nicebayan
FD Üye
- Katılım
- Ara 24, 2016
- Mesajlar
- 94,678
- Etkileşim
- 2
- Puan
- 38
- Yaş
- 36
- Web sitesi
- nicebayan.com
- F-D Coin
- 90
Arabanın İcadı
Arabanın Gelişimi
Arabaların MÖ 3000'li yıllarda tekerlek ve kızağın bulunmasından daha sonra ortaya çıktığı düşünülmektedir Ilk çağ kavimlerinin (Sümer, Darı, Yunan, Asur) arkası açık iki tekerlekli savaş arabaları kullandıkları bu dönemle ilgili adak heykelciklerinde görülmektedir İki tekerlekli ve parmaklıklı ilk arabaları MÖ 2000'li yıllarda savaş nedeniyle Hititliler kadar yapılmıştır Frigler, Yunanlılar ve Romalılar dağlık ve sarp bölgelerde arabaların devrilmemesi için teker açıklığı değin mesafede birbirine paralel dışarı giden oyuk yollar yaptığı bilinmektedir 9 yüzyıldan itibaren arabaların üstü kapanmaya başlamış 1400lü yıllardan sonra arabalarda yay makas kullanılarak sarsıntıların azaltılmasında manâlı başarılar sağlanmıştır Yine benzer dönemde Uzakdoğuda çekçek, Anadolu'da cephane arabası, Almanya'da koçu arabaları yapılmıştır Fayton ve kupa yapımına 1500'lü yıllarda İngiltere'de, 17 yüzyılda Berline'ler Fransa'da başlanmıştır Demiryolu ulaşımının başlaması ve 20 yüzyılda otomobillerin geliştirilmesi ile atlı arabaların önemi epeyce azalmıştır Osmanlılarda Tanzimat'a değin sadece padişahlar, şeyhülislamlar ve kazaskerler arabaya binebilmekte idi Tanzimattan daha sonra bu araba ayrıcalığı kaldırılmış, İkinci Meşrutiyet'ten sonra ise kadınlarla erkekler aynı arabaya binmeye başlamışlardır İstanbulda birincil kullanılan araçlar öküzle çekilen koçu arabaları idi sonradan talikalar kullanılmış, binek olarakta fayton, landon ve berline tipi arabalara binilmiştir Türkiye'de 1950'li yıllara değin İstanbul'da faytona binilirken, 1964 yılına kadar Ankara sokaklarında fayton dolaşmıştır Günümüzde ise İstanbul Adalarda, İzmir de ve kıyı kentlerimizde turistik amaçlarla fayton taşımacılığı yapılmaktadır
*
Arabanın Gelişimi
Arabaların MÖ 3000'li yıllarda tekerlek ve kızağın bulunmasından daha sonra ortaya çıktığı düşünülmektedir Ilk çağ kavimlerinin (Sümer, Darı, Yunan, Asur) arkası açık iki tekerlekli savaş arabaları kullandıkları bu dönemle ilgili adak heykelciklerinde görülmektedir İki tekerlekli ve parmaklıklı ilk arabaları MÖ 2000'li yıllarda savaş nedeniyle Hititliler kadar yapılmıştır Frigler, Yunanlılar ve Romalılar dağlık ve sarp bölgelerde arabaların devrilmemesi için teker açıklığı değin mesafede birbirine paralel dışarı giden oyuk yollar yaptığı bilinmektedir 9 yüzyıldan itibaren arabaların üstü kapanmaya başlamış 1400lü yıllardan sonra arabalarda yay makas kullanılarak sarsıntıların azaltılmasında manâlı başarılar sağlanmıştır Yine benzer dönemde Uzakdoğuda çekçek, Anadolu'da cephane arabası, Almanya'da koçu arabaları yapılmıştır Fayton ve kupa yapımına 1500'lü yıllarda İngiltere'de, 17 yüzyılda Berline'ler Fransa'da başlanmıştır Demiryolu ulaşımının başlaması ve 20 yüzyılda otomobillerin geliştirilmesi ile atlı arabaların önemi epeyce azalmıştır Osmanlılarda Tanzimat'a değin sadece padişahlar, şeyhülislamlar ve kazaskerler arabaya binebilmekte idi Tanzimattan daha sonra bu araba ayrıcalığı kaldırılmış, İkinci Meşrutiyet'ten sonra ise kadınlarla erkekler aynı arabaya binmeye başlamışlardır İstanbulda birincil kullanılan araçlar öküzle çekilen koçu arabaları idi sonradan talikalar kullanılmış, binek olarakta fayton, landon ve berline tipi arabalara binilmiştir Türkiye'de 1950'li yıllara değin İstanbul'da faytona binilirken, 1964 yılına kadar Ankara sokaklarında fayton dolaşmıştır Günümüzde ise İstanbul Adalarda, İzmir de ve kıyı kentlerimizde turistik amaçlarla fayton taşımacılığı yapılmaktadır
*