihneti kendine zevk etmektir âlemde hüner, Gam ve neşe insanda, böyle gelir böyle gider
(Seâdeti Ebediyye)
Allahü teâlâ Kur'ânı kerîmde meâlen buyurdu ki:
Elbette Allahü teâlânın bu âlemlere hiç ihtiyâcı yoktur (Ankebût sûresi: 6)
Bütün varlıklar, Allahü teâlânın varlığına alâmet (delîl) olduğu, O'nun varlığını gösterdiği için, mahlûkların (yaratılmışların) hepsine Âlemdenmiştir Varlıkların aynı cinsten olanlarının her birine de, âlem, meselâ, insanlar âlemi, melekler âlem i, hayvanlar âlemi, cansız maddeler âlemi denir (Teftâzânî, Seyyid Şerîf Cürcânî, Senâullah Pânî Pütî)
Âlem sonradan yaratılmıştır Çünkü devamlı değişikliğe uğramaktadır Böyle her değişen şey sonradan var edilmiştir Âlem de devâmlı değiştiği için, o da sonradan yaratılmıştır (Reyhâvî)
Cisimlerin, maddelerin, durmadan değişmeleri, birbirlerinden meydana gelmeleri sonsuz olarak gelmiş değildir Yâni âleme, böyle gelmiş, böyle gider denilemez Bu değişmelerin bir başlangıcı vardır Değişmelerin bir başlangıcı var demek, âlemin var ol uşunun bir başlangıcı var demektir Yâni âlem yok iken, hepsi yoktan yaratılmış ve yine yok olacaklardır demektir Âlemi yoktan yaratan ise, hep var olan, hiç değişmeden, sonsuz var olan Allahü teâlâdır (Ahmed Âsım Efendi) Mihneti kendine zevk etmektir âlemde hüner, Gam ve neşe insanda, böyle gelir böyle gider
(Seâdeti Ebediyye)