Anne Olarak Kadın'ın Layık ve Mevkii Cenabı Adalet buyuruyor: Anaya iyi davranın (Nisa Suresi 36) Anaya iyilik edin(Enam Suresi 151) Rabbin, sadece kendisine kulluk etmenizi, esasbabanıza da iyi davranmanızı belirli bir şekilde emretti Onlardan biri ya da her ikisi senin yanına yaşlanırsa, kendilerine of!bile deme; onları azar; ikisine de güzel laf söyle Onları esirgeyerek alçakgönüllülükle üzerlerine kanat ger ve: Rabbim! Küçüklüğümde onlar beni nasıl yetiştirmişlerse, derhal de sen onlara (o kadar) rahmet et!diyerek dua et(Isra Suresi, 2324) Biz insana, asılbabasına iyi davranmasını öğüt etmişizdir Çünkü anası onu nice sıkıntılara katlanarak taşımıştır Sütten ayrılması da iki yıl içinde olur Önce bana, daha sonra da asılbabana şükret diye tavsiyede bulunmuşuzdur(Lokman Suresi, 14) Biz insana, esasbabasına iyiliketmesini öğüt ettik Annesi onu zahmetle taşıdı ve zahmetle doğurdu Taşınması ile sütten kesilmesi, otuz ay sürer Nihayet insan, enerjik çağına erip kırk yaşına varınca der ancak: Rabbim! Bana ve başlıcababama verdiğin nimete şükretmemi ve razı olacağın faydalı iş yapmamı tedarik et (Ahkaf Suresi, 15 Bir gün Resulullah'a bir kimse gelir ve sorar: Benim kendisine hizmet ve ülfet etmeme, millet içinde en bedel ve en haklı olan kimdir? Resulullah efendimiz: Anandır Daha Sonra kimdir? Daha Sonra anandır Daha Sonra kimdir? Sonra anandır, buyurdular O zat yine : daha sonra kimdir, deyince Peygamber Efendimiz buyururlar: Daha Sonra babandır Bu hadiste, anaya ihsanın üç kere tekrar olunması, ananın evlat üzerinde, babanın üç misli iyilik ve ihsan hakkı oılduğunu ifade eder Bunlar, hamilelik yorguluğu, doğurma eziyeti ve emzirmeye karşı sayılabilinir Anne'ye günah olan bir şeyi emretmedikçe itaat etmek vacipdir Hatta onun iznini almadan gönüllü olarak cihada katılmak bile caiz değildir Hatta Resulullah bu durumda olanları geri çevirmiş izin almalarını istemiştir Oğul beyhude namaz kılarken, annesi kendisine seslense, ona eziyet vermemek için namazı bozması gerekir Hatta bazı Şafii alimleri, farz olsun nafile olsun mutlaka namazı yarmak gerektiğini genel bir kaide olarak kabul etmişlerdir Resulullah efendimiz, Beni İsrail vaktinde yaşamış Cüreyc isimli bir rahibin kıssasını anlatarak bu konuda ümmetine ders vermiştir Cureyc namazda iken, annesi ona seslenmişti Cureyc bir müddet namazı bozup, bozmamak hususunda tereddütten sonra namazını kılmaya devam etmişti Annesi bir kaç kere seslenmesine rağmen yanıt alamayışından cefa duymuş, oğluna beddua etmişti daha sonra Cüreyc bu bedduaya aynı aynına uğradı Ebu Hureyre'nin annesine bağlılığı ve ondan hiç ayrılmaması sebebi ile, annesi ölüm edinceye değin hac etmediği bir ibret vesikasıdır İslam'a kadar, ana kafir olsa bile, mümin olan evladının iman ve itikadına ilişmedikçe, ona ihasan ve güzellikle muamele etmesi evladı üzerine vaciptir Nitekim, HzEbubekir ra kızı HzEsma'ya müşrike olan annesi Kuteyle ziyarete gelmişti Ona ikram edip etmeme husususnda tereddüte düşen HzEsma ra durumu Resulullah'tan sormuş O'da Evet, anana sıla ve iltifat etdiye buyurmuşlardı Anne hukukunun yüksekliği hususunda en meşhur hadisi şerif şudur CENNET ANNELERIN AYAĞI ALTINDADIR İşte tüm bu ayet ve hadislerden anlaşılacağı üzere, İslamiyet anne olmak haysiyetiyle kadına en büyük, en muhterem bir mevkii vermiştir Kaynaklar: 1) Kur'anı Kerim Meali 2) Müslim 3) İslamda Bayan Hakları, Mehmet Dikmen