Anadolu'da Marka Edinmek ANADOLU’DA MARKA ELDE ETMEK Anadolu sahip olduğu kültürel ve tarihi zenginlikle büyük bir potansiyeli içinde barındırıyor Ne var ancak bu potansiyel tüm dünyaya sunulabilecek bir ürün ve hizmet olarak çıkamıyor Bu anlamda turizm, kültür, sanayiticaret potansiyeli ve doğal zenginlileri itibarı ile, Anadolu kendisini ortaya çıkartacak girişimcileri bekliyor Türkiye’deki sanayileşme hamleleri ile birlikte Anadolu’da da ufak ve orta ölçekli işletmeler ortaya çıkmış ve günden güne çoğalan bir KOBİ ağı ile sanayi üretimine kayda değer katkılar sağlanmıştır Üretimin büyük bir yaygınlık kazanması ülke kalkınması için sevindirici olsa da üretilen mal ve hizmetlerin yüksek kar marjı oluşturabilmeleri için markalaşmaları gerekmektedir Türk Patent Enstitüsü göre tescil edilmiş 170 bin ürün markası bulunuyor 170 bin ürün markasından acaba kaç parça başına büyük bir marka? Günümüz pazarlarında bir işletmenin tutunabilmesi, rakiplerinden farklılaşabilmesi, fakat oluşturduğu marka değeri ile gerçekleşebiliyor Küresel rekabet ortamında stratejik planlarınız yoksa, bir marka üretememişseniz rekabet gücünüz yok demektir Türkiye’de çoğalan minik ve orta ölçekli firmalar gelişmiş sanayilere az önce entegrasyon sağlayabilmiş değildir KOBİ’lerimiz uluslar arası pazarlara açılabilmek için “üretim kabiliyetlerini stratejik pazarlama enstrümanları ile birleştirmeli ve markalaşma yoluna gitmelidirler Üretmek, ekonomi için vazgeçilmez bir dinamiktir Ama ürettiklerinizi de satabilmeniz gerekmektedir Bunun için bir markanız olmalı ve markanız bir layık önerisi sunmalıdır Günümüz pazarlama anlayışı “müşterinin kral sayıldığı bir paradigmaya sahip Bundan Böyle standartlaşan mahsul, kalite gibi unsurlar, firmaların rekabet edebilmeleri için yeterli olmamaktadır Bunun için markalaşma sürecinde tip odaklılık konsepti ile pazarlama iletişimi faaliyetleri gündeme gelmektedir Böyle bir ortamda firmaların, tüketiciye sundukları vaatler, özgün, tutarlı ve program metni arz eden bir yapıya sahip olmalıdır “Tekstil sektörümüzdeki takriben 48 firma 100’ü aşkın yabancı markaya mal üretmektedir Tekstil sektörümüz dünya çapında nitelikli ürünler üretmekte fakat üretici firmalarımızın varlığı bile bilinmemektedir Bu koşul marka olmanın önemini yeterince açıklamaktadır Bu cins örneklere Anadolu’da daha fazla rastlanmaktadır Örneğin Puma, Nıke, Adidas, Pierre Cardin gibi dünya çapında markalara Konya’da imal yapılmaktadır Yeniden Volvo, Mercedes gibi devlere otomotiv parçası üretilmektedir Fason üretimin bu dek yaygınlık kazanmasına, KOBİ’lerin pazarlama ve marka maliyetlerinden çekinmeleri de etkili olmaktadır Anadolu’da markalaşmaya yaptıkları yatırım açısından bir takım iller öne çıkmaktadır Gazinantep, Kayseri, Denizli, Manisa, Konya ve Adana marka yaratmada ciddi bir performans sergilemektedir Büyük çoğunluğu KOBİ olan firmalarımızın tekrar büyük çoğunluğu aile şirketidir (%94) Bu durum markalaşma ve kurumsallaşma önündeki engellerden bazılarıdır Birinci kuşak aile yöneticileri işletmeleri belirtilmiş bir yere getirdikten sonradan ikinci kuşak yöneticiler “yükselme ve kurumsallaşma çabaları ile KOBİ’leri bugünkü elastik ve gelişmeye açık duruma getirdiler Üçüncü kuşak yöneticiler ise marka ve globalleşme vizyonu ile Anadolulu KOBİ’leri dış pazarlarda daha iyi temsil edecektir Tüm bunlar; üretimden satışa, pazarlamadan data teknolojilerine ve markalaşmaya dürüst dışarı giden bir süreci temsil ediyor Hemen gelinen noktada nerde olduğumuz söylenecek olursa, bazı sektörlerde marka dönemini ve bazılarında ise imal dönemini yaşadığımız söylenebilir Konya bir KOBİ başkenti olarak dış pazarlara dönük yüzü ile uyarı çeken bir şehirdir Anadolu’nun bizce en favori ve en stratejik şehridir Ahenkli ve çabuk büyüyen sanayisi ile bugün manâlı bir imal ve istihdam bölgesi olmuştur Coğrafi açıdan uluslar arası hava taşımacılığına müsait bir ildir Ulaşım, turizm, yükseköğrenim ve şehirleşme açısından da büyük bir potansiyeldir Konya sanayisi, IIIIII ve IV Organize sanayi bölgeleri ve minik sanayi siteleri ile o kadar fazla sektörde faaliyet göstermektedir Ilk Kez; Tarım, yiyecek, ambalaj, pabuç, makine, imalat ve otomotiv bağlı sanayi büyük bir gelişme göstermektedir Bu gelişme parametrelerine oranla markalaşmada daha düşük bir performans gösterilmektedir Ama orta vade de ihracat ağırlıklı çalışan Konya sanayisinden pazarlama ve markalaşma yatırımlarını arttırması beklenmektedir Bunun göstergeleri olarak; KOBİ’lerin toplam kalite, insan kaynakları, bilgi teknolojilerine olan yatırımları ve dış pazarlara açılma çabaları gösterilebilir Önümüzdeki yıllarda Anadolulu işletmeler kendi bölgelerinde etkili ve dış pazarlarda tez kendisine yer açan markalar üreteceklerdir Bunun için ihtiyacımız olan en kayda değer vasıta, vizyon ve sermayedir Faruk yazan