iltasyazilim
FD Üye
Allah icin basla Allah icin isle vesselam
Bir ise baslarken Besmele (Bismillah) ve Hamdele (Elhamdulillah) ile baslamak, isin bereketi adina cok onemlidir Mu'minleri bu hususa tesvik eden ve metinleri birbirine benzeyen hadislerin Besmeleyle alakali rivayetlerinde hem ebterhem de aktalafizlari kullanilmistir ki, bu iki lafiz da guduk, kesik, bereketsiz manalarina gelmektedir
Yani Is diyebilecegimiz herhangi bir sey, Besmeleyle baslamazsa onun sonu gelmez, bereketi olmaz; basladigi gibi bereketsiz biterdemektir
Diger rivayette ise, Is diyebileceginiz herhangi bir seye Elhamdulillahile baslamadiginiz zaman kesik ve eksik kalir; o da sonucsuzdurbuyuruluyor Bu durumda insanin aklina ister istemez bir ise Bismillahdiyerek baslasak, Elhamdulillahile; Elhamdulillahile baslasak Bismillahile baslamamis olacagiz Bunlari birbiriyle nasil te'lif ederiz? Oyle olmali ki, insan hem Bismillahdesin, hem de Elhamdulillahi unutmasinsorusu geliyor
Bu karisikligi onlemek icin selefin, ikisini cem eden bir âdeti vardir Onlar hayirli bir ise baslarken, Bismillâhirrahmânirrahîm Elhamdulillâhi Rabbi'lâlemîndiyerek hem Besmele hakkindaki emri, hem de hamdele ile alakali emri ve hukmu yerine getirmis oluyorlardi
Bu hadiste gecen bazi kelimelerden bir kisim ipuclari daha yakalamak mumkundur Mesela, Besmeleyle baslamayan is ebterdirbuyuruluyor Araplarda ebterdaha ziyade nesli devam etmeyen kimseye derler Nitekim As ibn Vâil, Efendimiz'e o kustahca ifadesiyle ebter demisti ki, Kevser Sûresi de bu munasebetle nâzil olmustu Allah bu sûrede Efendimiz (sallallahu aleyhi ve sellem)'e Biz sana kevseri verdik Oyle ise sen de, namaz kil, kurban kes Seni kinayip ayiplayan ve hakkinda cirkin soz soyleyen, ebterin ta kendisidir(Kevser, 10813) buyurmaktadir O musrik, Efendimiz'in oglu olmadigindan dolayi, nesli devam etmeyecek manasina ona ebterdiyordu Kelimenin bu manasindan hareketle Besmeleyle baslamayan bir isin devam etmeyecegini, bir yere kadar gitse de ondan tam netice anlamak mumkundur
Besmele hakkinda bildigimiz seyleri de dusunerek sunu soyleyebiliriz:
Bismillahher hayrin basidir Hangi hayirli is olursa olsun, mutlaka insanin Bismillahile baslamasi gerekir BismillahAllah'in adiyla demektir Allah'in adiyla baslayan bir is, meyveleriyle obur âlemde de devam eder Burada Allah adina yaptiginiz seylerden dunyevî netice alamasaniz dahi isin bereketi obur âlemde devam edip gitmektedir Binaenaleyh, Besmeleyle baslanmayan is, bir yere kadar gitse de belli bir yerde kalir ve daha ileriye gitmez Mesela, Allah adina, hasbi ve ihlâsla calismayan herhangi bir kimse isini bir yere kadar goturse de sonucta bir yerde kalir ve daha ileriye gitmez Ancak Allah'a dayali islerdir ki, burada her zaman olmasa da obur âlemde devam edip durur ve semereleri itibariyle katiyen kesilmez Yani onun mutemadi bir yumun ve bereketi olur Bunu anlamak icin Hazreti Muhammed (sallallahu aleyhi ve sellem)'in Allah adina, Besmeleli isine bakilmasi yeterlidir Kâinatin Fahri, maddî hukumranlik, nubuvvet ve kalblere hâkimiyet vaadiyle gelmis, kalblerin sevgilisi, kafalarin da murebbi ve musarrifi olmustur Allah adina oldugundan dolayi da o, gonullere taht kurmayi bilmis ve âlemin sevgilisi olmustur Ve O'nun (sallallahu aleyhi ve sellem) hâkimiyeti dis yonuyle ismi Zâhirin cilvesi olarak asirlarca devam etmistir
Biz hamd edenler ummetiyiz
Her ne kadar yirminci asirda O'nun sahsi manevi olarak tam hâkimiyeti goze carpmiyorsa da bir manada yeryuzundeki butun sistemler Efendimiz'in getirdigi yumun ve bereketten istifade etmislerdiretmektedirler Mesela, devlet ve devletcilik adina, isci sinifinin haklarini koruma konusunda insanligin O'ndan alacagi cok sey oldugu gibi kapital mevzuunun dengeli ele alinmasinda da o tam bir rehberdir Tarih boyunca O'nun getirdigi sistem bu sistem bazen sui istimal edildiginden dolayi ifrat ve tefritlere girilse de hep denge unsuru olmustur Iscipatron munasebetini ilk defa ele alan Efendimiz'dir Iscipatron iliskilerinin nasil olmasi gerektigi hususu Avrupa'ya Endulus yoluyla gecmis oldugu dusuncesini paylasan bir hayli ilim adami vardir Ihtimal ondan sonra, muvazene kurulamadigindan kavga ve anarsiye
