iltasyazilim
FD Üye
Allâhu Teâlâ Mekândan Münezzehtir Allâhu Teâlâ’yı mekândan münezzeh olarak bilmek Ehli Sünnet’ VelCemaat’in akidesidir
Allâhu Teâlâ şöyle buyuruyor:
?????? ????????? ?????? ?????? ????????? ?????????
(Eşşurâ suresi, 11 âyet)
Manası: Allâh’ın benzeri hiç bir şey yoktur
Allâhu Teâlâ şöyle buyuruyor:
?????? ?????? ???? ??????? ??????
(Elİhlas suresi, 4 âyet)
Manası: Allâh’ın hiç bir yönden benzeri yoktur
Allâhu Teâlâ şöyle buyuruyor:
????? ?????????? ???? ?????????
(Ennahl suresi, 74 âyet)
Manası: Allâh hakkında misaller vermeyiniz yani O’nu yaratılmışlara benzetmeyininz
Allâhu Teâlâ şöyle buyuruyor:
???????? ????????? ????????
(Ennahl suresi, 60 âyet)
Manası: Allâh’ın vasıflanması diğerlerinin vasıflanması gibi değildir
Rasûlullâh sallallâhu âleyhi ve sellem şöyle buyurmuştur:
“Allâh, kendisinden başka bir şey yokken vardı“
Bu demektir ki ezelde (başlangıçsızlıkta) Allâh’tan başka hiç bir şey yoktu Ne zaman, ne de mekân ne insan ne de melek ne hayvan ne de cin ne gök ne de yeryüzü
Rasûlullâh sallallâhu âleyhi ve sellem şöyle buyurmuştur:
“Ya Allâh sen zahirsin senin üstünde bir şey yok ve sen bâtınsın senin altında bir şey yoktur“
Beyhakî demiştir ki, dostlarımız bu Hadisi delîl göstererek: “Üstünde ve altında bir şey bulunmayan mekansız olarak vardır“ demişlerdir
Büyük imâm ÂbdulKâhir bin Tahir EtTemîmî Elbağdâdî “Elfarku beynelfırak“(Fırkalar arasındakı farklar) adlı kıtabında şöyle demiştir: “Onlar (âlimler) O’nu (Allâh’ı) mekân kuşatmadığına ve O’na zaman cereyân etmediğine dâir icmâ etmişlerdir“
Rasûlullâh’ı amcasının oğlu Alî radıyallâhu anhu Allâh hakkında şöyle der:
????? ?????? ????? ?????? ?????? ????? ????? ??? ???????? ?????
( ??????? ????? ????????? ?????????????)
“Allâh mekân yokken vardı, O şimdi de olduğu gibidir“ Bunu Ebû Mansûr ElBağdâdî rivayet etmiştir
Yine Alî radıyallâhu anhu Allâh hakkında şöyle diyor:
????? ?????? ?????? ????????? ?????????? ???????????? ?????? ??????????? ???????? ?????????
( ??????? ????? ????????? ?????????????)
“Muhakkak ki Allâh arşı kudretinin büyüklüğünü göstermek için yaratmıştır ve onu kendi zâtı için mekân edinmemiştir“ Bunu Ebû Mansûr ElBağdâdî rivâyet etmıştır
Elkuşayrî, risâlesinde hazreti Cafer EsSâdığın şöyle dediğini rivâyet eder:
???? ?????? ????? ??????? ??? ?????? ???? ????? ?????? ???? ???? ?????? ?????? ???????? ???? ???? ????? ??? ?????? ??????? ?????????? ?????? ????? ????? ?????? ??????? ?????????? ?????? ????? ???? ?????? ??????? ????????? ???? ??????????
(??????? ???????????? )
“Kim Allâh’ın bir şeyde veya bir şeyin üzerinde bulunduğunu veya bir şeyden olduğunu iddia ederse müşrik olmuş olur Çünkü bir şeyde bulunsaydı kuşatılmış olurdu Şayet bir şeyin üzerinde bulunsaydı taşınmış olurdu ve şayet bir şeyden olsaydı sonradan olmuş olurdu“ yani yaratılmış olurdu
Kendisine İmâmusseccâd (çok secde eden imâm) diye lakap verilen hazreti Alî’nin oğlu Huseyn’in oğlu Alî Zeynulâbîdîn Sahifei seccadiyyesinde Allâh hakkında şöyle diyor:
?????? ?????? ??????????? ???????????? ???????
