Ampiriokritisizm Nedir? Kısaca
Avenarius ve Mach'ın oznel idealist oğretileri
Alman duşunuru Richard Avenarius'la Avusturyalı fizikci Ernst Mach'ın gorgul eleştiricilik adıyla sunulan ortak oğretileri Kantcılık ve olguculuk temeline dayanır Ayrıca bilim felsefesi ve Mahcılık adlarıyla de anılan bu oğretiye gore bilim ozneldir, sadece pratik kolaylık sağlayan bir aractan başka bir şey değildir Cunku, ne fizik ne metafizik, hic bir şey bilinemez Nesneler duyum karmaşalarıdır
Dunya, bizim duyumlarımızdan ibarettir Duyumlarımızsa, ne fizik ne de psişik yanı olan, yansız olgulardır Hume'la Berkeley ozdeksizciliğinin bir yinelenmesinden ibaret bulunan bu oğreti Dunya benim duyumlarımdan başka bir şey değildironermesiyle ozetlenebilir ki bu da onu tekbencilik sacmasına duşurur Avenarius ve Mach, tekbenciliğe duşmemek ve oznelciliklerini gizlemek icin benimsozcuğu yerine bizimsozcuğunu kullanırlar Ne var ki dış dunyanın nesnel varlığı yoksa pek acıktır ki başka insanların da nesnel varlıkları olamaz, oyleyse kendimden başka hic bir şey bilememve benden başka hic bir şey yoktursacmalığından da kacınılamaz Bu anlayışa gore fiziğin konusu, nesneler arasındaki bağlantılardır
Mach, şoyle demektedir: Duyumlar nesnelerin sembolleri değildir, tersine, nesneler duyumlar karmaşası icin ansal sembollerdir Evrenin gercek elemanları nesneler değil, duyumlardır Unlu bir eleştirici Mach'ın bu sozlerini şoyle yanıtlar: Oyleyse duşunce beyinsiz olarak vardır Bu beyinsiz felsefeyi savunabilecek olan da var mıdır? Evet, o da vardır Bu, Profesor Richard Avenarius'tur
Bu bilimdışı oğreti Henri Poincare, P Duhem, Adler, Petzoldt vb gibi bircok duşunurlerce izlenmiş ve Bazarov, Bogdanov, Lunacarski, Bermann, Hellfond, İyuşkevic, Suvorov vb gibi bircok duşunurlerce de Markscılıkla bağdaştırılmaya calışılmıştır
Avenarius ve Mach'ın oznel idealist oğretileri
Alman duşunuru Richard Avenarius'la Avusturyalı fizikci Ernst Mach'ın gorgul eleştiricilik adıyla sunulan ortak oğretileri Kantcılık ve olguculuk temeline dayanır Ayrıca bilim felsefesi ve Mahcılık adlarıyla de anılan bu oğretiye gore bilim ozneldir, sadece pratik kolaylık sağlayan bir aractan başka bir şey değildir Cunku, ne fizik ne metafizik, hic bir şey bilinemez Nesneler duyum karmaşalarıdır
Dunya, bizim duyumlarımızdan ibarettir Duyumlarımızsa, ne fizik ne de psişik yanı olan, yansız olgulardır Hume'la Berkeley ozdeksizciliğinin bir yinelenmesinden ibaret bulunan bu oğreti Dunya benim duyumlarımdan başka bir şey değildironermesiyle ozetlenebilir ki bu da onu tekbencilik sacmasına duşurur Avenarius ve Mach, tekbenciliğe duşmemek ve oznelciliklerini gizlemek icin benimsozcuğu yerine bizimsozcuğunu kullanırlar Ne var ki dış dunyanın nesnel varlığı yoksa pek acıktır ki başka insanların da nesnel varlıkları olamaz, oyleyse kendimden başka hic bir şey bilememve benden başka hic bir şey yoktursacmalığından da kacınılamaz Bu anlayışa gore fiziğin konusu, nesneler arasındaki bağlantılardır
Mach, şoyle demektedir: Duyumlar nesnelerin sembolleri değildir, tersine, nesneler duyumlar karmaşası icin ansal sembollerdir Evrenin gercek elemanları nesneler değil, duyumlardır Unlu bir eleştirici Mach'ın bu sozlerini şoyle yanıtlar: Oyleyse duşunce beyinsiz olarak vardır Bu beyinsiz felsefeyi savunabilecek olan da var mıdır? Evet, o da vardır Bu, Profesor Richard Avenarius'tur
Bu bilimdışı oğreti Henri Poincare, P Duhem, Adler, Petzoldt vb gibi bircok duşunurlerce izlenmiş ve Bazarov, Bogdanov, Lunacarski, Bermann, Hellfond, İyuşkevic, Suvorov vb gibi bircok duşunurlerce de Markscılıkla bağdaştırılmaya calışılmıştır