Bu yılın Şubat ayının başlarında, Amazon'un teslimat araçlarına yapay zeka dayanaklı güvenlik kameraları yerleştirdiği öğrenilmişti. "Driveri" olarak isimlendirilen yeni kamera modelleri, Netradyne isimli bir şirket tarafından üretiliyor. Bunlar, evvelden ayarlanmış 13 güvenlik kuralı ihlalinden birini tespit ettiğinde Amazon teslimat şoförlerini cezalandırmak için tasarlanmıştı. Yaşanan olayın bir görüntüsü kaydediliyor ve bu üzere durumlarda incelenmek üzere daha sonra buluta yükleniyor.
Sistem, yolda güvenliği artırmaya yardımcı olmak için yerleştirilse de, Amazon teslimat şoförleri, AI sisteminin ekseriyetle hiçbir yanlış yapmadıkları halde bile onları hedef haline getirdiği teziyle çok memnun olmadıklarını söylüyorlar.
ABD'deki çeşitli kentlerden birden fazla şoför, Motherboard'a yeni AI güvenlik kameralarının neredeyse her gün birçok durumda nasıl makus kararlar verdiğini anlattı. Bu ihlaller de haftalık ikramiyeleri yahut öteki ödemeleri olumsuz etkileyen haftalık güvenlik puanlarını kaybetmeleri manasına geliyor.
Anonim bir teslimat şoförü şunları söyledi: "Her sağa dönüş yapmam gerektiğinde, bu kaçınılmaz olarak oluyor. Bir otomobil şeridime girmek için yolumu kesiyor ve kamera, bu sahiden distopik karanlık, robotik sesle bana bağırıyor. Bu çok tasa verici. Hiçbir şey yapmadığım halde üzücü."
Eski çalışanlar da emsal hisleri tekrarladılar. Amazon'da eski bir teslimat şoförü olan Jamie Gomez şunları söyledi: "Daha öncesinde mükafatlar kazanabiliyordum fakat kameralar ortaya çıkar çıkmaz işler bilakis döndü."
Alabama, Mobile'dan bir öbür eski teslimat şoförü ise şunları söylüyor: "Amazon'un minibüslerimize kurduğu Netradyne kameraları bir kabustan öbür bir şey değildi. Yaptığımız her hareketi izliyorlar. Şerit değiştirmenin inançlı olduğundan emin olmak için aynalarıma bakarsam, dikkatim dağıldığı için beni uyarıyor zira yüzüm aynaya bakmak için dönüyor. Her hareketimi izleyen bir kamerayla ferdî olarak kendimi daha inançta hissetmiyordum."
Los Angeles'tan bir şoför, olayları sorgulamaya ve Amazon'a itiraz etmeye çalıştıklarını lakin bu bahiste pek bahtlarının olmadığını tabir ediyor: "Her hafta puanımı aldığımda, şirketimden bana neyi yanlış yaptığımı söylemesini isterim. [Teslimat şirketim] Amazon'a e-posta gönderiyor ve beni cc'ye ekliyor ve 'Hey, olay olarak işaretlenen fotoğraflarını görmek isteyen [sürücülerimiz] var' diyor, fakat cevap vermiyorlar. Kamera datalarının net olmama mümkünlüğü hakkında tartışmaya yer yok."
Lakin Amazon, bu cins aksiliklerden kaçınmak için itirazların manuel olarak incelendiği konusunda ısrar ediyor.
Amazon teslimat ortağı şirketleri de görünüşe nazaran yeni kamera sisteminden pek şad değil. Bu firmalardan birinin sahibinin kelamları şu formda: "Tüm gün boyunca daima olarak şoförlere bip sesi çıkarıyor. Bu, yoldaki şoförler için büyük bir dikkat dağınıklığı yaratır ve teslimat şirketlerinin görüntüyü incelemesi için büyük bir iş yükü getirir. Her hafta halledilmesi gereken çok fazla iş var. Haftada 600 yahut 700 olay alırsanız, şoförler asla çalışmak istemeyebilir."
Hatta öteki bir ortak şirket sahibi daha büyük bir suçlamada bulunuyor: "Amazon, bu kameraları teze nazaran daha inançlı bir şoför iş gücüne sahip olduklarından emin olmak için kullanıyor, lakin aslında onları teslimat şirketlerine ödeme yapmamak için kullanıyor. Yalnızca paramızı alıyorlar ve bunun bizi sorunu çözmemiz için motive etmesini bekliyorlar."