( ??????? ???????? ??????????? ??? ??????????)
“Seni noksan sıfatlardan tenzîh ederim seni mekân kuşatmaz“ Bunu EzZebîdî İthâf adlı kitabında rivayet etmiştir
Yine Zeynulâbîdîn Allâh hakkında şöyle diyor:
?????? ??????????? ?????????
??????? ???????? ??????????? ??? ??????????
“Sen sınırlı değilsin ki sınırlandırılasın“
Bunu EzZebîdî İthâf adlı kitabında rivayet etmiştir
Yine Zeynulabîdîn Allâh hakkında şöyle diyor:
??? ??????? ????? ??????? ????? ???????
( ??????? ???????? ??????????? ??? ??????????)
“His edilmessin, ellenmessin ve dokunulmassın“
Bunu EzZebîdî İthâf adlı kitabında rivayet etmiştir
Şeyh Ahmed ErRifâî radıyallâhu anhu tenzîh hususunda şöyle der: “Allâh’ı tanımanın son derecesi O’nun Mekânsız ve keyfiyetsiz olarak var olduğunu kesin bilmektir“
Hanbelî alimlerinden olan İmâm İbnilCevzî “Müdhiş“ adlı kıtabında şöyle der: Misaller ancak benzerleri olana verilir Nasıl O’nun (Allâh’ın) hakkında nasıldır denilebilir onun hakkında keyfiyet muhâl (imkânsız) olduğu hâlde Vehimler O’nu hayâl edemez ve akıllar O’nu kavrayamaz
Bundan başka şunları da der: “ O’na (Allâh’a) keyfiyet veren O’nu tanımamıştır, O’nun hakkında misaller veren O’nu tevhîd etmiş değildir ve O’nu (yaratılmışlara) benzeten O’na ibadet etmiş değildir Benzetici a’şâdır ateist ise kördür “
Fetavai Hindiyye adlı kitabta aynen şöyle geçer: “Allâhu Teâlâ’ya mekân’ı isnat eden kâfir olur“
Ehli Sünnet Vel Cemaat’inin İnançta iki imâmlarından biri olan EbulHasen ElEşârî radıyallâhu anhu “EnNevâdir“ adlı kitabında şöyle demiştir:
Kim Allâh’ın cisim olduğuna inanırsa o Rabbini tanımış değil ve muhakkak ki O’na inanmış da değildir“
Şeyh AbdulĞanî EnNablusî “Elfethurrabbânî“ adlı kıtabında şöyle der: “Kim Allâh’ın gökleri veya yeryüzünü doldurduğuna veya arşın üstünde oturan bir cisim olduğuna inanırsa o kendisinin müslüman olduğunu iddia etse bile, kâfirdir“
Selef ile halef alimleri Allâh hakkında O’nun bir yönde bulunduğuna inananın kâfir olduğuna dâir ittifâk etmişlerdir ElHâfız ElIrâkî’nin bildirdiği gibi Bunu Ebû Hânîfe, Mâlik, Şafiî, EbulHasen ElEşârî ve Ebû Bekir ElBâkillânî de söylemiştir Bu Alimlerin bunu söylediklerini Molla Alî ElKârî “ElMuşkat“ adlı kıtabın açıklamasında zikretmiştir
Bu inanç milyonlarca muslümanın yani Hicâz, Endonesya, Malezya, Hindistan, Bangladeş, Pakistan, Türkiye, arap Fas, şâm diyârları (Filistin, Süriye, Lübnan, Ürdün ) Mısır, Irak Sudan, Afrika, Dağistan, Şişan, Buhâra, Cürcan, Semerkant, ve bundan başka ülkelerdeki müslümanların inancıdır
Selef: İlk üç asırlarda olanlardır Yani Rasûlullâh sallallâhu âleyhi ve sellem’ın, ondan sonra gelenlerin ve onlardan sonra gelenlerin bulundukları asırlarda yaşayanlardır
alıntıdır
Allâhu Teâlâ şöyle buyuruyor:
?????? ????????? ?????? ?????? ????????? ?????????
