iltasyazilim
FD Üye
Ampiriokritisizm Nedir? Özetle
Avenarius ve Mach'ın öznel idealist öğretileri
Alman düşünürü Richard Avenarius'la Avusturyalı fizikçi Ernst Mach'ın görgül eleştiricilik adıyla sunulan müşterek öğretileri Kantçılık ve olguculuk temeline dayanır Keza bilim felsefesi ve Mahçılık adlarıyla de anılan bu öğretiye göre bilim özneldir, yalnızca pratik rahat sağlayan bir araçtan diğer bir şey değildir Çünkü, ne fizik ne metafizik, hiç bir şey bilinemez Nesneler duyum karmaşalarıdır
Dünya, bizim duyumlarımızdan ibarettir Duyumlarımızsa, ne fizik ne de psişik yanı olan, yansız olgulardır Hume'la Berkeley özdeksizciliğinin bir yinelenmesinden ibaret bulunan bu öğreti Dünya benim duyumlarımdan diğer bir şey değildirönermesiyle özetlenebilir ancak bu da onu solipsizm saçmasına düşürür Avenarius ve Mach, tekbenciliğe düşmemek ve öznelciliklerini gizlemek için benimsözcüğü yerine bizimsözcüğünü kullanırlar Ne var oysa dış dünyanın nesnel varlığı yahut öyle açıktır fakat başka insanların da objektif varlıkları olamaz, öyleyse kendimden başka hiç bir şey bilememve benden diğer hiç bir şey yoktursaçmalığından da kaçınılamaz Bu anlayışa tarafından fiziğin konusu, nesneler arasındaki bağlantılardır
Mach, şöyle demektedir: Duyumlar nesnelerin sembolleri değildir, tersine, nesneler duyumlar karmaşası için ansal sembollerdir Evrenin gerçek elemanları nesneler değil, duyumlardır Ünlü bir tenkitçi Mach'ın bu sözlerini şöyle yanıtlar: Öyleyse fikir beyinsiz olarak vardır Bu beyinsiz felsefeyi savunabilecek olan da var mıdır? Evet, o da vardır Bu, Profesör Richard Avenarius'tur
Bu bilimdışı öğreti Henri Poincare, P Duhem, Adler, Petzoldt vb gibi çoğu düşünürlerce izlenmiş ve Bazarov, Bogdanov, Lunaçarski, Bermann, Hellfond, İyuşkeviç, Suvorov vb gibi çoğu düşünürlerce de Marksçılıkla bağdaştırılmaya çalışılmıştır *
Avenarius ve Mach'ın öznel idealist öğretileri
Alman düşünürü Richard Avenarius'la Avusturyalı fizikçi Ernst Mach'ın görgül eleştiricilik adıyla sunulan müşterek öğretileri Kantçılık ve olguculuk temeline dayanır Keza bilim felsefesi ve Mahçılık adlarıyla de anılan bu öğretiye göre bilim özneldir, yalnızca pratik rahat sağlayan bir araçtan diğer bir şey değildir Çünkü, ne fizik ne metafizik, hiç bir şey bilinemez Nesneler duyum karmaşalarıdır
Dünya, bizim duyumlarımızdan ibarettir Duyumlarımızsa, ne fizik ne de psişik yanı olan, yansız olgulardır Hume'la Berkeley özdeksizciliğinin bir yinelenmesinden ibaret bulunan bu öğreti Dünya benim duyumlarımdan diğer bir şey değildirönermesiyle özetlenebilir ancak bu da onu solipsizm saçmasına düşürür Avenarius ve Mach, tekbenciliğe düşmemek ve öznelciliklerini gizlemek için benimsözcüğü yerine bizimsözcüğünü kullanırlar Ne var oysa dış dünyanın nesnel varlığı yahut öyle açıktır fakat başka insanların da objektif varlıkları olamaz, öyleyse kendimden başka hiç bir şey bilememve benden diğer hiç bir şey yoktursaçmalığından da kaçınılamaz Bu anlayışa tarafından fiziğin konusu, nesneler arasındaki bağlantılardır
Mach, şöyle demektedir: Duyumlar nesnelerin sembolleri değildir, tersine, nesneler duyumlar karmaşası için ansal sembollerdir Evrenin gerçek elemanları nesneler değil, duyumlardır Ünlü bir tenkitçi Mach'ın bu sözlerini şöyle yanıtlar: Öyleyse fikir beyinsiz olarak vardır Bu beyinsiz felsefeyi savunabilecek olan da var mıdır? Evet, o da vardır Bu, Profesör Richard Avenarius'tur
Bu bilimdışı öğreti Henri Poincare, P Duhem, Adler, Petzoldt vb gibi çoğu düşünürlerce izlenmiş ve Bazarov, Bogdanov, Lunaçarski, Bermann, Hellfond, İyuşkeviç, Suvorov vb gibi çoğu düşünürlerce de Marksçılıkla bağdaştırılmaya çalışılmıştır *