iltasyazilim
FD Üye
Ankara yöresi el sanatları
Beypazarı'nda özellikle gümüş işlemeciliği (Telkâri) yaygındır El işçiliğiyle yapılan telkari gümüşleri; zarafeti, ayrı tasarımlarıyla Beypazarı'nda ustalıkla oluşturulan bir sanat eseridir
Gümüş işleme sanatı Beypazarı'na ahilik yoluyla kazandırılmıştır Ahilik 13 yy da Anadolu'da görülmeye başlanan esnaf ve sanatkar birliklerine verilen addır Beypazarı halkı bu sanatı bir iş olarak kabul etmiş ve zaman içinde geliştirmiştir
Tarih her tarafında önemli bir ticaret geçidi olan Ipekli yolu üzerinde bulunan Beypazarı'nda gümüş madeni yoktur Bir Zamanlar olduğu gibi bugün de gümüş, başka illerden getirilir Külçe haline getirilen gümüşler eritilip tel haline getirilerek inceltilir Saf halde olduğu için kolayca bükülen gümüşler, sanatkar kadar şekillendirilerek süs eşyaları ve takı yapımında kullanılır İşlenirken kullanılan teknik;telkaridir Telkâri, ince telden takı süslemeciliğidir Tel ne kadar ince olursa takının değeri de o kadar artar Hammaddesi altın ve gümüştür Altın fiyatı yüksek olduğundan çoğunlukla gümüş kullanılır Gümüş takı çeşitleri; kemer, kolye, iğne, başlık ve tılsım olarak sıralanabilir Telkârideki motifler, doğanın Türkİslam düşüncesi ile yorumlanışını ve Türk zevkini aksettirirBeypazarı'nın takıda sembolü tılsımdır Tılsımın etrafı gümüşle süslenerek, kolye olarak takılır
Bugün Beypazarı'nda baştan oluşturulan ve hayat bulan bir çarşı içinde gümüş ustaları bir araya toplanmış ve sanatçı, çırak ilişkisiyle bu sanatın geliştirilmesine imkan sağlanmıştır Büyük bir sabır, el emeği, göz nuru, uyarı ve tedbirli işçilik gerektiren telkari tekniğiyle işlenip satışa sunulan gümüşler, Beypazarı'nda turizm potansiyelinin artmasına da katkıda bulunmuştur
Ülkemizde yok olmaya yüz tutmuş sanat kollarımızın ve geleneksel mesleklerimizin canlandırılmasında Beypazarı'nın örnek olmasını diliyoruz
Dövme Bakırcılık: Beypazarı'nda en çok ilerleyen el sanatlarından birisidir Beypazarılı ustalar, madeni çekiç ve örs ile döverek süt kabı, tencere, tava, kazan, ibrik ve sigaralık gibi eşyalar yapmaktadırlar Fazla eski zamanlardan beri vurma tekniği ile işlenen bakır eşyalar, günümüzde halen yöre halkı kadar kullanılmaktadır
El İşlemeli Çevreler ve Sırma İşlemeleri: Tekstil ve ince deriden üretilmiş, muhtelif eşyalara usullerine kadar iğne ile türlü nesil ve renkte ipliklerle yapılan süslemelere “İşleme adı verilmektedir Beypazarı işlemeleri arasında öne meydana çıkan sırma işlemeli “bindallılar, yörede her genç kıza annesinden kalan değerli bir elbise olarak kullanılmaktadır Tülbent, mermerşahi ve tül üstüne sırma ile işlenen, kare şeklinde şamata büyüklüğündeki “Çevre adı verilen örtüler ise bindallı elbiselerle birlikte yöre kadınlarınca günümüzde halen kullanılmaktadır
Dokumacılık: Beypazarı'nda bir aile mesleği olarak devam ettirilen dokumacılıkta, pamuk ipliği, suni ipekli, ve yün ipliği kullanılmaktadırDokuma tezgahlarında kıldan eni kuytu kumaşlar dokunur ve ondan da kışlık yelek ve şalvar dikilmektedir
Ipek El Dokumacılığı: Beypazarı'nda günümüze kadar geleneksel olarak süregelen ipekli el dokumacılığı, yörede sadece “Bürgü nedeniyle dokunmuş ve halen de bu amaçla devam etmektedir Kadınların örtünmek için kullandıkları bir nesil giysi olan bürgüler, erkekler kadar yapılmaktadır
Semercilik: Eski tarihlerde oldukça geçerli bir iş olan semercilik, ulaşım araçlarının zamanla değişmesiyle önemini kaybetmiştir Beypazarı'nın Bağdat yolu üzerinde bulunması ve kervanların bu yolu kullanması, ilçede semerciliğin fazla eskilere dayandığının bir göstergesidir Beypazarı,bu yüzyılda da semercilik mesleğinin sürdürüldüğü ender ilçelerden biridir
Saraçlık: Eyer, at takımları, otomobil koşumları öncelikle olmak üzere deriden ve meşinden dağıtılmış eşyalar yapanlara “Saraç, bu mesleğe de “Saraçlık denilmektedir Türkler için büyük tartma içeren bu meslek, Beypazarı'nda halen yaşatılmaktadır
Demircilik: Örs, çekiç, balyoz ve maşa kullanılarak ateş ocaklarında demire şekil veren demircilerin sayısı azalmış olsa da, 70 yıllık bir tarihe sahip bu el sanatı halen Beypazarı'nda sürdürülmektedir