(Eşşurâ suresi, 11 âyet)
Manası: Allâh’ın benzeri hiç bir şey yoktur
Allâhu Teâlâ şöyle buyuruyor:
?????? ?????? ???? ??????? ??????
(Elİhlas suresi, 4 âyet)
Manası: Allâh’ın hiç bir yönden benzeri yoktur
Allâhu Teâlâ şöyle buyuruyor:
????? ?????????? ???? ?????????
(Ennahl suresi, 74 âyet)
Manası: Allâh hakkında misaller vermeyiniz yani O’nu yaratılmışlara benzetmeyininz
Allâhu Teâlâ şöyle buyuruyor:
???????? ????????? ????????
(Ennahl suresi, 60 âyet)
Manası: Allâh’ın vasıflanması diğerlerinin vasıflanması gibi değildir
Rasûlullâh sallallâhu âleyhi ve sellem şöyle buyurmuştur:
“Allâh, kendisinden başka bir şey yokken vardı“
Bu demektir ki ezelde (başlangıçsızlıkta) Allâh’tan başka hiç bir şey yoktu Ne zaman, ne de mekân ne insan ne de melek ne hayvan ne de cin ne gök ne de yeryüzü
Rasûlullâh sallallâhu âleyhi ve sellem şöyle buyurmuştur:
“Ya Allâh sen zahirsin senin üstünde bir şey yok ve sen bâtınsın senin altında bir şey yoktur“
Beyhakî demiştir ki, dostlarımız bu Hadisi delîl göstererek: “Üstünde ve altında bir şey bulunmayan mekansız olarak vardır“ demişlerdir
Büyük imâm ÂbdulKâhir bin Tahir EtTemîmî Elbağdâdî “Elfarku beynelfırak“(Fırkalar arasındakı farklar) adlı kıtabında şöyle demiştir: “Onlar (âlimler) O’nu (Allâh’ı) mekân kuşatmadığına ve O’na zaman cereyân etmediğine dâir icmâ etmişlerdir“
Rasûlullâh’ı amcasının oğlu Alî radıyallâhu anhu Allâh hakkında şöyle der:
????? ?????? ????? ?????? ?????? ????? ????? ??? ???????? ?????
( ??????? ????? ????????? ?????????????)
“Allâh mekân yokken vardı, O şimdi de olduğu gibidir“ Bunu Ebû Mansûr ElBağdâdî rivayet etmiştir
Yine Alî radıyallâhu anhu Allâh hakkında şöyle diyor:
????? ?????? ?????? ????????? ?????????? ???????????? ?????? ??????????? ???????? ?????????
( ??????? ????? ????????? ?????????????)
“Muhakkak ki Allâh arşı kudretinin büyüklüğünü göstermek için yaratmıştır ve onu kendi zâtı için mekân edinmemiştir“ Bunu Ebû Mansûr ElBağdâdî rivâyet etmıştır
Elkuşayrî, risâlesinde hazreti Cafer EsSâdığın şöyle dediğini rivâyet eder:
???? ?????? ????? ??????? ??? ?????? ???? ????? ?????? ???? ???? ?????? ?????? ???????? ???? ???? ????? ??? ?????? ??????? ?????????? ?????? ????? ????? ?????? ??????? ?????????? ?????? ????? ???? ?????? ??????? ????????? ???? ??????????
(??????? ???????????? )
“Kim Allâh’ın bir şeyde veya bir şeyin üzerinde bulunduğunu veya bir şeyden olduğunu iddia ederse müşrik olmuş olur Çünkü bir şeyde bulunsaydı kuşatılmış olurdu Şayet bir şeyin üzerinde bulunsaydı taşınmış olurdu ve şayet bir şeyden olsaydı sonradan olmuş olurdu“ yani yaratılmış olurdu
Kendisine İmâmusseccâd (çok secde eden imâm) diye lakap verilen hazreti Alî’nin oğlu Huseyn’in oğlu Alî Zeynulâbîdîn Sahifei seccadiyyesinde Allâh hakkında şöyle diyor:
?????? ?????? ??????????? ???????????? ???????
