Araç Bakımı Hakkında Merak Ettikleriniz
Aracınız ister sıfır ister ikinci el olsun, belirli periyotlarda bakıma ihtiyaç duyar. Yapılan sık aralıklı küçük kontroller, uzun vadede hem sizi daha büyük bir ekonomik yükten kurtarır hem de aracınızın motor ömrünü ve performansını arttırır. Bakım yaptırmak için her otomobilin fabrika tarafından belirlenmiş ve kendine özel periyotları vardır. Bu periyotlar içinde aracınızın bakımlarını hiç geciktirmeden ve ihmal etmeden yapmak en mantıklısı olacaktır. Ancak bu periyotlara bağlı kalmadan da aracınızı kendi kendinize kontrol edebilmeniz mümkün. Bu yazımızda da hem araç bakımı sırasında kontrol edilen bölümleri hem de kendi yapabileceğiniz bakımları derledik. Her dönem işinize yarayabilecek bu bilgilere şimdi daha yakından bakalım.
Yağ ve Soğutma Suyu Seviyeleri
Aracınızın yağ ve soğutma suyu seviyelerini, sadece kaputu açarak kolayca kontrol edebilirsiniz. Bu işlemi, yakıt almak için durduğunuz bir akaryakıt istasyonunda veya uzun yolculuklardan önce yapabilirsiniz. Böylece hem motor sıcak durumdayken hem de soğukken kontrol edebilmeniz mümkün olur. Eğer aracınız, siz fark etmeden uzun süre düşük sıvı ve yağ seviyelerinde çalışmaya devam ederse büyük problemlere yol açabilir. Peki ne sıklıkla motor yağını kontrol etmek gerekir? Aslında bu süre, aracın marka ve modeline, kullanım koşullarına, yağ tüketimine, yaş ve kilometresine göre değişebilir. Eğer aracınızı yoğun olarak kullanıyorsanız aylık olarak kontrol edebilirsiniz. İhtiyaç halinde yağ değişimi; motorun ömrünü uzatır, performans noktasında iyileşme sağlar ve yakıt tüketiminde tasarruf etmenizi sağlar. Motor yağını yeniledikten sonra uzun vadede motordaki aşınmaları ve ısınma sorunlarını da azaltmaya yardımcı olur.
Hava Filtresi Kontrolü
Motorunuzda bulunan hava filtresi, motorunuza temiz havayla birlikte girebilecek partikülleri dışarıda tutmaya yardımcı olur. Bu partiküller, havada bulunan toz, polen, böcekler ve diğer kirleticilerden oluşur. Hava filtrenizin düzgün olarak çalıştığından ve görevini yaptığından emin olmanız gerekir. Böylece yakıt verimliliğinizin artmasına, emisyonun azalmasına ve motor ömrünü uzatmaya yardımcı olabilirsiniz. Hava filtrelerinin kontrolü son derece basittir. Motorun üzerine monte edilen bu parçayı sadece kaputu açarak bile kontrol edebilirsiniz.
Lastik Basıncı ve Diş Derinliği
Aracınızın en temel unsurlarından biri olan lastikler, bu bakım ve kontrol periyotlarındaki ilk odak noktalarınızdan biri. Çünkü araçtaki lastiklerin iyi ve bakımlı olması hem sürüş güvenliğinizi artırmayı sağlar hem de aracınızın yakıt verimliliğine katkı sağlar. Lastikler, içerisinde hava bulundurduğu için olası bir acil duruma karşı mutlaka bir yedek lastik bulundurmanızda fayda var. Ayrıca lastik basıncını kontrol etmek için bir lastik basınç ölçer cihazı edinebilirsiniz. Ancak basıncı kontrol etmeye yarayan bu cihazlardan yakıt istasyonlarında da bulunuyor.
Farlar, Sinyaller, Stop ve Park Lambaları
Aracınızdaki sinyalizasyon birimlerinin her birinin düzgün bir şekilde çalışması oldukça önemli. Zaman zaman trafikteki araçlar arasında ampulü patlamış bir stop lambası veya çalışmayan geri vites lambası görebilirsiniz. Sürücüler, hareketlerini başkalarına bildirmek için bu sinyalleri kullandığı için bu tür arızalar, sürücülerin birbiriyle olan iletişimini etkileyecektir. Siz de ayda bir ya da belirlediğiniz periyotlarda far, sinyal, stop ve park lambalarınızı kontrol ederek bu gibi sorunların önüne geçebilirsiniz.
Yağ Filtresi Kontrolü
Motor yağı, hareket esnasında motorundaki parçaları yağlar ve yüksek ısıyla birlikte aşınmasını engeller. Aracın bu önemli bölümünde aşınma ve yıpranmayı azaltarak korozyonu önlemeye yardımcı olur. Ancak tüm bu işlevleri yerine getirebilmesi için motor yağının temiz ve iyi durumda olması gerekir. İşte yağ filtresi tam da bu görevi yerine getirmesi için kullanılır. Motorun içerisinde sürekli olarak dönerek işleyişine yardımcı olan motor yağına; kirleticiler, tortular, metal parçacıklar ve yanma ürünleri karışabilir. Bu küçük parçacıkların hız ve ısı ile birlikte aşındırıcı etki göstermemesi ve motor performansını olumsuz yönde etkilememesi için filtrelenmesi gerekir. Kullanılan yağa bağlı olarak yağ filtresinin her 3 ayda bir değiştirmeniz gerekebilir.
