iltasyazilim
FD Üye
Ana diline, kavrayış ve açıklama etme becerileri bağlamında bütün egemen olmayan bir öğrenci hiçbir başka şeyi öğrenemez, imtihan vb etkiler aşağıda ise ancak beller, sonradan unutur ya da yaşamına uygulayamaz»
Asıl dilin ne denli manâlı olduğuna ilişkin bu girişten sonradan, sıradaki mümkün soruya cevap aranmalıdır: Bu nasıl yapılabilir?
Süper Türkçe (ST) adı bahşedilen kavram bir “ders konusu değildir Bütün derslerle birlikte Türkçe'de dahil işlenmesi gereken bir kavramdır
Nitekim, bugün Türkçe'nin bu denli bozulmuş olmasının bir nedeni de, onun öbür ders olarak hem de biraz eksik kayda değer işlenmesidir
Matematik, tarih veya beden eğitimi dersleri işlenirken ST onlarla birlikte işlenmelidir
Süreklilik temelli ders işleme, bu birleştirmek işini kolaylaştıran bir faktördür Örneğin matematik ve Türkçe birlikte işlenecektir Bir başka deyimle Türkçe , matematiğin içine yerleştirilecektir
Matematik, coğrafya veya karoser eğitimi dersleri yapılırken şu gerçek unutulmamalıdır: bu ders öğrenciye, kendini açıklama konusunda yeni bir yol göstermek için vardır
Matematik, bir diğer yolla açıklama edilemeyen (veya güçlükle ifade edilebilen) bir takım olguları ifade etmeye yarayan bir dildir
Coğrafya, üzerinde yaşadığımız çevre hakında yakınmak istenilebilecekler için; tarih de geçmişte olup bitenlerden bugünler ve gelecek için dersler çıkarmaya yarayabilecek birer “dildir
O halde genelleştirerek denilebilir ama okullarda tüm öğrenilmesi istenilenler temelde birer dil öğreniminden başka bir şey değildir
Türkçe (veya bir başka dil), bu diller için ortak bir semboller ve kurallar topluluğunu vermektedir açıklama araçları ise Türkçe dersinde yok diğer deslerde öğrenilmektedir Ne Türkçe, ne de öteki desler tek başlarına “dil öğrenimini sağlayamazlar Ancak tümü birlikte bu amacı yerine getirebilirler
Yabancı dil öğrenimini bu gözlük aşağı incelediğimizde, İngilizce veya bir diğer ikinci dilin, o topluma özgü kavramlar, bunlara karşı gelen sözcükler (semboller) ve onları birbirine bağlayan kurallar olarak, çeşitli konularda açıklama edilmek istenilenleri dile getirmeye yaradığını ve bu bakımdan esas dile fazla benzediğini söyleyebiliriz
Buradan, öteki derslerden soyutlanmış olarak yapılacak bir tanıdık olmayan dil öğreniminin, tıpkı öbür yapılan Türkçe gibi bir işe yaramayacağı çıkarılabilir Nitekim pratikte de aynen böyle olmaktadır
Yabancı dille eğitim yapan kolejlerde yabancı dille işlenen derslerin içine yerleştirilebilecek ifade eğitimi, iki işlevin eş zamanlı olarak yapılmasını sağlayabilecektir
Öğrencilerin, henüz tam dominant olmadıkları bir dilde soru sormak, ders kulak vermek yerine, bunları başlıca dillerinde yapmaları, proje grupları içinde ana dillerinde konuşmaları, fakat aynı zamanda tanıdık olmayan dilde yazılmış asıl veya yardımcı ders kitaplarını okumaları, keza kavrayış hem de tanıdık olmayan dil öğrenme için iyi bir yoldur
Doğrusu, yabancı dilde eğitim yapan üniversiteler de dahil derhal bütün eğitim kurumlarında derslerde kitaplar yabancı dildedir, lakin öğrencilerin derslerde ve bilhassa zor kısımlarında başlıca dillerini konuştukları da bir gerçektir Türkçe dersi dışındaki derslerin öğretmenleri, kendi dersleriyle Türkçe'yi pratikte nasıl birleştirecek ve böylece “Süper Türkçeyi bir slogan olmaktan öteye nasıl götüreceklerdir?
