Arabanın parçaları nedir, ne işe yarar gibi sorular özellikle sürücü adaylarının ve yeni sürücülerin ilgi alanları arasında. Onlarca kısım ve pek çok parçaya sahip olan
çindekiler
Ziyaretçiler için gizlenmiş link , görmek için
Giriş yap veya üye ol.
bunların tamamını veya büyük çoğunluğunu öğrenmek herhangi bir problem anında sorunu tespit etmek için de önem kazanıyor. Arabalarda genel olarak motordan tekerleğe, şasiden vites kutusuna kadar küçük ve büyük sayısız parçadan var. Bunlar ön takım parçaları, alt takım parçaları, kaporta parçaları gibi gruplara ayrılıyor ve her grubun içerisinde de birden fazla araba parçası yer alıyor. Siz de arabada bulunan parçalar nelerdir keşfetmek için içeriğimizi takip edebilir, tüm sorularınızın yanıtlarını öğrenebilirsiniz.çindekiler
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link , görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link , görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link , görmek için Giriş yap veya üye ol.
-
Ziyaretçiler için gizlenmiş link , görmek için Giriş yap veya üye ol.
ARABA ÖN TAKIM PARÇALARI NELERDİR?
Araba parçaları nelerdir bakıldığında ön takım parçaları akla ilk gelen gruplar arasındadır. Amortisör, helezon yay, salıncak gibi parçalar bu kısım yer alır:
- Amortisör: Amortisör, araçların engebeli ve çukurlu yollardan geçerken sarsılmasını önleyen bir parçadır. Bu sarsıntıların şiddet ve etkisini azaltmak için kullanılır. Bir tür yağ pompası olan amortisör lastikleri sürekli yolla temas halinde tutmak, etkin yol tutuşu sağlamak, tekerlek açısını korumak gibi görevlere sahiptir.
- Helezon Yay: Helezon yay, amortisör sisteminin etrafını sarar. Aracın yolda stabil kalmasını sağlayan yay sistemidir. Sarsıntıları önleme, virajlarda yol tutuşunu artırmak gibi görevleri vardır.
- Salıncak: Araba salıncağı (tabla), aracın ön tekerlekleriyle şasiyi birbirine bağlar.
- Rotil: Rotil de araba salıncağı gibi bir bağlantı elemanıdır. Rotil, direksiyon mafsalı ile direksiyon kontrol kolunu birbirine bağlar.
- Direksiyon Kutusu: Direksiyon kutusu, rotil ile yardımlaşarak çalışır. Araçların tekerlerinin kontrolünü sağlayan, araca yön veren en önemli parçalardan biridir. Direksiyon kutusu, direksiyon simidinden aldığı komutları tekerleklere aktarır.
- Z Rot: Z Rot, aracın kaymasını azaltan bir süspansiyon parçasıdır. Bir çeşit denge çubuğudur ve tekerlekler ile araç gövdesi arasında görev yapar.
ARAÇ ALT TAKIM PARÇALARI NELERDİR?
Araba parçaları isimleri ve görevleri içerisinde alt takım parçalar da kategorize edilir. Motordan aktarılan komutlar alt takıma iletilir ve böylece araba hareket eder. Dingilden egzoza, şanzımandan şafta kadar pek çok araba parçası alt takımlar içerisinde yer alır:
- Dingil (Aks): Dingil (aks) ön ve arka tekerleklerin arasında yer alır. Ön ve arka tekerlekleri araca bağlayan bir tür çelik çubuktur. Aracın ileri geri gitmesini sağlar.
- Egzoz: İçten yanmalı motorların olmazsa olmaz parçalarından biri egzozdur. Egzoz, yakılan yakıttan ortaya çıkan gazın dışarı atılmasını sağlar. Fazla suyun dışarı atılması, gürültü kirliliğini azaltması gibi görevleri de vardır.
