arabalarda hava yastıkları nasıl çalışıyor? Hava yastıkları 80'li yılların başında ortaya çıktıklarından beri binlerce hayatı kurtarmışlardır Doğrusu hava yastıkları İkinci Dünya Savaşı sırasında uçakların yere çakılmalarında bir önlem olarak tasarlanmış ve birincil berat o zamanlarda alınmıştı Hava yastıklarının arabalara uygulanmasında çoğu problemle karşılaşıldı Basınçlı havanın otomobil içinde muhafazası, hızla şişmenin sağlanması, ani şişme esnasında yastığın patlamasının ya da kişiye zarar vermesinin önlenmesi vs Hava yastığında üç esas parça vardır Birincisi yastığın kendisi fakat, ince naylon iplikten yapılmış ve konsolda bir silindir üzerine sarılmıştır Gerçekten şoför tarafındaki hava yastığı diğerlerinden farklıdır Diğerleri tipik bir silindir şeklinde iken sürücü tarafındaki direksiyonun ortasına uyacak şekildedir İkinci olarak yastığa ne süre şişeceğini bildiren, arabanın ön tarafında bir algılayıcı vardır Bir tuğla duvara takriben saatte 15 25 kilometre çabucak çarpıldığında oluşacak zor karşı sinyal verecek şekilde ayarlanmıştır Son olarak da şişirme sistemi vardır Hava yastıkları sıkıştırılmış ya da basınç altındaki havanın ya da bir gazın salıverilmesiyle şişmezler Bir kimyasal reaksiyonun sonucunda şişerler Bu kimyasal reaksiyonun belli başlı maddesi 'sodyum azide'dir, yani NaN3 Sıradan şartlarda tembel olan bu molekül ısıtılınca anında ayrışır ve ortaya nitrojen gazı çıkar Fazla eksik miktarından, yani 130 gramından 67 litre nitrojen çıkabilir Fakat bu ayrışmadan ortaya üstelik sodyum (Na) çıkar ancak, çok reaktiftir Su ile birleşince vücuda özellikle gözlere, buruna ve ağza ağır tahribat verebilir Bu tehlikeyi durdurmak için hava yastığı üreticileri kimyasal reaksiyonda sodyum ile birleşebilecek bir gaz daha kullanıyorlar ama, bu da potasyum nitrattır (KNO3) Bu reaksiyondan da yeniden ortaya nitrojen çıkar Arabanın önündeki sensör belirli bir seviyenin üstündeki çarpmada, NaNS'ün bulunduğu tüpe bir elektrik sinyali gönderir Burada fazla küçük bir spark oluşur ve bunun yarattığı ısıdan da NaN3 çözülür, açığa çıkan nitrojen hava yastığına dolarak şişirir Burada acayip olan sensörün çarpmayı algılaması ile yastığın şişmesi arasında geçen zamandır Yalnızca 30 milisaniye yani 0030 saniye, Bir saniye daha sonra yastık üzerindeki özel delikler vasıtası ile kendi kendine söner ve kazazedeye devamlı baskı yapılmasına mani olur