Bunun en iyi yolu, öğretmenlerin, “hayat kalitesi, “iletişim becerisi, “düşünme becerisi ve “dil arasındaki zincirleme bağlantıyı bütün algılamalarına tezgâhtar olmaktır Dilin iyi kullanımı, genelde süslü fakat başlıca anlaşılmaz laf söyleme ile karıştırılır bu nedenle de “dilin önemi konusunda kimseye basit basit birşey dinletmek muhtemel değildir Hatta denilebilir fakat dilin önemini en az anlamış olanlar, uzun ve fiyakalı konuşmaya en çok meraklı olanlardır
Dolayısıyla öğretmenlerin, “dilin önemi, “düşünme becerisi ve “yaşam kalitesi gibi kavramlar arasındaki zincirleme temas konusundaki bilinçlerinin geliştirilmesi için, bunların manâlı olduğunun söylenmesinin bir yararı olmayacaktır (aslında, öğrenilmesi istenilen bir şeyi benimsetmenin en olmaz yolu onu “söylemek tir)
Çoğu insanın, “kayda değer olan bir şeyin gereğini yap(a)mayışının aşağı, ya o önemi yeterince idrak edemeyişi, ya da ve daha genelde o gereği yerine getirme iradesini gösteremeyişi yatar
Buna kadar uygulanacak usul, bir yana dilin öneminin bütün anlaşılması için uğraş gösterirken, bir yana da düşündüğünü yapma iradesinin güçlendirilmeye çalışılmasıdır Bu çerçeve içinde dil'in öneminin kavratılması için kullanılabilecek bir girişim, dilin sorun çözmede maddi bir araç olarak kullanılabilirliğinin gösterilmesi, bunun bir atelye çalışması biçiminde yapılmasıdır*
Böylece, ilk adımda çözülemez gibi görünen sorunların, dil aracını kullanarak nasıl daha başa çıkılabilir hale geldiğini kişisel olarak deneyimleyecek olan öğretmenlerin, dilin “önemini daha iyi kavrayacakları beklenmelidir
Bu bilinç yükseltimi eğitimine paralel olarak, öğretmenlerin “düşündüklerini yapabilme iradeleri nasıl güçlenririlecektir ?
Düşündüğünü yapamama'nın herhalde onlarca nedeni vardır Karşılıklı olanların başında ise motivasyon yetmezliği, enerji düzeyi düşüklüğü, usul bilmezlik, farklı alanlara yönlendirilmiş korkular (gerçel veya sanal) gibi ögeler gelmektedir Bu konularda da dıştan yapılacak önerme ya da müdahaleler yok, şahısların kendilerinin, kendi yeterlik ve yetmezliklerinin farkına varmalarına destek daha yararlıdır böylece, öğretmen ve idarecilerin oluşturduğu toplululuklara “grup terapisi şeklinde yapılabilecek eğitimlerle, herkesin kendi düşündüğünü yapabilme profilini kendisinin keşfetmesi sağlanabilir
Bu yollarla dilin önemi konusunda bilinci çoğalan ve kendi dersi için geliştireceği kişisel planı (Türkçeyi kendi dersiyle birleştirme planı) başvuru formu iradesi güçlenen öğretmen, bazı teknik yardımlara gereklilik duyabilir *
Asıl dilin ne denli manâlı olduğuna ilişkin bu girişten sonradan, sıradaki mümkün soruya cevap aranmalıdır: Bu nasıl yapılabilir?
Süper Türkçe (ST) adı bahşedilen kavram bir “ders konusu değildir Bütün derslerle birlikte Türkçe'de dahil işlenmesi gereken bir kavramdır
Nitekim, bugün Türkçe'nin bu denli bozulmuş olmasının bir nedeni de, onun öbür ders olarak hem de biraz eksik kayda değer işlenmesidir
Matematik, tarih veya beden eğitimi dersleri işlenirken ST onlarla birlikte işlenmelidir
Süreklilik temelli ders işleme, bu birleştirmek işini kolaylaştıran bir faktördür Örneğin matematik ve Türkçe birlikte işlenecektir Bir başka deyimle Türkçe , matematiğin içine yerleştirilecektir
Matematik, coğrafya veya karoser eğitimi dersleri yapılırken şu gerçek unutulmamalıdır: bu ders öğrenciye, kendini açıklama konusunda yeni bir yol göstermek için vardır
Matematik, bir diğer yolla açıklama edilemeyen (veya güçlükle ifade edilebilen) bir takım olguları ifade etmeye yarayan bir dildir
Coğrafya, üzerinde yaşadığımız çevre hakında yakınmak istenilebilecekler için; tarih de geçmişte olup bitenlerden bugünler ve gelecek için dersler çıkarmaya yarayabilecek birer “dildir
O halde genelleştirerek denilebilir ama okullarda tüm öğrenilmesi istenilenler temelde birer dil öğreniminden başka bir şey değildir
Türkçe (veya bir başka dil), bu diller için ortak bir semboller ve kurallar topluluğunu vermektedir açıklama araçları ise Türkçe dersinde yok diğer deslerde öğrenilmektedir Ne Türkçe, ne de öteki desler tek başlarına “dil öğrenimini sağlayamazlar Ancak tümü birlikte bu amacı yerine getirebilirler