- Balata: Balata, araçlardaki fren sisteminin en önemli parçalarından biridir. "Fren balatası" olarak da bilinen bu parça, aracı yavaşlatmak ve durdurmaktan sorumludur. Zamanla aşınabildiği için periyodik bakıma ihtiyacı vardır.
- Şanzıman: Şanzıman, "hız değiştirme kutusu" veya "vites kutusu" adıyla da bilinir. Motorun hareketini araba tekerleklerine aktarır. Viteslerin artıp azalmasını sağladığı için aracın hızını da etkiler.
- Şaft: Şaft, şanzıman ile diferansiyel arasında güç aktarımı sağlar.
- Diferansiyel: Diferansiyel ise şafttan gelen dönme hareketini düzenli bir şekilde arka tekerleklere aktarır. Aracın dönüşü esnasında dengenin sağlanması için arka tekerleklerin farklı hızda dönmesini sağlar.
ARABA MOTOR PARÇALARI NELERDİR?
Araba parçaları isimleri ve görevleri listesinin belkemiği diyebileceğiniz kısım motordur. Aracın adeta kalbi olan motor, ana bölümdür:
- Motor Bloğu: Motor bloğu, arabanın motorunun ana gövdesini oluşturur. Pistonları, silindirleri, krank ve eksantrik milleri içerir.
- Piston: Piston, silindirin içerisine yerleştirilen bir parçadır. Kabaca çalışan motorun aracı hareket ettirmesine yardımcı olmak pistonun görevidir. Ayrıca filtre görevi de görür.
- Silindir Kapağı: Motor bloğunu üstten örten motor parçası silindir kapağıdır. Silindir kapağının üstünde ise bujiler, emme manifoldu ve egzoz manifoldu vardır.
- Krank Mili: Krank mili pistondan gelen gücü dönme kuvvetine çeviren parçadır.
- Karter: Karter motor bloğunun altında yer alır.
Ziyaretçiler için gizlenmiş link , görmek için Giriş yap veya üye ol.depolanmasını ve soğutulmasını sağlar.
- Sibop: Sibop ise pistonlarla ortaklaşa çalışır ve yakıt geçişlerini sağlar.
ARAÇ İÇ TAKIM PARÇALARI NELERDİR?
Araba parçaları ve görevleri içerisinde kaputun içinde yer alan iç takım da çok önemli bir rol oynar. Radyatör, karbüratör, alternatör gibi araba parçalar burada yer alır:
- Radyatör: Radyatör bir soğutma elemanı olarak olası patlamaları önler. Artan sıcaklığın baskılanmasını sağlar ve motor sıcaklığını güvenli bir aralıkta tutar.
- Karbüratör: Karbüratör hava - yakıt karışımını ayarlayan iç takım parçasıdır. Ateşleme için motora karışık bir şekilde aktarılan yakıt - havanın oranını ayarlar.
- Alternatör: Alternatör, aracın motoru çalışırken aküyü şarj eder. "Şarj dinamosu" adı ile de bilinir. Çalışan araç motorundaki mekanik enerjiyi elektrik enerjisine dönüştüren alternatör bu sayede akünün şarj olmasını sağlar ve elektrik ihtiyacı karşılanır.
- Endüksiyon Bobini: Endüksiyon bobini (ateşleme bobini), batarya gerilimini bujide kıvılcım çaktırabilecek seviyeye yükseltir. Ortaya çıkan yüksek voltajı ise distribütöre iletir.
- Yakıt Pompası: Yakıt pompası (dizel arabalarda "mazot pompası"), depodan aldığı yakıtı karbüratöre pompalar.
- Buji: Bujinin temel görevi ateşlemedir. Yanma odasındaki hava ve yakıt karışımının yanmasını buji sağlar. Bu ateşlemenin ardından motor çalışmaya başlar.
- Manifold: Bir tür boru düzeneği olan manifold, genelde emme ve egzoz manifoldu olarak ikiye ayrılır. Emme manifoldu havanın motora iletilmesinden sorumludur. Yanma işleminden sonra ise egzoz manifoldu devreye girer.