iltasyazilim
FD Üye
Amr Bin Osman Mekki Kimdir
Amr Bin Osman Mekki Hayatı
Meşhûr tasavvuf büyüklerinden ve akâid imâmı Künyesi Ebû Abdullah'tır Aslen Yemenlidir 296 (m 908)'da Bağdâd'da vefât etti Cûneydi Bağdâdî'nin talebesi, Hallâcı Mansûr'un hocasıdır Ebû Sa'îd Harrâz'la sohbet etmiş, Ebû Abdullah Nibâci'yle görüşmüştür Sofiyyei âliyyenin büyüklerinden idi Bu sahadaki âlimlerin laf sahibi olanlarındandı Riyâzet ve vera'sı (haram ve şüphelilerden kaçması) çok, hakikat ve güzelliklerle süslü olup, sekr ya'nî şuursuz hâlde yok, sahv ya'nî defalarca şuurlu hâlde idi Bu yolda hoş kitapları, yüksek, derin ve ma'nâlı sözleri vardır Çok güzel bir konuşması vardı Sözleri herkesçe makbuldü Husûsi bir riyâzet ve vera'anlayışına sahipti Hakikat ve latifeler kendisinin vasfıydı Haremi şerîfte de uzun yıllar i'tikafa çekilmişti Sohbetlerde daha çok hadîsi şerîf okurdu Başlıca İmâmı Buhârî'den naklen hadîsi şerîf rivâyet ederdi Başkalarından naklettiği de olurdu Kendisinden çoğu âlim, edeb, erkân, yol, usûl öğrenirlerdi
Amr bin Osman İsfehân'a gittiği vakit, birçok kimse sohbetiyle şereflendi Bunların arasında bir genç vardı Babası sohbete katılmasına mâni olunca, genç hasta olup yatağa düştü Amr bin Osman bir süre daha sonra sohbetine katılanlardan bir grup ile gencin evine gitti Genç, ondan birşeyler okumasını istedi Bunun üstüne Amr bin Osman gence muhabere ederek şu beyiti okudu
Görem fakat hasta seni neden gelmez o tabîb Bir âyetini görmeye canveririm, ben garîb
Genç, bu beyiti dinleyince yatağından kalktı ve oturarak azıcık daha okumasını istedi
Dan dostunun yüz çevirmesi hastalıktan beterdir Hiç Olmazsa yüzün çevirmesen benden sen ey habîb
beytini okuyunca hasta adamakıllı iyi oldu
Babasının içinden geçirdiği bütün üzüntü kayboldu Tövbe ederek oğlunu Amr bin Osman'a teslim etti O da İslâm âlimlerinden oldu Buyurduğu güzel sözlerden ba'zıları şunlardır:
Mürüvvet, arkadaşının hatâ ve kusurlarını bilmezlikten gelmektir
Pişmanlık için bir özür olmaz Tüm günahkâr kullara ve âsilere tövbe farzdır Yaptıkları ister büyük, ister küçük günah olsun,
Sakın Allahü teâlânın zâtından bir şey düşünmeyin Günaha ve küfre düşersiniz
Tasavvuf, kulun her vakitte, o vakit için en iyi olan şey ile meşgul olmasıdır
Fütüvvet hoş ahlâktır
Katlanma, Allahü teâlâya dayanıp sebat etmek ve belâyı gönül hoşluğu ve rahatlığı ile kaışılamaktır
İlim iticidir Allah korkusu sevk edicidir Nefs ise itâatsizdir, serkeştir Murâdını eksiksiz eline geçirmen için, nefs atını, ilim siyâsetiyle idare et Korku ile korkutma ederek sür
Muhabbet rızâya, rızâ da muhabbete dâhildir Kazasız muhabbet, muhabbetsiz rızâ olmaz Çünkü insan ama sevdiğine râzı olur, râzı olduğunu sever
Allah bir kimsenin kalbini İslâm'a açmışsa, o kimse Rabbinden bir nur üzerine olmaz mı hiç(Zümer22) meâlindeki âyetin ma'nâsını sorduklarında buyurdu fakat: Bunun ma'nâsı şudur, Kulun nazan vahdaniyet ilminin azametine ve rubûbiyetine haşmetine düşünce, nazannia!düsen ve gözüne çarpan diğer hiçbir şeyi göremez olur