Yabancı dil öğrenimini bu gözlük aşağı incelediğimizde, İngilizce veya bir diğer ikinci dilin, o topluma özgü kavramlar, bunlara karşı gelen sözcükler (semboller) ve onları birbirine bağlayan kurallar olarak, çeşitli konularda açıklama edilmek istenilenleri dile getirmeye yaradığını ve bu bakımdan esas dile fazla benzediğini söyleyebiliriz
Buradan, öteki derslerden soyutlanmış olarak yapılacak bir tanıdık olmayan dil öğreniminin, tıpkı öbür yapılan Türkçe gibi bir işe yaramayacağı çıkarılabilir Nitekim pratikte de aynen böyle olmaktadır
Yabancı dille eğitim yapan kolejlerde yabancı dille işlenen derslerin içine yerleştirilebilecek ifade eğitimi, iki işlevin eş zamanlı olarak yapılmasını sağlayabilecektir
Öğrencilerin, henüz tam dominant olmadıkları bir dilde soru sormak, ders kulak vermek yerine, bunları başlıca dillerinde yapmaları, proje grupları içinde ana dillerinde konuşmaları, fakat aynı zamanda tanıdık olmayan dilde yazılmış asıl veya yardımcı ders kitaplarını okumaları, keza kavrayış hem de tanıdık olmayan dil öğrenme için iyi bir yoldur
Doğrusu, yabancı dilde eğitim yapan üniversiteler de dahil derhal bütün eğitim kurumlarında derslerde kitaplar yabancı dildedir, lakin öğrencilerin derslerde ve bilhassa zor kısımlarında başlıca dillerini konuştukları da bir gerçektir Türkçe dersi dışındaki derslerin öğretmenleri, kendi dersleriyle Türkçe'yi pratikte nasıl birleştirecek ve böylece “Süper Türkçeyi bir slogan olmaktan öteye nasıl götüreceklerdir?
Bunun en iyi yolu, öğretmenlerin, “hayat kalitesi, “iletişim becerisi, “düşünme becerisi ve “dil arasındaki zincirleme bağlantıyı bütün algılamalarına tezgâhtar olmaktır Dilin iyi kullanımı, genelde süslü fakat başlıca anlaşılmaz laf söyleme ile karıştırılır bu nedenle de “dilin önemi konusunda kimseye basit basit birşey dinletmek muhtemel değildir Hatta denilebilir fakat dilin önemini en az anlamış olanlar, uzun ve fiyakalı konuşmaya en çok meraklı olanlardır
Dolayısıyla öğretmenlerin, “dilin önemi, “düşünme becerisi ve “yaşam kalitesi gibi kavramlar arasındaki zincirleme temas konusundaki bilinçlerinin geliştirilmesi için, bunların manâlı olduğunun söylenmesinin bir yararı olmayacaktır (aslında, öğrenilmesi istenilen bir şeyi benimsetmenin en olmaz yolu onu “söylemek tir)
Çoğu insanın, “kayda değer olan bir şeyin gereğini yap(a)mayışının aşağı, ya o önemi yeterince idrak edemeyişi, ya da ve daha genelde o gereği yerine getirme iradesini gösteremeyişi yatar
Buna kadar uygulanacak usul, bir yana dilin öneminin bütün anlaşılması için uğraş gösterirken, bir yana da düşündüğünü yapma iradesinin güçlendirilmeye çalışılmasıdır Bu çerçeve içinde dil'in öneminin kavratılması için kullanılabilecek bir girişim, dilin sorun çözmede maddi bir araç olarak kullanılabilirliğinin gösterilmesi, bunun bir atelye çalışması biçiminde yapılmasıdır*
Böylece, ilk adımda çözülemez gibi görünen sorunların, dil aracını kullanarak nasıl daha başa çıkılabilir hale geldiğini kişisel olarak deneyimleyecek olan öğretmenlerin, dilin “önemini daha iyi kavrayacakları beklenmelidir
Bu bilinç yükseltimi eğitimine paralel olarak, öğretmenlerin “düşündüklerini yapabilme iradeleri nasıl güçlenririlecektir ?
Düşündüğünü yapamama'nın herhalde onlarca nedeni vardır Karşılıklı olanların başında ise motivasyon yetmezliği, enerji düzeyi düşüklüğü, usul bilmezlik, farklı alanlara yönlendirilmiş korkular (gerçel veya sanal) gibi ögeler gelmektedir Bu konularda da dıştan yapılacak önerme ya da müdahaleler yok, şahısların kendilerinin, kendi yeterlik ve yetmezliklerinin farkına varmalarına destek daha yararlıdır böylece, öğretmen ve idarecilerin oluşturduğu toplululuklara “grup terapisi şeklinde yapılabilecek eğitimlerle, herkesin kendi düşündüğünü yapabilme profilini kendisinin keşfetmesi sağlanabilir
Bu yollarla dilin önemi konusunda bilinci çoğalan ve kendi dersi için geliştireceği kişisel planı (Türkçeyi kendi dersiyle birleştirme planı) başvuru formu iradesi güçlenen öğretmen, bazı teknik yardımlara gereklilik duyabilir *