meydan acilmis ve pesipesine ayaklanmalar olmustur
Elhamdulillahla baslama mevzuunda bir de aktatabiri vardir ki, bitik, kesik manalarina gelir Ummeti Muhammed, Tevrat'ta Hammâdûnyani cok hamd edenler diye anlatilir (Dârimi, Mukaddime, 2) Efendimiz (sallallahu aleyhi ve sellem) de cok hamd eden ummetin, Muhammedisminde cok hamd edilen, ovulen, Mahmudisminde ovguye mazhar, Ahmedisminde ziyade oven, medheden ve hamd eden bir peygamberidir Bundan anliyoruz ki, Hammâdûnolan bir ummetle Muhammed, Ahmedve Mahmudolan o ummetin peygamberi arasinda cok siki bir munasebet bulundugu gibi butun kitaplari hulasa eden, Elhamdulillahile baslayip namazin her rekâtinda tekrarlanan Fatiha Sûresiile de ummeti Muhammed arasinda ciddi bir munasebet var Oyle ise bu ummet hamd etmelidir; bu ummetin ilk sozu hamd (Bkz: Fatiha Sûresi, 11), cennete dahil olduklari zaman son sozleri de yine hamd olacaktir (Bkz: Yunus Sûresi, 1010) Bundan dolayi burada islerini hamd ile yurutmeyen, hamd ile baslatmayan bir insan icin dunyada bu nimetler bitiverdigi gibi, ahiret adina bereketi de devam etmez
Bunun icin de dunyada Besmeleve Hamdeleasla terk edilmemelidir
OZETLE
1 Bir ise baslarken Besmele (Bismillah) ve Hamdele (Elhamdulillah) ile baslamak, isin bereketi adina cok onemlidir Herhangi bir sey, Besmeleyle baslamazsa onun sonu gelmez, bereketi olmaz
2 Allah adina calismayan herhangi bir kimse sonucta bir yerde kalir ve daha ileriye gitmez Ancak Allah'a dayali islerdir ki, obur âlemde devam edip durur ve semereleri itibariyle katiyen kesilmez
3 Hammâdûn(cok hamd edenler) olan bir ummetle isimleri Muhammed, Ahmedve Mahmudolan o ummetin peygamberi arasinda cok siki bir munasebet vardir
Bir ise baslarken Besmele (Bismillah) ve Hamdele (Elhamdulillah) ile baslamak, isin bereketi adina cok onemlidir Mu'minleri bu hususa tesvik eden ve metinleri birbirine benzeyen hadislerin Besmeleyle alakali rivayetlerinde hem ebterhem de aktalafizlari kullanilmistir ki, bu iki lafiz da guduk, kesik, bereketsiz manalarina gelmektedir
Yani Is diyebilecegimiz herhangi bir sey, Besmeleyle baslamazsa onun sonu gelmez, bereketi olmaz; basladigi gibi bereketsiz biterdemektir
Diger rivayette ise, Is diyebileceginiz herhangi bir seye Elhamdulillahile baslamadiginiz zaman kesik ve eksik kalir; o da sonucsuzdurbuyuruluyor Bu durumda insanin aklina ister istemez bir ise Bismillahdiyerek baslasak, Elhamdulillahile; Elhamdulillahile baslasak Bismillahile baslamamis olacagiz Bunlari birbiriyle nasil te'lif ederiz? Oyle olmali ki, insan hem Bismillahdesin, hem de Elhamdulillahi unutmasinsorusu geliyor
Bu karisikligi onlemek icin selefin, ikisini cem eden bir âdeti vardir Onlar hayirli bir ise baslarken, Bismillâhirrahmânirrahîm Elhamdulillâhi Rabbi'lâlemîndiyerek hem Besmele hakkindaki emri, hem de hamdele ile alakali emri ve hukmu yerine getirmis oluyorlardi
Bu hadiste gecen bazi kelimelerden bir kisim ipuclari daha yakalamak mumkundur Mesela, Besmeleyle baslamayan is ebterdirbuyuruluyor Araplarda ebterdaha ziyade nesli devam etmeyen kimseye derler Nitekim As ibn Vâil, Efendimiz'e o kustahca ifadesiyle ebter demisti ki, Kevser Sûresi de bu munasebetle nâzil olmustu Allah bu sûrede Efendimiz (sallallahu aleyhi ve sellem)'e Biz sana kevseri verdik Oyle ise sen de, namaz kil, kurban kes Seni kinayip ayiplayan ve hakkinda cirkin soz soyleyen, ebterin ta kendisidir(Kevser, 10813) buyurmaktadir O musrik, Efendimiz'in oglu olmadigindan dolayi, nesli devam etmeyecek manasina ona ebterdiyordu Kelimenin bu manasindan hareketle Besmeleyle baslamayan bir isin devam etmeyecegini, bir yere kadar gitse de ondan tam netice anlamak mumkundur
