kreş seçerken bunlara uyarı anaokulunun bedensel özellikleri Çocuğun ilkokul yaşamını da yakından ilgilendiren anaokulunun hangi kıstaslara tarafından belirlenmesi gerektiğini ve okul öncesi eğitimle ilgili anne babaların merak ettiklerini inceleyelim istedikanaokulusecerkenbunlaradikkat5c58a495a7edealt Anaokuluna başlama yaşı ne olmalı? Çocukların psikolojik ve sosyal gelişimleri açısından anasınıfına başlangıç yaşı 45 olmalıdır, hayırcı dönemlerini, benmerkezci yaklaşımlarını ağır ağır bırakabilmesi, arkadaş ortamına ve evden bambaşka bir yaşam alanında annesinden farklı süre geçirebilmesi için çocuğun tatmin edici olgunluğa sahip olması gerekmektedir Ayrıca bazı kolay ihtiyaçlarını giderebilecek fiziki yetkinliğe de sahip olmaları gerekir Çocuk Yuvası eğitimi neden önemlidir? 06 yaş çocukların beyin gelişimde kayda değer yer miktar 6 yaşına gelmiş bir çocuğun beyni büyük ölçüde erişkin bir bireyin beyin ölçüsüne gelmiştir Çocuğun bir bütünüyle 06 yaş gelişimini iki parçada değerlendiren uzmanlar 36 yaş arasındaki çocuğun bir önceki döneminden edindiği bilgiler ve yeterli uya¬ranlarla fiziki, psikolojik ve sosyal olarak oldukça seri geliştiğini belirtiyorlar 36 yaş çocuğu neler yapabilir? 3 yaşını dolduran çocuklar keza somut keza de zihinsel özellikleri bakımından oldukça gelişmiş durumdadır El becerileri oldukça gelişmiştir Kalem kullanmaya, çizgiler çizmeye başlarlar Dış dünyaya ve olgulara ilişkin sorular sorarlar ve fazla meraklıdırlar Sosyal anlamda çok gelişmiştirler Diğer çocuklarla bir arada olmaktan keyif duyarlar Benmerkezçilik daha da azalmış olduğu için grup oyunlarında daha az sorun yaşarlar Kendi isteklerinin yerine getirilmesi konusunda ısrarcı olduğunda grup göre kabul görmediğini fark etmeye başlar Hem zihinsel gelişimi için çocukların sorularına uygun ve doğru yanıtlar bulmaları, öğrenme isteklerinin kırılmaması açısından tartı taşımaktadır Keza bu dönemde çocukların fazla hareketlenirler ve tehlikelere maruz kalma olasılıkları da artar 5 yaşına gelen çocuklar bundan böyle yetişkine çok daha eksik ihtiyaç duyar ayla gelmişlerdir Bu dönemde annebabanın görevi çocuğun tüm kabiliyet ve ilgilerinin gelişmesine fırsat atamak ve onun otonomisini tamamıyla destekleyerek yaşına yerinde sorumluluklar almasını sağlamaktır böylece giyinme, temizlik vb gibi kendi özbakımının yaklaşık olarak tamamını kendi karşılamalı ve oda toplamak, eşya koymak, yemeğin hazırlanmasına toplanmasına destek vb gibi evde bir takım görevleri olmalıdır Bu çocuğun kendine güvenmesi, değerli ve önemli hissetmesi açısından çok ağırlık taşımaktadır Bu dönemde çocukların ilgilerinde de artma olur Kitaplar, resim, müzik, doğa daha fazla ilgilerini çekmeye başlar ve birçok şeyi keşfetmek için deneyler yapmak isterler Meraklarını gidermelerine olasılık veren deneyimler arzetmek ve fotoğraf malzemeleri olmak, değişik müzik aletleriyle tanışmasına fırsat saptamak gerekmektedir 6 yaş, çocuğun bebeksi özelliklerden adeta ayrıntılarıyla kurtulup mantıklı ve gerçekçi olmaya başladığı bir dönemdir Bu dönemde çocuk annebabasının çoğu duygu ve düşüncesini paylayabilecek ve onlarla akıl alışverişinde bulunabilecek olgunluktadır Keza annebabasıyla dost olabilir fakat bir yandan da disipline ve kontrole ihtiyaç duyar Sorumluluk alabilir Evdeki ve okuldaki kurallara uyabilir Kendini tanıma ve ispatlama ihtiyacındadır, böylece başardığı ve çabaladığı konularda onu cesaretlendirmek ve mükâfatlandırmak olumlu yönlerini pekiştirmek açısından ağırlık taşır Arkadaşlık çok önemlidir sıkça yaşıtlarıyla birlikte elde etmek ister Öbür sosyal ortamlara ihtiyaç duyar Anaokulu çocuğa neler kazandırır? Çocuk için manâlı