iltasyazilim
FD Üye
Anıtkabir
Anıtkabir tarihi
Anıtkabir tanıtımı
Anıtkabir yapımı
Anıtkabir yapımı ve tarihi
Mustafa Kemal Atatürk
Atatürk
Büyük Önder Mustafa Kemal Atatürk'ün Yattığı Anıtkabir'in tarihi yapımı!!
ANITKABİR
Türk Kurtuluş Savaşı'nın ve Türk İnkılâplarının büyük önderi Türkiye Cumhuriyeti'nin kurucusu Mustafa Kemal Atatürk'ün, Türk vatanının bağımsızlığını kazanması için giriştiği savaş ve Türk milletini çağdaş medenilik seviyesine ulaştırmak amacıyla gerçekleştirdiği inkılâplarla geçen yaşamı 57 sene sürmüş ve Büyük Önder 10 Kasım 1938'de ebediyete intikal etmiştir
Mustafa Kemal Atatürk, Türkiye'yi bütün kurumları ile çağdaş uygarlığın bir üyesi yapan, insanlık tarihine mülk olmuş büyük bir önderdir O'nun yüceliğini her yönüyle temsilcilik edecek, prensip ve inkılâpları ile çağdaşlaşmaya karşın düşüncelerini yansıtacak bir anıtmezar yapma fikri, Atatürk'ü kaybetmenin derin hüznü içindeki Türk milletinin karşılıklı ricası olarak belirmiş ve yapımına karar verilmiştir
RASATTEPE (ANITTEPE)
Anıtkabir yapılmadan önce rasat istasyonu bulunması dolayısıyla Anıttepe'nin ismi Rasattepe idi
Bu üstte, MÖ 12 yüzyılda Anadolu'da devlet kuran Frig uygarlığına ait tümülüsler (kabir yapıları) bulunmaktaydı Anıtkabir'in Rasattepe'de yapılmasına karar verildikten sonra bu tümülüslerin kaldırılması için kazıbilimsel kazılar yapıldı Bu tümülüslerden çıkarılan eserler, Anadolu Medeniyetleri Müzesi'nde sergilenmektedir
ANITKABİR'İN İNŞAASI
Anıtkabir projesinin belirlenmesinden sonradan, inşaatın başlayabilmesi için birincil aşamada kamulaştırılma çalışmalarına başlandı Anıtkabir'in inşaatı ise 9 Ekim 1944'de ihtişamlı bir esas atma töreni ile başladı Anıtkabir'in inşası 9 yıllık bir vakit içinde 4 kademeli olarak yapılmıştır
Birinci Kısım İnşaat: 19441945
Toprak seviyesi ve aslanlı yolun istinat duvarının yapılmasını kapsayan birinci kısım inşaata 9 Ekim 1944'te başlamış ve 1945'te tamamlanmıştır
İkinci Kısım İnşaat: 19451950
Mozole ve tören meydanını çevreleyen asistan binaların yapılmasını kapsayan ikinci kısım inşaat 29 Eylül 1945'te başlamış, 8 Ağustos 1950'de tamamlanmıştır Bu aşamada inşaatın kâgir ve betonarme yapı sistemine göre, temel basıncının azaltılması göz önünde tutularak, anıt kütlesinin temel projesininhazırlanması kararlaştırılmıştır 1947 yılı sonuna kadar mozolenin temel kazısı ve izolasyonu işlenmiş ve her türlü çöküntüleri engelleyecek olan 11 metre yüksekliğinde betonarme esas sisteminin demir montajı bitirilme aşamasına gelmiştir
Giriş kuleleri ile yol düzeninin kayda değer bir kısmı, fidanlık tesisi, ağaçlandırma çalışmaları ve arazinin sulama sisteminin büyük bir bölümü tamamlanmıştır
Üçüncü Kısım İnşaat: 1950
Anıtkabir üçüncü kısım inşaatı, anıta çıkan yollar, aslanlı yol, tören meydanı ve mozole üstteki döşemesinin taş kaplaması, meren basamaklarının yapılması, lahit taşının yerine konması ve tesisat işlerinin yapılmasını kapsıyordu
Dördüncü Kısım İnşaat: 19501953
Anıtkabir'in 4 kısım inşaatı ise itibar holü döşemesi, tonozlar daha alçak döşemeleri ve haysiyet holü çevresi taş profilleri ile saçak süslemelerinin yapılmasını kapsıyordu Dördüncü kısım inşaat 20 Kasım 1950'de başlamış ve 1 Eylül 1953'te bitirilmiştir
