6Client Üzerinde Bir Harikalar Diyarı
AngularJS, Google tarafından ilk sürümü sekiz yıl önce 2010 yılında yayınlandı İlk formu ile bir javascript kütüphanesi olarak yazıldı Bir Google çalışanı olan Misko Hevery tarafından 2008 yılında kişisel bir framework çalışması olarak başladı Angular, MVC (modelviewcontroller) prensiplerine bağlı kalınarak geliştirilmiştir Angular Google tarafından desteklendiği ve geliştirildiği için çok büyük bir geliştirici topluluğuna sahiptir
2019 yılında Angular 20 sürümünün yayınlanması ile beraber, eski sürüm olan AngularJS’e destek ve geliştirme durdurulmuştur Ayrıca bu sürümle ile birlikte Angular geliştirme dili JS’ten TypeScript’e geçmiştir Angular modern internet tarayıcılar ve crossplatformlar üzerinde çalışabilmektedir
AngularJs, client üzerinde birçok işlemi gerçekleştirerek projelerin çalışma zamanı performansında son derece etkili faydalar sağlamıştır Aynı zamanda bu durum, sayfanın işlemlerinde reload yapmadığı için hem dinamik bir görünüm hemde ergonomiklik kazandırmıştır Angular directive’leri sayesinde HTML’i geliştirebilirsiniz Burda anlatılmak istenen tam olarak HTML ana yapısına etki edemesenizde kendi projenize uygun etiketler veya attribute’ler eklemek mümkün
Angular kütüphaneleri : ng ( temel modülleri içerir), ngRoute, ngAnimate, ngMock, ngSanitize, ngResource, ngCookies, ngTouch
Angular, ilk sürümünden farklı olarak şuan server kısmında kütüphane olarak NodeJS üzerine kurulmaktadır Server Controller modülleri NodeJS entegesi ile çalışmaktadır
Angular proje mimarisi dört bölümden oluşmaktadır
1
*Standart olarak HTML yapısı ve dosyalarıdır
*Modules: NgModule bir sınıf olarak tanımlanır Metadata objelerini alan bir nevi decoratordür; declarations, exports, imports, providers…
*Components: Yani bileşenler Bir bileşen , görünüm olarak adlandırılan ekranın bir kısmını kontrol eder Sınıf, özellik ve yöntemlerin bir API'si aracılığıyla görünümle etkileşime girer
*Services
Angular, çift yönlü değişiklik dineleme (two way binding) özelliği kütüphanenin en önemli özelliğidir Yazımızın başından beri bahsettiğimiz MVC prensiplerinin en temel parçasıdır Buna göre eğer temanız veya script üzerinde işlem yaparken herhangi bir alan değiştiğinde, bu değişken üzerinde yapılan değişiklikler otomatik olarak güncellenir Bu özellik sayesinde sayfalarınız canlı ve güncel kalıyor
AngularJS, Google tarafından ilk sürümü sekiz yıl önce 2010 yılında yayınlandı İlk formu ile bir javascript kütüphanesi olarak yazıldı Bir Google çalışanı olan Misko Hevery tarafından 2008 yılında kişisel bir framework çalışması olarak başladı Angular, MVC (modelviewcontroller) prensiplerine bağlı kalınarak geliştirilmiştir Angular Google tarafından desteklendiği ve geliştirildiği için çok büyük bir geliştirici topluluğuna sahiptir
2019 yılında Angular 20 sürümünün yayınlanması ile beraber, eski sürüm olan AngularJS’e destek ve geliştirme durdurulmuştur Ayrıca bu sürümle ile birlikte Angular geliştirme dili JS’ten TypeScript’e geçmiştir Angular modern internet tarayıcılar ve crossplatformlar üzerinde çalışabilmektedir
AngularJs, client üzerinde birçok işlemi gerçekleştirerek projelerin çalışma zamanı performansında son derece etkili faydalar sağlamıştır Aynı zamanda bu durum, sayfanın işlemlerinde reload yapmadığı için hem dinamik bir görünüm hemde ergonomiklik kazandırmıştır Angular directive’leri sayesinde HTML’i geliştirebilirsiniz Burda anlatılmak istenen tam olarak HTML ana yapısına etki edemesenizde kendi projenize uygun etiketler veya attribute’ler eklemek mümkün
Angular kütüphaneleri : ng ( temel modülleri içerir), ngRoute, ngAnimate, ngMock, ngSanitize, ngResource, ngCookies, ngTouch
Angular, ilk sürümünden farklı olarak şuan server kısmında kütüphane olarak NodeJS üzerine kurulmaktadır Server Controller modülleri NodeJS entegesi ile çalışmaktadır
Angular proje mimarisi dört bölümden oluşmaktadır
1
*Standart olarak HTML yapısı ve dosyalarıdır
*Modules: NgModule bir sınıf olarak tanımlanır Metadata objelerini alan bir nevi decoratordür; declarations, exports, imports, providers…
*Components: Yani bileşenler Bir bileşen , görünüm olarak adlandırılan ekranın bir kısmını kontrol eder Sınıf, özellik ve yöntemlerin bir API'si aracılığıyla görünümle etkileşime girer
*Services
Angular, çift yönlü değişiklik dineleme (two way binding) özelliği kütüphanenin en önemli özelliğidir Yazımızın başından beri bahsettiğimiz MVC prensiplerinin en temel parçasıdır Buna göre eğer temanız veya script üzerinde işlem yaparken herhangi bir alan değiştiğinde, bu değişken üzerinde yapılan değişiklikler otomatik olarak güncellenir Bu özellik sayesinde sayfalarınız canlı ve güncel kalıyor