Arabanın İcadı
Arabanın Gelişimi
Arabaların MO 3000'li yıllarda tekerlek ve kızağın bulunmasından sonra ortaya cıktığı duşunulmektedir İlk cağ kavimlerinin (Sumer, Mısır, Yunan, Asur) arkası acık iki tekerlekli savaş arabaları kullandıkları bu donemle ilgili adak heykelciklerinde gorulmektedir İki tekerlekli ve parmaklıklı ilk arabaları MO 2000'li yıllarda savaş amacıyla Hititliler tarafından yapılmıştır Frigler, Yunanlılar ve Romalılar dağlık ve sarp bolgelerde arabaların devrilmemesi icin teker acıklığı kadar mesafede birbirine paralel giden oyuk yollar yaptığı bilinmektedir 9 yuzyıldan itibaren arabaların ustu kapanmaya başlamış 1400lu yıllardan sonra arabalarda yay makas kullanılarak sarsıntıların azaltılmasında onemli başarılar sağlanmıştır Yine aynı donemde Uzakdoğuda cekcek, Anadolu'da kağnı, Almanya'da kocu arabaları yapılmıştır Fayton ve kupa yapımına 1500'lu yıllarda İngiltere'de, 17 yuzyılda Berline'ler Fransa'da başlanmıştır Demiryolu ulaşımının başlaması ve 20 yuzyılda otomobillerin geliştirilmesi ile atlı arabaların onemi oldukca azalmıştır Osmanlılarda Tanzimat'a kadar yalnızca padişahlar, şeyhulislamlar ve kazaskerler arabaya binebilmekte idi Tanzimattan sonra bu araba ayrıcalığı kaldırılmış, İkinci Meşrutiyet'ten sonra ise kadınlarla erkekler aynı arabaya binmeye başlamışlardır İstanbulda ilk kullanılan araclar okuzle cekilen kocu arabaları idi Daha sonra talikalar kullanılmış, binek olarakta fayton, landon ve berline tipi arabalara binilmiştir Turkiye'de 1950'li yıllara kadar İstanbul'da faytona binilirken, 1964 yılına kadar Ankara sokaklarında fayton dolaşmıştır Gunumuzde ise İstanbul Adalarda, İzmir de ve kıyı kentlerimizde turistik amaclarla fayton taşımacılığı yapılmaktadır
Arabanın Gelişimi
Arabaların MO 3000'li yıllarda tekerlek ve kızağın bulunmasından sonra ortaya cıktığı duşunulmektedir İlk cağ kavimlerinin (Sumer, Mısır, Yunan, Asur) arkası acık iki tekerlekli savaş arabaları kullandıkları bu donemle ilgili adak heykelciklerinde gorulmektedir İki tekerlekli ve parmaklıklı ilk arabaları MO 2000'li yıllarda savaş amacıyla Hititliler tarafından yapılmıştır Frigler, Yunanlılar ve Romalılar dağlık ve sarp bolgelerde arabaların devrilmemesi icin teker acıklığı kadar mesafede birbirine paralel giden oyuk yollar yaptığı bilinmektedir 9 yuzyıldan itibaren arabaların ustu kapanmaya başlamış 1400lu yıllardan sonra arabalarda yay makas kullanılarak sarsıntıların azaltılmasında onemli başarılar sağlanmıştır Yine aynı donemde Uzakdoğuda cekcek, Anadolu'da kağnı, Almanya'da kocu arabaları yapılmıştır Fayton ve kupa yapımına 1500'lu yıllarda İngiltere'de, 17 yuzyılda Berline'ler Fransa'da başlanmıştır Demiryolu ulaşımının başlaması ve 20 yuzyılda otomobillerin geliştirilmesi ile atlı arabaların onemi oldukca azalmıştır Osmanlılarda Tanzimat'a kadar yalnızca padişahlar, şeyhulislamlar ve kazaskerler arabaya binebilmekte idi Tanzimattan sonra bu araba ayrıcalığı kaldırılmış, İkinci Meşrutiyet'ten sonra ise kadınlarla erkekler aynı arabaya binmeye başlamışlardır İstanbulda ilk kullanılan araclar okuzle cekilen kocu arabaları idi Daha sonra talikalar kullanılmış, binek olarakta fayton, landon ve berline tipi arabalara binilmiştir Turkiye'de 1950'li yıllara kadar İstanbul'da faytona binilirken, 1964 yılına kadar Ankara sokaklarında fayton dolaşmıştır Gunumuzde ise İstanbul Adalarda, İzmir de ve kıyı kentlerimizde turistik amaclarla fayton taşımacılığı yapılmaktadır