Anıtkabir Projesinde mozolenin kolonat üstünde yükselen tonoz bir birim vardı 4 Aralık 1951 tarihinde hükümet, itibar holünün 28 mlik yüksekliğinin azaltılması ile yapının daha ivedi bitirilmesinin mümkün olup olmadığını mimarlara sordu
Mimarlar yaptıkları araştırmalar sonunda haysiyet holünü taş bir tonoz yerine, bir betonarme tavan ile örtmenin mümkün olduğunu bildirdiler Bu Nedenle tonoz yapının zemine vereceği yük ve bunun doğuracağı teknik mahzurlar da ortadan kalkıyordu
Anıtkabir yapımında beton üstüne dış kaplama malzemesi olarak basit işlenebilen gözenekli, değişik renklerde traverten, mozole içi kaplamalarında ise bilye kullanılmıştır
Heykel grupları, aslan heykelleri ve mozole kolonlarında kullanılan beyaz travertenler Kayseri Pınarbaşı İlçesi'nden, kulenin iç duvarlarında kullanılan beyaz travertenler ise Polatlı ve Malıköy'den getirilmiştir Kayseri Boğazköprü mevkiinden getirilen siyah ve kırmızı travertenler tören meydanı ve kulelerin zemin döşemelerinde, Çankırı Eskipazar'dan getirilen sarı travertenler zafer kabartmaları, haysiyet holü dış, duvarları ve tören meydanını çevreleyen kolonların yapımında kullanılmıştır
Itibar holünün zemininde kullanılan krem, kırmızı ve siyah mermerler Çanakkale, Hatay ve Adana'dan, asalet holü iç alt duvarlarında kullanılan kaplan postu Afyon'dan, yeşil renk bilye Bilecik'ten getirilmiştir 40 ton ağırlığındaki yekpare lahit taşı Adana'nın Osmaniye İlçesi'nden, lahitin emrindeki duvarlarını kaplayan beyaz bilye ise Afyon'dan getirilmiştir *
Anıtkabir tarihi
Anıtkabir tanıtımı
Anıtkabir yapımı
Anıtkabir yapımı ve tarihi
Mustafa Kemal Atatürk
Atatürk
Büyük Önder Mustafa Kemal Atatürk'ün Yattığı Anıtkabir'in tarihi yapımı!!
ANITKABİR
Türk Kurtuluş Savaşı'nın ve Türk İnkılâplarının büyük önderi Türkiye Cumhuriyeti'nin kurucusu Mustafa Kemal Atatürk'ün, Türk vatanının bağımsızlığını kazanması için giriştiği savaş ve Türk milletini çağdaş medenilik seviyesine ulaştırmak amacıyla gerçekleştirdiği inkılâplarla geçen yaşamı 57 sene sürmüş ve Büyük Önder 10 Kasım 1938'de ebediyete intikal etmiştir
Mustafa Kemal Atatürk, Türkiye'yi bütün kurumları ile çağdaş uygarlığın bir üyesi yapan, insanlık tarihine mülk olmuş büyük bir önderdir O'nun yüceliğini her yönüyle temsilcilik edecek, prensip ve inkılâpları ile çağdaşlaşmaya karşın düşüncelerini yansıtacak bir anıtmezar yapma fikri, Atatürk'ü kaybetmenin derin hüznü içindeki Türk milletinin karşılıklı ricası olarak belirmiş ve yapımına karar verilmiştir
RASATTEPE (ANITTEPE)
Anıtkabir yapılmadan önce rasat istasyonu bulunması dolayısıyla Anıttepe'nin ismi Rasattepe idi
Bu üstte, MÖ 12 yüzyılda Anadolu'da devlet kuran Frig uygarlığına ait tümülüsler (kabir yapıları) bulunmaktaydı Anıtkabir'in Rasattepe'de yapılmasına karar verildikten sonra bu tümülüslerin kaldırılması için kazıbilimsel kazılar yapıldı Bu tümülüslerden çıkarılan eserler, Anadolu Medeniyetleri Müzesi'nde sergilenmektedir
ANITKABİR'İN İNŞAASI