Şanzıman Yağı Kontrolü
Tıpkı motor yağı gibi şanzıman bölümünde de burada görev alan parçaları korumak için bir sıvı kullanılır. Tüm hareketli parçaları koruma görevini üstlenen şanzıman yağının da belli periyotlarla kontrol edilmesi ve ihtiyaç halinde değiştirilmesi gerekir. Bu durum, maliyeti yüksek olan şanzıman tamir ve değişim işlemlerinin önüne geçmek için önemlidir.
Soğutucu Sıvı (Antifriz)
Kontrolü Sürüş güvenliği için önem arz eden bir diğer unsur da radyatör. Stratejik bir öneme sahip olan bu bölüm, yüksek hızda çalışan ve aşırı sıcaklık seviyelerine erişen motorun soğuk kalmasını sağlar. Bu sayede motordan maksimum verim alabilme imkanı sunar. Soğutucu sisteminizin düzenli olarak kontrol edilmesi, yıkanması, içinde birikerek soğutma sıvınızı kirletebilecek maddelerden kurtulmanıza yardımcı olarak radyatörünüzün uygun bir seviyede doldurulabilmesine de olanak sağlayacaktır.
Bujilerin Kontrolü
Motorunuzda bulunan bujiler, aracınıza güç veren yakıt ve hava karışımını ateşlemek ile görevlidir. Bujiler düzgün çalışmıyorsa motorunuz güç kaybeder ve olması gereken kapasitede çalışamaz. Aracınızın motor performansında bir kayıp olduğunu veya düşüş yaşandığını hissederseniz, sorun bujilerde olabilir. Bu tür durumların önüne geçmek için bujilerin düzenli kontrolünün sağlanması ve gerekli ise değiştirilmesi önerilir.
V Kayışı Kontrolü
Basit bir lastik parçası olarak görünse de aracınız için büyük önem taşıyan V Kayışının da bakımlar sırasında mutlaka kontrol edilmesi gerekir. Bu parça hem hidrolik direksiyon pompasının hem klima kompresörünün hem de çevresel aksamların çalışmasına yardımcı oluyor. Önemli parçaların hareketine yardımcı olan V kayışında herhangi bir yıpranma, aşınma veya deformasyon olmadığından emin olmalısınız. Üstelik kayışı bir fener ya da flaş ışığı yardımıyla kolayca görerek kontrol edebilirsiniz.
Ön Cam Sileceklerinin Kontrolü
Ön camınızda bulunan cam sileceklerinin yılda bir kez kontrol edilmesi önerilir. Bu parçalar etkinliğini kaybettiğinde ise değiştirilmesi gerekir. Kış aylarında, araçların ihtiyaçları da farklılık gösterdiği için hava şartlarına uygun kış silecek lastiklerinin takılması mantıklı bir çözüm olacaktır. Kullanım önerisi olarak ise buz oluşumu, sileceklerin donarak cama yapışması ve yıpranmalara karşı, karlı ve soğuk havalarda silecekleri kaldırmanız önerilir.
Akü Kontrolleri Araçlardaki akü, sistemin çalışabilmesi için en gerekli unsurlardan biridir. Aküler; araçtaki marş motorunun, motorun ve diğer elektronik aksamların ihtiyacı olan enerjiyi ve elektrik akımını sağlar. Ancak araçların aşırı ısınması akünün performansını etkiler. Bu nedenle düzenli pil testleri ve akü voltaj ölçümleri yapılmalıdır. Siz de aracınızın akü bakımlarını düzenli olarak gerçekleştirerek yüksek verim alabilirsiniz. Fren Sistemleri
Fren Sistemleri Araçlarda en temel güvenlik ve donanımsal sistemlerden bahsederken frenler bu listenin başlarında yer alır. Bu nedenle fren balatalarında ya da genel mekanizmasında ortaya çıkabilecek herhangi bir arıza doğrudan can güvenliğinizi tehlikeye sokabilir. Fren sistemleri bir aracın yol üzerinde güvenli hız ile seyir almasının en önemli sebebidir. Eğer ki bu aksamlarda bir arıza oluşursa aracın seyir halindeki durumunu kontrol edemezsiniz. Böylelikle de kaza kaçınılmaz olur. Düzenli kontroller güvenli bir şekilde sürüş yapabilmeniz için büyük önem taşır. Eğer frenlerde herhangi bir problem sezerseniz teknik destek almanız oldukça önemlidir.
Araçlar Kullanılmasa da Bakım Yapılmalı Araçlar bazen şartlar gereği uzun süre kullanılmayabilir. Bu süreçte de genellikle garajda ya da otoparkta bekletilir. Bir eşyanın kullanılmaması onun yıpranmasını engelleyeceği için genellikle bu bekletme sürecinin de araçlarda herhangi bir olumsuz etki bırakmayacağı düşünülebilir. Ancak araçlar teknolojik özelliklere ve dış etkenlerden rahatlıkla etkilenebilecek mekanik sistemlere sahiptir. Bu nedenle de araçların bir kenarda bekletildiği süreçte bakıma ihtiyacı duymadığı algısı yanlıştır. Aksine, bakımı yapılmayan araçlar zamanla yıpranmaya başlar. Bunun sonucunda da parçalar görevlerini verimli şekilde yerine getiremez. Kapalı durumda özelliğini çok uzun süre yitirmeyen motor yağı bile bu bekleme süresi arttıkça işlevselliğini kaybetmeye başlar. Sürtünme ve motorun ısınmasına karşı en etkili koruyucu olan motor yağının tam performansla çalışmaması, motorda arızalara ve bunun sonucu maddi kayıplara sebebiyet verir.