( ??????? ???????? ??????????? ??? ??????????)
“Seni noksan sıfatlardan tenzîh ederim seni mekân kuşatmaz“ Bunu EzZebîdî İthâf adlı kitabında rivayet etmiştir
Yine Zeynulâbîdîn Allâh hakkında şöyle diyor:
?????? ??????????? ?????????
??????? ???????? ??????????? ??? ??????????
“Sen sınırlı değilsin ki sınırlandırılasın“
Bunu EzZebîdî İthâf adlı kitabında rivayet etmiştir
Yine Zeynulabîdîn Allâh hakkında şöyle diyor:
??? ??????? ????? ??????? ????? ???????
( ??????? ???????? ??????????? ??? ??????????)
“His edilmessin, ellenmessin ve dokunulmassın“
Bunu EzZebîdî İthâf adlı kitabında rivayet etmiştir
Şeyh Ahmed ErRifâî radıyallâhu anhu tenzîh hususunda şöyle der: “Allâh’ı tanımanın son derecesi O’nun Mekânsız ve keyfiyetsiz olarak var olduğunu kesin bilmektir“
Hanbelî alimlerinden olan İmâm İbnilCevzî “Müdhiş“ adlı kıtabında şöyle der: Misaller ancak benzerleri olana verilir Nasıl O’nun (Allâh’ın) hakkında nasıldır denilebilir onun hakkında keyfiyet muhâl (imkânsız) olduğu hâlde Vehimler O’nu hayâl edemez ve akıllar O’nu kavrayamaz
Bundan başka şunları da der: “ O’na (Allâh’a) keyfiyet veren O’nu tanımamıştır, O’nun hakkında misaller veren O’nu tevhîd etmiş değildir ve O’nu (yaratılmışlara) benzeten O’na ibadet etmiş değildir Benzetici a’şâdır ateist ise kördür “
Fetavai Hindiyye adlı kitabta aynen şöyle geçer: “Allâhu Teâlâ’ya mekân’ı isnat eden kâfir olur“
Ehli Sünnet Vel Cemaat’inin İnançta iki imâmlarından biri olan EbulHasen ElEşârî radıyallâhu anhu “EnNevâdir“ adlı kitabında şöyle demiştir:
Kim Allâh’ın cisim olduğuna inanırsa o Rabbini tanımış değil ve muhakkak ki O’na inanmış da değildir“
Şeyh AbdulĞanî EnNablusî “Elfethurrabbânî“ adlı kıtabında şöyle der: “Kim Allâh’ın gökleri veya yeryüzünü doldurduğuna veya arşın üstünde oturan bir cisim olduğuna inanırsa o kendisinin müslüman olduğunu iddia etse bile, kâfirdir“
Selef ile halef alimleri Allâh hakkında O’nun bir yönde bulunduğuna inananın kâfir olduğuna dâir ittifâk etmişlerdir ElHâfız ElIrâkî’nin bildirdiği gibi Bunu Ebû Hânîfe, Mâlik, Şafiî, EbulHasen ElEşârî ve Ebû Bekir ElBâkillânî de söylemiştir Bu Alimlerin bunu söylediklerini Molla Alî ElKârî “ElMuşkat“ adlı kıtabın açıklamasında zikretmiştir
Bu inanç milyonlarca muslümanın yani Hicâz, Endonesya, Malezya, Hindistan, Bangladeş, Pakistan, Türkiye, arap Fas, şâm diyârları (Filistin, Süriye, Lübnan, Ürdün ) Mısır, Irak Sudan, Afrika, Dağistan, Şişan, Buhâra, Cürcan, Semerkant, ve bundan başka ülkelerdeki müslümanların inancıdır
Selef: İlk üç asırlarda olanlardır Yani Rasûlullâh sallallâhu âleyhi ve sellem’ın, ondan sonra gelenlerin ve onlardan sonra gelenlerin bulundukları asırlarda yaşayanlardır
alıntıdır