Anıtkabir projesinin belirlenmesinden sonradan, inşaatın başlayabilmesi için birincil aşamada kamulaştırılma çalışmalarına başlandı Anıtkabir'in inşaatı ise 9 Ekim 1944'de ihtişamlı bir esas atma töreni ile başladı Anıtkabir'in inşası 9 yıllık bir vakit içinde 4 kademeli olarak yapılmıştır
Birinci Kısım İnşaat: 19441945
Toprak seviyesi ve aslanlı yolun istinat duvarının yapılmasını kapsayan birinci kısım inşaata 9 Ekim 1944'te başlamış ve 1945'te tamamlanmıştır
İkinci Kısım İnşaat: 19451950
Mozole ve tören meydanını çevreleyen asistan binaların yapılmasını kapsayan ikinci kısım inşaat 29 Eylül 1945'te başlamış, 8 Ağustos 1950'de tamamlanmıştır Bu aşamada inşaatın kâgir ve betonarme yapı sistemine göre, temel basıncının azaltılması göz önünde tutularak, anıt kütlesinin temel projesininhazırlanması kararlaştırılmıştır 1947 yılı sonuna kadar mozolenin temel kazısı ve izolasyonu işlenmiş ve her türlü çöküntüleri engelleyecek olan 11 metre yüksekliğinde betonarme esas sisteminin demir montajı bitirilme aşamasına gelmiştir
Giriş kuleleri ile yol düzeninin kayda değer bir kısmı, fidanlık tesisi, ağaçlandırma çalışmaları ve arazinin sulama sisteminin büyük bir bölümü tamamlanmıştır
Üçüncü Kısım İnşaat: 1950
Anıtkabir üçüncü kısım inşaatı, anıta çıkan yollar, aslanlı yol, tören meydanı ve mozole üstteki döşemesinin taş kaplaması, meren basamaklarının yapılması, lahit taşının yerine konması ve tesisat işlerinin yapılmasını kapsıyordu
Dördüncü Kısım İnşaat: 19501953
Anıtkabir'in 4 kısım inşaatı ise itibar holü döşemesi, tonozlar daha alçak döşemeleri ve haysiyet holü çevresi taş profilleri ile saçak süslemelerinin yapılmasını kapsıyordu Dördüncü kısım inşaat 20 Kasım 1950'de başlamış ve 1 Eylül 1953'te bitirilmiştir
Anıtkabir Projesinde mozolenin kolonat üstünde yükselen tonoz bir birim vardı 4 Aralık 1951 tarihinde hükümet, itibar holünün 28 mlik yüksekliğinin azaltılması ile yapının daha ivedi bitirilmesinin mümkün olup olmadığını mimarlara sordu
Mimarlar yaptıkları araştırmalar sonunda haysiyet holünü taş bir tonoz yerine, bir betonarme tavan ile örtmenin mümkün olduğunu bildirdiler Bu Nedenle tonoz yapının zemine vereceği yük ve bunun doğuracağı teknik mahzurlar da ortadan kalkıyordu
Anıtkabir yapımında beton üstüne dış kaplama malzemesi olarak basit işlenebilen gözenekli, değişik renklerde traverten, mozole içi kaplamalarında ise bilye kullanılmıştır
Heykel grupları, aslan heykelleri ve mozole kolonlarında kullanılan beyaz travertenler Kayseri Pınarbaşı İlçesi'nden, kulenin iç duvarlarında kullanılan beyaz travertenler ise Polatlı ve Malıköy'den getirilmiştir Kayseri Boğazköprü mevkiinden getirilen siyah ve kırmızı travertenler tören meydanı ve kulelerin zemin döşemelerinde, Çankırı Eskipazar'dan getirilen sarı travertenler zafer kabartmaları, haysiyet holü dış, duvarları ve tören meydanını çevreleyen kolonların yapımında kullanılmıştır
Itibar holünün zemininde kullanılan krem, kırmızı ve siyah mermerler Çanakkale, Hatay ve Adana'dan, asalet holü iç alt duvarlarında kullanılan kaplan postu Afyon'dan, yeşil renk bilye Bilecik'ten getirilmiştir 40 ton ağırlığındaki yekpare lahit taşı Adana'nın Osmaniye İlçesi'nden, lahitin emrindeki duvarlarını kaplayan beyaz bilye ise Afyon'dan getirilmiştir *