özel baskı *
Amr Bin Osman Mekki Hayatı
Meşhûr tasavvuf büyüklerinden ve akâid imâmı Künyesi Ebû Abdullah'tır Aslen Yemenlidir 296 (m 908)'da Bağdâd'da vefât etti Cûneydi Bağdâdî'nin talebesi, Hallâcı Mansûr'un hocasıdır Ebû Sa'îd Harrâz'la sohbet etmiş, Ebû Abdullah Nibâci'yle görüşmüştür Sofiyyei âliyyenin büyüklerinden idi Bu sahadaki âlimlerin laf sahibi olanlarındandı Riyâzet ve vera'sı (haram ve şüphelilerden kaçması) çok, hakikat ve güzelliklerle süslü olup, sekr ya'nî şuursuz hâlde yok, sahv ya'nî defalarca şuurlu hâlde idi Bu yolda hoş kitapları, yüksek, derin ve ma'nâlı sözleri vardır Çok güzel bir konuşması vardı Sözleri herkesçe makbuldü Husûsi bir riyâzet ve vera'anlayışına sahipti Hakikat ve latifeler kendisinin vasfıydı Haremi şerîfte de uzun yıllar i'tikafa çekilmişti Sohbetlerde daha çok hadîsi şerîf okurdu Başlıca İmâmı Buhârî'den naklen hadîsi şerîf rivâyet ederdi Başkalarından naklettiği de olurdu Kendisinden çoğu âlim, edeb, erkân, yol, usûl öğrenirlerdi
Amr bin Osman İsfehân'a gittiği vakit, birçok kimse sohbetiyle şereflendi Bunların arasında bir genç vardı Babası sohbete katılmasına mâni olunca, genç hasta olup yatağa düştü Amr bin Osman bir süre daha sonra sohbetine katılanlardan bir grup ile gencin evine gitti Genç, ondan birşeyler okumasını istedi Bunun üstüne Amr bin Osman gence muhabere ederek şu beyiti okudu
Görem fakat hasta seni neden gelmez o tabîb Bir âyetini görmeye canveririm, ben garîb
Genç, bu beyiti dinleyince yatağından kalktı ve oturarak azıcık daha okumasını istedi
Dan dostunun yüz çevirmesi hastalıktan beterdir Hiç Olmazsa yüzün çevirmesen benden sen ey habîb
beytini okuyunca hasta adamakıllı iyi oldu
Babasının içinden geçirdiği bütün üzüntü kayboldu Tövbe ederek oğlunu Amr bin Osman'a teslim etti O da İslâm âlimlerinden oldu Buyurduğu güzel sözlerden ba'zıları şunlardır:
Mürüvvet, arkadaşının hatâ ve kusurlarını bilmezlikten gelmektir
Pişmanlık için bir özür olmaz Tüm günahkâr kullara ve âsilere tövbe farzdır Yaptıkları ister büyük, ister küçük günah olsun,
Sakın Allahü teâlânın zâtından bir şey düşünmeyin Günaha ve küfre düşersiniz
Tasavvuf, kulun her vakitte, o vakit için en iyi olan şey ile meşgul olmasıdır
Fütüvvet hoş ahlâktır
Katlanma, Allahü teâlâya dayanıp sebat etmek ve belâyı gönül hoşluğu ve rahatlığı ile kaışılamaktır
İlim iticidir Allah korkusu sevk edicidir Nefs ise itâatsizdir, serkeştir Murâdını eksiksiz eline geçirmen için, nefs atını, ilim siyâsetiyle idare et Korku ile korkutma ederek sür
Muhabbet rızâya, rızâ da muhabbete dâhildir Kazasız muhabbet, muhabbetsiz rızâ olmaz Çünkü insan ama sevdiğine râzı olur, râzı olduğunu sever
Allah bir kimsenin kalbini İslâm'a açmışsa, o kimse Rabbinden bir nur üzerine olmaz mı hiç(Zümer22) meâlindeki âyetin ma'nâsını sorduklarında buyurdu fakat: Bunun ma'nâsı şudur, Kulun nazan vahdaniyet ilminin azametine ve rubûbiyetine haşmetine düşünce, nazannia!düsen ve gözüne çarpan diğer hiçbir şeyi göremez olur
özel baskı *