Apple, iOS 14.5 güncellemesiyle birlikte Uygulama Takip Şeffaflığı siyasetini hayata geçirdi. Kullanıcıların bilgilerini muhafazaya yönelik en güçlü adımlardan birini atan Apple'ın bu hareketi, Instagram'a da sahip olan Facebook'un reklam konusundaki istikrarlarını hayli değiştirmiş, Facebook bu mevzu yüzünden Apple'a suçlamalarda bulunmuştu.
Kapalılık konusunda en şuurlu telefon markalarından biri haline gelen Apple'ın hayata geçirdiği bu özellik, yavaş yavaş taşınabilir oyun bölümünü de vurmaya başladı. Tek bir dokunuş ile bilgilerin paylaşmasını engelleyen kullanıcılar yüzünden birden fazla taşınabilir oyun, kullanıcılara nasıl şahsî reklam sunabilecekleri üzerine yeni yollar aramaya başladı.
Değişimden birinci etkilenen isim Facebook olmuştu
Nisan ayında iOS 14.5 güncellemesiyle birlikte Uygulama Takip Şeffaflığı'nı kullanıcılara sunan Apple'ın en büyük hedefi, kullanıcıları ferdî bilgilerinin nasıl kullanıldığı konusunda daha şuurlu bir hale getirmek ve uygulamaların da bilgi kullanımı konusunda daha şeffaf olmalarını sağlamaktı. Bu güncellemeyle birlikte iPhone kullanıcıları, son derece kolay bir formda hangi uygulamanın hangi bilgileri kullanabildiğini denetim edebilir hale geldi.
Hatırlayacak olursanız bu özellikten en çok etkilenen isim, Facebook olmuştu. Instagram ve Facebook üzere dünya çapında milyonlarca kullanıcıya sahip toplumsal medya platformları, Apple'ı adil olmamakla suçlamış ve bu özellik yüzünden reklam gelirlerinin değerli ölçüde düştüğünü açıklamıştı. Hatta ABD merkezli şirket, kullanıcılarına platformu fiyatsız kullanmaya devam edebilmek için takip müsaadesi vermeleri konusunda çağrıda bulunmuştu.
Oyun bölümü, Apple'ın yeni siyaseti yüzünden reklamlardan gelir elde edemez hale geldi
Toplumsal medya platformlarından sonra Apple'ın yeni zımnilik siyasetinden etkilenen bir öteki isim, oyun bölümü oldu. Bugüne kadar kullanıcılardan aldıkları datalarla şahsî reklam sunarak amacı 12'den tutturmaya çalışan oyun geliştiricileri, takip müsaadesi vermeyen kullanıcılara nasıl reklam göstermesi gerektiğini bilemez hale geldi ve bu yüzden de uygulamadan elde ettiği gelirler, tıpkı Facebook'da olduğu üzere düşüşe geçti.
Şahsî reklam sunamadıkları için daha geniş hacimli reklamlardan yararlanmak isteyen şirketler, bu sefer de kullanıcıları çok fazla reklama boğdukları için tenkit aldı. Bu da işe yaramayınca maksat, oyunlara uygulama içi satın lakin özelliği entegre etmek oldu lakin bu da App Store'de yer alan birçok oyunun pay-to-win olacağı kaygısını de beraberinde getirdi.
Şimdilik Fortnite, Call of Duty: Mobile ve PUBG üzere birçok oyun, uygulama içi satın almanın yanında "savaş bileti" üzere özelliklere de yer vererek Apple yüzünden kaybettikleri parayı toparlamaya çalışıyorlar. Fakat yalnızca 3 aylık olmasına karşın tüm uygulama bölümünü derinden etkileyen bu zımnilik siyasetinin ileride uygulamalar için daha fazla zorluk çıkarması bekleniyor.