ABD ve Çin arasında başlayan ticaret savaşları, yerküre umumisi satışlarda birinciliğe hakikat koşar adımlarla yürüyen Huawei üzere Çinli şirketleri berbat manada etkilemişti. G20 doruğuyla birlikte ortam biraz daha yumuşadı ve Huawei gerginliği şimdilik çözüldü. Bu sefer de Japonya ile Güney Kore arasındaki gerginlik, Apple'ı çetin durumda bırakabilir.
Reuters'ın haberine nazaran 4 Temmuz itibariyle Japonya, telefon ekranları ve işlemcilerinde kullanılan "fluorinated polyimide" ve "hydrogen fluoride (HF)" unsurlarının ihracatını kısıtlayacak. Japonya hükûmetinin yarın itibariyle bu husus hakkında resmi bir açıklama yapması bekleniyor.
Bu hususların çok büyük bir kısmını Japonya'dan ithal eden Güney Koreli panel üreticileri, gelecek olan kısıtlamanın akabinde üretim sıkıntıları yaşayabilir. Apple'ın ekran tedarikçisi olan Samsung ve LG, bu kısıtlamadan en çok etkilenecek iki üretici. Bu şirketlerin üretimlerinin kısıtlanması durumunda Apple, 2019 model iPhone'lar için ehliyetli sayıda OLED ekran tedarik edemeyebilir. iPhone 11 ve iPhone 11 Max'in OLED ekranla geleceğine kesin gözüyle bakıldığından bu durum, Apple'ı epeyce zorlayacak üzere görünüyor.
Aklınıza "Samsung ve LG'den öteki üretici yok mu?" sorusu gelmiş olabilir. OLED ekran tedariği için Apple'ın muhtaçlığını karşılayabilecek seviyede öbür bir üretici maatteessüf yok. Geçtiğimiz aylarda Japan Display'e 100 milyon dolar yatırım yapan Apple, Japan Display'den yalnızca iPhone XR modelinde kullandığı LCD ekranları ve Apple Watch modellerinde kullandığı OLED ekranları tedarik ediyor. OLED yarışı için epeyce geç kalan Japan Display, Apple'ın kalite standartlarına ve üretim suratına yetişemediği için yeni iPhone modellerine OLED ekran tedariği yapamıyor.
Geçtiğimiz Ekim ayında Güney Kore Yüksek Duruşması, II. Yerküre Savaşı sırasında Güney Koreli çalışanların Japonya'nın Nippon Çelik Fabrikası'nda çalıştırılmaya zorlandığını ve bu durumun tazmin edilmesi gerektiğini açıklamıştı. Japonya ise bu teze "düşünülemez" karşılığını vermişti. O günden beri arası bozuk olan iki memleket, ABD ve Çin ticaret savaşından sonra yeni bir ticaret savaşına daha yelken açmış oldu.
Apple'ın OLED ekran tedariği konusunda bir B planı olup olmadığı muayyen olmasa da bu türlü bir durum imkânsız görünüyor. İki memleket arasındaki gerginlik çözülmezse Apple, tekrardan tüm cihazlarında LCD ekran tasarrufuna dönüş yapabilir.