Teknoloji devlerinin finansal teşebbüsleri süratle sürerken 6 Haziran günü Apple, şimdi Türkiye’de hizmete girmeyen Hisse hizmeti için devasa bir özelliğini tanıttı. Şirket, Apple Hisse kullanıcılarına ‘şimdi al, sonra öde’ hizmeti vermeye başlayacağını duyurdu. Ama aktiflikte şirket, bu hizmeti nasıl vereceğinin ayrıntılarını paylaşmamıştı.
Bugünse Bloomberg tarafından bu sorulara karşılık verildi. Apple’a ulaşan Bloomberg, hizmetin kullanıcılara sunulması için Apple’ın neler yapacağı konusunda yanıt aldı. İşin özünde Apple, artık müşterilerine kredi verebilen, müşterilerinin risk idaresi ve kredi değerlendirmelerini gerçekleştirebilen bir finans şirketi olarak da vazife yapacak.
Apple, müşterilerine direkt kendisi para verecek

Üstelik paylaşılan ayrıntılara nazaran Apple, kredi kartı hizmeti Apple Card’da olduğu üzere farklı bir finans şirketine de bağlı olmayacak. Kredi kartı için kıymetlendirme yapmak üzere Goldman Sachs Group’la birlikte çalışan Apple, artık al sonra öde hizmetiniyse büsbütün kendi sorumluluğunda 'Apple Financing LLC' çatısı altında sunacak. Yani şirket, müşterilerine kendi kasasından para verecek.
Apple’ın tüm teknoloji şirketlerinin önüne geçtiği Apple Hisse Later isimli artık al sonra öde hizmeti, müşterilere rastgele bir Apple Hisse ödemesini altı haftalık bir süreçte faizsiz dört takside bölme imkânı sunacak. Bu kısa periyotlu hizmette şirket, rastgele bir bankayla iş birliği yapmayacak. Lakin Bloomberg’in paylaştığına nazaran Apple, aylık taksitlere de yer vermeye başlayacağı bir hizmet üzerinde çalışıyor. Bu hizmet ise muhtemelen farklı bir bankayla iş birliği gerektirecek.
Peki Apple bu hizmetinden faiz olmadan nasıl para kazanacak?

Aslında bu sorunun yanıtı epeyce kolay. Kullanıcılar, ödemelerini tek seferde yapmak yerine dört takside bölme imkânına sahip olacağından, daha yüksek ölçülerde alışveriş yapabilecekler. Artık al sonra öde hizmetleri hakkında SFGate tarafından yapılan bir araştırma, daha evvel tek seferde 100 dolarlık harcama yapan müşterilerin hizmetle birlikte harcamalarını 365 dolar üzere düzeylere çıkardığını gösterdi. Yani müşterilerin harcamaları neredeyse 3 kat arttı. Bu artışın bilhassa Z neslinde yaşandığı da vurgulandı.
Öte yandan Morning Consult tarafından yapılan diğer bir anket, bu sistemin tam aksisi bir halde şirketlere ziyan verebileceğini de gösterdi. Müşterilerin ödemelerini aksatmaları sonucunda bu hizmetten faydalanan Klarna’nın kıymeti 46 milyar dolardan 30 milyar dolara düştü.
Tüm bunların yanı sıra artık al sonra öde hizmeti sunan Affirm, Klarna, Zip, Afterpay ve PayPal üzere hizmetler, yetkililerin de radarına girmeye başladı. Yakın vakitte ABD Tüketici Mali Muhafaza Ofisi bu şirketleri ‘teknolojiyle zati süratle değişen tüketici kredisi piyasasında borç birikmesi, düzenleyici arbitraj ve bilgi toplama’ münasebetleriyle inceleme altına aldı. Birebir formda Birleşik Krallık da artık al sonra öde şirketleri için daha sıkı düzenlemeleri yürürlüğe soktu.