Gizlilik uğraşları sebebiyle kendi aygıt ve işletim sistemleri içerisinde kullanıcıya olabildiğince az reklam gösteren Apple’ın bu standartları değişmek üzere. Bloomberg müellifi Mark Gurman’ın haberine göre şirket, gelirlerini artırmak için yeni devirde, alışılmışın dışında birkaç metoda başvuracak.
Apple’ın geçtiğimiz yıl kullanıma sunduğu Uygulama Takibi Şeffaflığı sayesinde kullanıcılar, hangi uygulamaların onları takip ettiği bilgisine anında ekrana gelen bir bildirim ile sahip oluyorlar, tercihlerine nazaran uygulamaları engelleyebiliyorlardı. Her ne kadar kullanıcı dostu olsa bu özellik, günümüz dijital dünyanın en büyük silahı olan hedefli reklamcılığa da bir nevi darbe vuruyordu.
Uygulama İzleme Şeffaflığı, irili ufaklı pek çok şirketin ziyan etmesine yol açtı:

Listede dünyanın en büyük reklam tabanlı şirketleri Meta ve Google’ın uygulamaları da yok üstelik. Daha küçük çaptaki milyonlarca geliştirici Apple’ın kullanıcılardan takdir toplayan gayreti sebebiyle önemli ziyana uğradı. Zararın boyutuna dair net bir sayı vermek güç, lakin Meta’nın ‘milyarlarca dolar’ formunda tabirleri bulunuyor.
Reklamlar iPad ve iPhone içerisindeki App Store, Apple TV+, Haberler, Paylar ve hatta Haritalar üzere uygulamaları kapsayacak:

Mark Gurman’a nazaran bu reklamlar, yer aldığı uygulamaya nazaran kullanıcının yararını gözetecek biçimde planlanacak. Yani App Store’da uygulama ararken göreceğiniz reklam, internette son aradığınız bir esere ilişkin değil, daha çok kullandığınız uygulama tiplerine nazaran ‘öneri’ niteliğindeki reklamlar olacak.
App Store’da daha fazla reklam karşımıza çıkacak:

Mevcut durumda uygulama geliştiricileri App Store’da yapılacak ‘basketbol’ ya da ‘hesap makinesi’ üzere arama tabirlerine reklam verip üst sıralarda gözükebiliyorlar. Fakat yeni devirde bu reklamlar -yukarıdaki üzere değil- daha çok yerde karşımıza çıkacak. Kelam konusu lokasyonlar için elimizde şimdi net bir manzara yok. Gerçekten hem kapalı hem de açık beta süreçlerinde daha ayrıntılı görsel ve bilgilere ulaşabileceğiz.
Şimdilik bilgiler App Store’daki reklamların Today, yani Bugün sekmesinde ve üçüncü parti uygulama indirme sayfalarında da göstereceği tarafında.
Apple’ın iPhone ve iPad’lerde reklam gösterecek olmasına gelen tenkitlere hak vereceğiniz noktalar:

- Steve Jobs, 2011 yılında iCloud’un hiç reklam içermeyeceğini söylemişti, şu an yaşanan süreç tam bilakis işaret ediyor.
- Reklam gösterilecek birden fazla uygulama direkt Apple’a ilişkin. Yani onlarca bin TL para verip yerleşik uygulamalarda reklam görmeye devam etme çelişkisi var.
- Reklamlar için Apple, kullandığınız öbür uygulamalardan ve Apple hesabınızdan gelen bilgileri kullanacak. Bunu öteki bir geliştirici yapamıyor, lakin Apple yapıyorsa önemli bir monopolleşme durumu kelam konusu.
- Ayarlardan reklam şahsileştirme özelliği kapatılsa bile operatör, aygıt tipi ve son okuduklarınız üzere temel datalar toplanmaya devam ediyor.
Düşüncelerinizi yorumlar kısmında bizimle ve öbür okurlarla paylaşmayı unutmayın…