Günümüzde faydalandığımız her bir hizmet ve uygulama, bizi kaybetmemek için çeşitli kurnazlıklara başvurabiliyor. Bu kurnazlıklar fazlaca bariz ve abartı düzeye geldiğinde ortaya ‘karanlık modeller’ denilen, neredeyse dolandırıcılığa vurulacak formüller çıkarken kimileriyse sırf kullanıcı arayüzündeki düzenlemelerle hafif, fakat işe fayda şekilde uygulanıyor.
İşte bunlardan birisinin e-ticaret devi Amazon tarafından da uygulandığı ortaya çıktı. Insider tarafından paylaşılan dokümanlar, Amazon’un ‘Iliad’ ismini verdiği projesini ortaya koydu. Bu proje, Amazon Prime aboneliğini iptal etmek isteyen kullanıcıları bu yoldan vazgeçirecek yollara yer veriyordu.
Amazon, kurnaz taktiğiyle kullanıcılarının %14'ünü engelledi:
Proje kapsamında Amazon Prime üyeliğini iptal etmek isteyen kullanıcı, iptal etme süreci içinde birden fazla soru ve teklifle karşılaşıyor. Günümüzde yürürlükte olan bu uygulama, kâğıt üstünde o kadar uğraştırıcı olmasa da hakikaten de Amazon için olumlu sonuçlar sunmayı başardı. Amazon’un bu uygulama sayesinde üyeliğini iptal etmek isteyen kullanıcılarının %14’ünün vazgeçmesini sağladığı bildirildi.
Günümüzde Amazon Prime üyeliğinizi iptal etmek istediğinizde karşınıza Prime’ın sunduğu ayrıcalıklar listeleniyor. Bu ayrıcalıkların altında da üyeliğin yenilenmesine 3 gün kala hatırlatma seçeneği, üyeliği devam ettirme seçeneği ve iptal seçeneği bulunuyor. Yani kullanıcının iptal için tıkladığı sayfadan sonra 3 seçenek sunuluyor ve bunlardan 2’si üyeliğin bir müddetliğine de olsa devam ettirilmesini sağlıyor.
İptal sürecinin devamı için sunulan butona tıklandığında tekrar bir sayfa açılıyor. Amazon, bu sayfada bir evvelki sayfada da gözüken üç seçeneği tekrar gösteriyor. Burada iptal seçeneğinin seçilmesiyle birlikte artık süreç tamamlanıyor. Ama süreç tamamlanana kadar kullanıcıya iki kere birebir seçenekler, farklı tasarım ve sayfada gösteriliyor. Seçeneklerin tekrar ve tekrar sunulması, kullanıcıları ister istemez yine düşünmeye sevk ediyor.