Ticari şirketlerin yahut ünlü bireylerin kendileriyle özdeşleşmiş isimleri bir marka haline getirmesi hayli duyulmuş bir olay; lakin bu durum bazen ticari emeller sebebiyle bir tık saçma bir noktaya gidebiliyor. Mesela, daha öncesinde Kylie Jenner ismini markalaştırmaya çalıştığı için ünlü müzikçi Kylie Minogue ile tartışmış; viral olan bir trendin ardından “rise and shine” sözünü markalaştırmaya çalıştığı içinse toplumsal medyada epey sert eleştirilere maruz kalmıştı.
Şimdiyse emsal bir durum, dünyanın en pahalı şirketi olan teknoloji devi Apple’da yaşandı. Apple, ‘isim benzerliği’ sebebiyle bir müzisyene dava açtı. Üstelik bu hadise Apple'ın birinci 'saçma' davası değil. Şirket daha evvel de 'armut'lu bir logoya itiraz ederek soluğu mahkemede almıştı.
Apple, misal olmayan bir ismi 'isim benzerliği' sebebiyle dava etti
Apple, Spotify’da aylık sadece 7 dinleyicisi bulunan, sahne ismi Frankie Fineapple olan Stephanie Carlisi isimli bir indie müzisyen ile davalık oldu. The New York Times’ın haberine nazaran teknoloji devi, ‘ananas’ manasına gelen Pineapple’ın, ‘elma’ manasına gelen Apple ile oldukça misal olduğunu ve bu durumun şirketin prestijini zedelediğini münasebet göstererek durumu yargıya taşıdı.
Şirket tarafından sunulan dava evrakına nazaran Apple, iki ismin de "hem meyve isimleri hem de emsal ticari izlenimler taşıdığı”nı söz etti. Yalnızca bu olsa neyse, gelen bilgilere nazaran Apple, bunun haricinde Carlisi’nin logosu olan patlayan ananas bombasını bile dava etmeyi düşündü.
Buna karşılık yaptığı açıklamada “Bu bir elma bile değil, “ diyerek açık bir formda ortada olan durumu belirten Carlisi, “İnsanlara, dev şirket olan Apple ile kontağı olan rastgele bir meyveyi ya da rastgele bir şeyi kendilerine mal edemeyeceklerini söylüyorsunuz" tabirleriyle Apple’a reaksiyon gösterdi.
Bu, Apple'ın bir şirkete değersiz münasebetlerle birinci dava açışı değil
Öte yandan bu olay, Apple'ın küçük bir işletmeye, projeye yahut markaya son derece zayıf ve hatta gülünç münasebetlerle daha açtığı birinci sefer de değil. Lakin The New York Times’ın bildirdiği üzere davayı kazanan Carlisi’nin tersine şimdiye kadar pek çok şirket yahut kişi, Apple üzere bir şirket ile karşı karşıya gelmeye maddi kaynaklarının ve durumlarının yetmeyeceğini düşünerek geri çekilmek zorunda kaldı.
Bu alışılmış ki de kıymetli markaların ve yeteneklerin ticari markalar için müracaatta bulunamayacağı manasına gelmiyor; lakin siz de takdir edersiniz bir şirketin “apple” üzere yaygın bir kelimeyi yahut “Kylie” üzere yaygın bir ismi marka haline getirmeye ve bunu bu türlü küçük düşürücü münasebetlerle yapmaya çalışması kulağa epey saçma geliyor.