Besmele hakkinda bildigimiz seyleri de dusunerek sunu soyleyebiliriz:
Bismillahher hayrin basidir Hangi hayirli is olursa olsun, mutlaka insanin Bismillahile baslamasi gerekir BismillahAllah'in adiyla demektir Allah'in adiyla baslayan bir is, meyveleriyle obur âlemde de devam eder Burada Allah adina yaptiginiz seylerden dunyevî netice alamasaniz dahi isin bereketi obur âlemde devam edip gitmektedir Binaenaleyh, Besmeleyle baslanmayan is, bir yere kadar gitse de belli bir yerde kalir ve daha ileriye gitmez Mesela, Allah adina, hasbi ve ihlâsla calismayan herhangi bir kimse isini bir yere kadar goturse de sonucta bir yerde kalir ve daha ileriye gitmez Ancak Allah'a dayali islerdir ki, burada her zaman olmasa da obur âlemde devam edip durur ve semereleri itibariyle katiyen kesilmez Yani onun mutemadi bir yumun ve bereketi olur Bunu anlamak icin Hazreti Muhammed (sallallahu aleyhi ve sellem)'in Allah adina, Besmeleli isine bakilmasi yeterlidir Kâinatin Fahri, maddî hukumranlik, nubuvvet ve kalblere hâkimiyet vaadiyle gelmis, kalblerin sevgilisi, kafalarin da murebbi ve musarrifi olmustur Allah adina oldugundan dolayi da o, gonullere taht kurmayi bilmis ve âlemin sevgilisi olmustur Ve O'nun (sallallahu aleyhi ve sellem) hâkimiyeti dis yonuyle ismi Zâhirin cilvesi olarak asirlarca devam etmistir
Biz hamd edenler ummetiyiz
Her ne kadar yirminci asirda O'nun sahsi manevi olarak tam hâkimiyeti goze carpmiyorsa da bir manada yeryuzundeki butun sistemler Efendimiz'in getirdigi yumun ve bereketten istifade etmislerdiretmektedirler Mesela, devlet ve devletcilik adina, isci sinifinin haklarini koruma konusunda insanligin O'ndan alacagi cok sey oldugu gibi kapital mevzuunun dengeli ele alinmasinda da o tam bir rehberdir Tarih boyunca O'nun getirdigi sistem bu sistem bazen sui istimal edildiginden dolayi ifrat ve tefritlere girilse de hep denge unsuru olmustur Iscipatron munasebetini ilk defa ele alan Efendimiz'dir Iscipatron iliskilerinin nasil olmasi gerektigi hususu Avrupa'ya Endulus yoluyla gecmis oldugu dusuncesini paylasan bir hayli ilim adami vardir Ihtimal ondan sonra, muvazene kurulamadigindan kavga ve anarsiye
meydan acilmis ve pesipesine ayaklanmalar olmustur
Elhamdulillahla baslama mevzuunda bir de aktatabiri vardir ki, bitik, kesik manalarina gelir Ummeti Muhammed, Tevrat'ta Hammâdûnyani cok hamd edenler diye anlatilir (Dârimi, Mukaddime, 2) Efendimiz (sallallahu aleyhi ve sellem) de cok hamd eden ummetin, Muhammedisminde cok hamd edilen, ovulen, Mahmudisminde ovguye mazhar, Ahmedisminde ziyade oven, medheden ve hamd eden bir peygamberidir Bundan anliyoruz ki, Hammâdûnolan bir ummetle Muhammed, Ahmedve Mahmudolan o ummetin peygamberi arasinda cok siki bir munasebet bulundugu gibi butun kitaplari hulasa eden, Elhamdulillahile baslayip namazin her rekâtinda tekrarlanan Fatiha Sûresiile de ummeti Muhammed arasinda ciddi bir munasebet var Oyle ise bu ummet hamd etmelidir; bu ummetin ilk sozu hamd (Bkz: Fatiha Sûresi, 11), cennete dahil olduklari zaman son sozleri de yine hamd olacaktir (Bkz: Yunus Sûresi, 1010) Bundan dolayi burada islerini hamd ile yurutmeyen, hamd ile baslatmayan bir insan icin dunyada bu nimetler bitiverdigi gibi, ahiret adina bereketi de devam etmez
Bunun icin de dunyada Besmeleve Hamdeleasla terk edilmemelidir
OZETLE
1 Bir ise baslarken Besmele (Bismillah) ve Hamdele (Elhamdulillah) ile baslamak, isin bereketi adina cok onemlidir Herhangi bir sey, Besmeleyle baslamazsa onun sonu gelmez, bereketi olmaz
2 Allah adina calismayan herhangi bir kimse sonucta bir yerde kalir ve daha ileriye gitmez Ancak Allah'a dayali islerdir ki, obur âlemde devam edip durur ve semereleri itibariyle katiyen kesilmez
3 Hammâdûn(cok hamd edenler) olan bir ummetle isimleri Muhammed, Ahmedve Mahmudolan o ummetin peygamberi arasinda cok siki bir munasebet vardir