bir sosyal deneyim olan çocuk yuvası, onun için bir armoni içinde grup halinde hareket etmeyi, sabretmeyi öğrendiği bir yerdir Her ihtiyacının derhal karşılandığı ve kendi isteklerine kadar davrandığı evinden bambaşka olarak bir armoni içinde yaşamaya attığı ilk adımdır Belirlenmiş saatte yatmayı kalkmayı, yemeyi ve günü planlamayı öğrenmeye başlar Ahenkli ve sürekli arkadaşları olur arkadaşlığın ve paylaşmanın önemini öğrenmeye başlar Anne babanın dıştan hayatında önemli yeri olacak insanlarla iletişim kurmaya başlar Bu iletişimi nasıl sürdürmesi gerektiğinin birincil deneyimlerini yaşamaya başlar Sorunlarla nasıl mücadele etmesi gerektiğini deneyimler Yaşayarak, deneyerek öğrenme fırsatı elde eder Yuvada her türlü veri grup halinde ve çocukların tüm duyularına hitap edecek tarzda verildiğinden, evdeki baştan savma ve parça parça öğrenmeden farklıdır Sistematik ve bir plana göre verilen eğitim daha daimi ve çocuğu düşünmeye yönelten bir eğitimdir Bu çocukta kesintisiz ve yeni şeyler öğrenme ve öğrendiklerinden mutlu olma duygusu uyandırır Yapılan incelemeler anaokuluna dışarı giden çocukların daha sonraki okul yıllarında daha aktif ve başarılı olduklarını, ilkokulda okula uygunluk konusunda daha az sorun yaşadıklarını göstermektedir Kreş ne gibi özelliklere sahip olmalıdır? Çocuk Yuvası ve yuvaların çocukların bedensel, zihinsel, şehvetli, sosyal gelişimlerini ve dil gelişimlerini destekleyici bir program uygulamaları ve bu programı uygun koşullarda sunmaları gerekmektedir Çocukların tüm gelişim alanlarını destekleyen bir program hazırlanmalı ve bu program çocukların neşeyle ve ilgilerini çekebilecek şekilde peşine düşüp takip etmelerini sağlayacak bir içerikte hazırlanmalıdır Çocuklar keza eğlenmeli, keza öğrenmeli hem de yeni ilgi alanları bulmalıdırlar Öğrenirken eğitim hayatlarının temeli olan birlikte hareket edebilme, grupla birlikte karar alabilme, sıra bekleme, kendini grup içinde ifade edebilme, ihtiyaçlarını açıklama etme, belirlenen kuralları öğrenme ve bu kurallara sınırlara uyma gibi becerileri kazanmaları da önemlidir Programın uygulanması aşamasında yuva personelinin deneyim ve eğitimleri de fazla önemli olmaktadır Anaokulunda kalıcı bir pedagog ya da çocuk gelişimi konusunda tecrübeli bir psikologun bulunması yuva seçiminde birinci şart olmalıdır Temizleme ve bedensel ortam zaten annebabaların uyarı ettikleri ve fark etmekte zorlanmadıkları özelliklerdir Burada da dikkat edilmesi gereken şey fizik ortamın nasıl düzenlendiğidir Mesela çocuklar hangi aktivite esnasında nerede bulunuyorlar? Bu ortamlar o aktivitenin rahatça gerçekleşmesi için yerinde ortamları mı? (mesela badana yapılan yerde zeminin halı olması hem çocukların rahatı ayrıca de hijyen açısından yerinde olmayabilir) Merenler ne dek korunaklı? Bahçe ve bahçedeki oyun malzemeleri bütün çocukların kullanımına açık mı ve çocuk sayısına oranlandığında yeterli mi? Oyuncak çeşitliliği var mı? Hangi malzemeler kullanılıyor? Boyalar vs çocukların ağzına almaları durumunda zararlı olabilecek nitelikte mi? Oyuncaklar ve öteki eğitim malzemeleri fiilen kullanılıyorlar mı? Özgür oyun zamanlarında ve bahçe saatinde çocuklarla ilgilenen personel sayısı da önemlidir Çünkü çocuklar açık alanda daha hareketli olmakta ve hasar görme olasılıkları artmaktadır böylece bahçe saatlerinde ve hareketli oyunlar sırasında normalde var olan öğretmen ve eğitimci sayısının yardım edilmesi önemli olmaktadır Fazla manâlı bir konu da sınıf mevcududur Mektep öncesi sınıflar 3 yaşta 1012 civarı olmalıdır Daha pozitif sayıda çocuk için tek öğretmen tatmin edici olmamaktadır 4 ve 5 yaş grubunda bu sayının biraz daha üstüne çıkılabilir