Alıntı *
Beypazarı'nda özellikle gümüş işlemeciliği (Telkâri) yaygındır El işçiliğiyle yapılan telkari gümüşleri; zarafeti, ayrı tasarımlarıyla Beypazarı'nda ustalıkla oluşturulan bir sanat eseridir
Gümüş işleme sanatı Beypazarı'na ahilik yoluyla kazandırılmıştır Ahilik 13 yy da Anadolu'da görülmeye başlanan esnaf ve sanatkar birliklerine verilen addır Beypazarı halkı bu sanatı bir iş olarak kabul etmiş ve zaman içinde geliştirmiştir
Tarih her tarafında önemli bir ticaret geçidi olan Ipekli yolu üzerinde bulunan Beypazarı'nda gümüş madeni yoktur Bir Zamanlar olduğu gibi bugün de gümüş, başka illerden getirilir Külçe haline getirilen gümüşler eritilip tel haline getirilerek inceltilir Saf halde olduğu için kolayca bükülen gümüşler, sanatkar kadar şekillendirilerek süs eşyaları ve takı yapımında kullanılır İşlenirken kullanılan teknik;telkaridir Telkâri, ince telden takı süslemeciliğidir Tel ne kadar ince olursa takının değeri de o kadar artar Hammaddesi altın ve gümüştür Altın fiyatı yüksek olduğundan çoğunlukla gümüş kullanılır Gümüş takı çeşitleri; kemer, kolye, iğne, başlık ve tılsım olarak sıralanabilir Telkârideki motifler, doğanın Türkİslam düşüncesi ile yorumlanışını ve Türk zevkini aksettirirBeypazarı'nın takıda sembolü tılsımdır Tılsımın etrafı gümüşle süslenerek, kolye olarak takılır
Bugün Beypazarı'nda baştan oluşturulan ve hayat bulan bir çarşı içinde gümüş ustaları bir araya toplanmış ve sanatçı, çırak ilişkisiyle bu sanatın geliştirilmesine imkan sağlanmıştır Büyük bir sabır, el emeği, göz nuru, uyarı ve tedbirli işçilik gerektiren telkari tekniğiyle işlenip satışa sunulan gümüşler, Beypazarı'nda turizm potansiyelinin artmasına da katkıda bulunmuştur
Ülkemizde yok olmaya yüz tutmuş sanat kollarımızın ve geleneksel mesleklerimizin canlandırılmasında Beypazarı'nın örnek olmasını diliyoruz
Dövme Bakırcılık: Beypazarı'nda en çok ilerleyen el sanatlarından birisidir Beypazarılı ustalar, madeni çekiç ve örs ile döverek süt kabı, tencere, tava, kazan, ibrik ve sigaralık gibi eşyalar yapmaktadırlar Fazla eski zamanlardan beri vurma tekniği ile işlenen bakır eşyalar, günümüzde halen yöre halkı kadar kullanılmaktadır
El İşlemeli Çevreler ve Sırma İşlemeleri: Tekstil ve ince deriden üretilmiş, muhtelif eşyalara usullerine kadar iğne ile türlü nesil ve renkte ipliklerle yapılan süslemelere “İşleme adı verilmektedir Beypazarı işlemeleri arasında öne meydana çıkan sırma işlemeli “bindallılar, yörede her genç kıza annesinden kalan değerli bir elbise olarak kullanılmaktadır Tülbent, mermerşahi ve tül üstüne sırma ile işlenen, kare şeklinde şamata büyüklüğündeki “Çevre adı verilen örtüler ise bindallı elbiselerle birlikte yöre kadınlarınca günümüzde halen kullanılmaktadır
Dokumacılık: Beypazarı'nda bir aile mesleği olarak devam ettirilen dokumacılıkta, pamuk ipliği, suni ipekli, ve yün ipliği kullanılmaktadırDokuma tezgahlarında kıldan eni kuytu kumaşlar dokunur ve ondan da kışlık yelek ve şalvar dikilmektedir
Ipek El Dokumacılığı: Beypazarı'nda günümüze kadar geleneksel olarak süregelen ipekli el dokumacılığı, yörede sadece “Bürgü nedeniyle dokunmuş ve halen de bu amaçla devam etmektedir Kadınların örtünmek için kullandıkları bir nesil giysi olan bürgüler, erkekler kadar yapılmaktadır
Semercilik: Eski tarihlerde oldukça geçerli bir iş olan semercilik, ulaşım araçlarının zamanla değişmesiyle önemini kaybetmiştir Beypazarı'nın Bağdat yolu üzerinde bulunması ve kervanların bu yolu kullanması, ilçede semerciliğin fazla eskilere dayandığının bir göstergesidir Beypazarı,bu yüzyılda da semercilik mesleğinin sürdürüldüğü ender ilçelerden biridir
Saraçlık: Eyer, at takımları, otomobil koşumları öncelikle olmak üzere deriden ve meşinden dağıtılmış eşyalar yapanlara “Saraç, bu mesleğe de “Saraçlık denilmektedir Türkler için büyük tartma içeren bu meslek, Beypazarı'nda halen yaşatılmaktadır
Demircilik: Örs, çekiç, balyoz ve maşa kullanılarak ateş ocaklarında demire şekil veren demircilerin sayısı azalmış olsa da, 70 yıllık bir tarihe sahip bu el sanatı halen Beypazarı'nda sürdürülmektedir
Alıntı *