iltasyazilim
FD Üye
Araçsız yapılan etkili oyunlar
Araçsız oyunlar
Araçsız inşaetkili oyunlar
Araçsız oynanan oyunlar
ARAÇSIZ YAPILAN OYUNLAR
Seke Seke Yürüme
Öğretmen, çocuklardan belirtilen mesafeye değin seke seke yürümelerini ister Yorulacakları için bir zaman sonra ayakları değiştirilir Bu oyun istenirse müsabaka biçiminde de yapılabilir Dengesini kaybeden, düşen, yere basan yada hatalı üçgenin taban olmayan kenarı değiştiren yanar
Hacıyatmaz
Çocuklar üçer karakter kümelere ayrılırlar Her kümede iki çocuk yüz yüze ve karşılıklı durur; üçüncü çocuk ise bu iki çocuğun aralarında ( iki arkadaşının birini sağına, ötekini soluna alacak şekilde, dimdik ve kaskatı )durur Ortadaki çocuğa iki çocuktan biri, Hacıyatmaz'ı ötekine, öteki de birinci çocuğa dürüst, omuzlarından iter Yanındaki çocuklar, Hacıyatmaz'ı düşürmemeye özen gösterirler Oyunun yinelenmesinde, ortadaki çocuk yandan geçer Üç çocuk da Hacıyatmaz olduktan daha sonra oyun biter
Ayak Ayak Yürüme
Bir ayağın burnuna, öteki ayağın topuğunu değdirerek yapıetkili yürüyüşe, ayakbacak yürümedenir
Bu oyunda çocuklar, yaklaşık bir metre arayla, sırt sırta dizilirler Yerin elverişlilik durumuna tarafından dizilme birerli kol'da, ikişerli kol'da yada üçerli kol'da olabilir Oyun başladığında her çocuk, kollarını iki yandan açar, butetap yürür Yürüme yönünden sapan, bacak üçgenin taban olmayan kenarı yürümede hatalı yapan yada dengesi bozulan, yanmış olur
Bu oyun ayrıntılarıyla öğrenildikten sonradan, çocukların gözlerini kapatmaları istenerek de oynatılabilir
Çapraz Sıçrama
Çocuklar, ikişer ikişer kümelere ayrılırlar Her iki çocuk yüz yüze durur; ondan sonra, sağ kolları ile birbirlerinin kollarına çapraz olarak girerler ve kendi çevrelerinde sıçrayarak dönerler Bu dönüş, soldan sağa doğru olur Bir süre daha sonra durup, kollarını değiştirirler; bu kez sol kollarla çapraz yaparlar, sağdan sola dürüst sıçrayarak dönerler Oyun istenildiği değin sürdürülebilir
Aç Kapıyı Bezirgân Başı
Bu oyun iki aşamada oynanır Şarkılı oyun ve çekişme Alana bir çizgi çizilir
Şarkılı oyun başlamadan önce sayışma yapılır, iki çocuk seçilir, bunlar Bezirgânolurlar Bezirgânlar, arkadaşlarına duyurmadan kendilerine birer ad takarlar Örn Biri al, öteki yeşil olur (Aslankaplan,elmaarmut vb birbirine yakın başka adlar da takılabilir)
Bezirgânlar, çizginin iki yanına olmak üzere, iki taraflı geçerler, el ele tutuşurlar; ellerini yukarı kaldırarak kapıyaparlar Öteki çocuklar ( çizgiye koşut olarak ) tek sıra şeklinde dizilirler; bunlar kervanolurlar
Kervancılar, aç kapıyı bezirgan başışarkısını söyleyerek kapıdan geçmeye başlarlar Şarkının son dizesi, arkamdaki yadigâr olsun, yadigâr olsunsöylendikten daha sonra, hangi çocuk kapıdaiçinde kalmışsa o çocuk bezirgânlar tarafından ( kollar arasında tutularak ) esir alınır
Bezirgânlar, esirın kulağına sorar: al mı ?,yeşil mi?Esir da fısıltıyla yanıtlar:alderse, adı alolan bezirgânın arkasına, yeşilderse, adı yeşilolanın arkasına geçer; belinden miktar, bekler
Oyun şarkılı olarak yeniden başlar ve bir çocuk kalıncaya dek benzer kurallarla sürer Bezirgânlar son çocuğu da benzer yöntemle tutsak alırlar; tutunca, bir sıçanderler, salıverirler; çocukalkümesinin çevresini koşarak dolaşır, gelip kapıya girer Bezirgânlar bu kere iki sıçanderler, salıverirler; çocuk yeşilkümesinin çevresini koşarak dolaşır, gelip kapıya girer; bezirgânlar üç sıçanderler ve çocuğu bu kere salıvermezler; al mı ?…yeşil mi ?diye ona da sorarlar Çocuk ne yanıt verirse, o bezirgânın arkasına geçer
Burada oyunun münakaşa aşaması başlar alile yeşilçizginin iki yakasında karşılıklı olarak durur, birbirlerinin ellerinden sıkı sıkı tutarlar Alın arkasındaki çocuklar birbirlerinin, yeşilin arkasındaki çocuklar da birbirlerinin bellerinden, sıkı sıkı tutarlar
Öğretmenin ( yada bir çocuğun ) başlademesi üstüne, Al kümesi ile Yeşil kümesi çekişmeye başlar Hangi küme çizgiyi geçer yada koparsa, o küme yenik sayılır
Şampiyon kümedeki çocuklar ellerini tempo ile çırparak çürük elma, çürük elmadiye bağrışırlar Benzer anda iki kümede de kopma olursa, bütün çocuklar çürük elmadiye bağrışırlar
Çocuklar isterlerse oyun, bezirgânları ve adları değiştirilerek yinelenir
Kervancılar : Aç kapıyı bezirgân başı, bezirgân başı
Bezirgânlar : Kapı hakkı ne verirsin, ne verirsin
Kervancılar : Arkamdaki yadigâr olsun, yadigâr olsun
Oyun sonunda bezirgânlar : Bir sıçan, iki sıçan, üç sıçandiye, şarkısız olarak sorarlar
Kim Dinç
Alanın ortasına bir düz çizgi çizilir Her çocuk bir eş seçer Eşlerden biri çizginin bir yanına durur Her çocuk sağ ayağını çizgiye koyar, iki çocuğun sağ ayaklarının burunları birbiriyle iki taraflı durmuş olur; sol ayaklar geride tutulur Çocuklar, ortak olarak el ele tutar, birbirlerini kendi taraflarına çekmeye çalışırlar Çekilen, yani çizgiyi geçen çocuk, oyunu yitirmiş sayılır, oyun istenildiği kadar yinelenebilir
Bu oyun, bir çizgi üzerinde çekişmeli yapıldığı gibi, çizgi olmaksızın, iki çocuğun bir eksen çevresinde dönerek çekişmesi şeklinde de yapılabilir
İmdat Yarışı
Alana uzun ve düz bir çizgi çizilir Çizginin 810 metre aleyhinde ve çizgiye eşdeğer uzaklıkta, birbirine bitişik iki kale yapılır
Çocuklar iki eşdeğer kümeye ayrılır Her küme kendine bir ad takar; kendi içinden, sayışarak bir kaptan seçer
Çocukların tümü, çizgiye sağ ayaklarını basarak, koşmaya hazırlanmış biçimde ve alt yandan dururlar İki küme aralarında bir metre dek açıklık bırakılır
Her kaptan, kendi kümesinin karşısındaki kale içinde durur
Öğretmenin yada bir çocuğun başlakomutuyla oyun başlar Her kaptan koşarak kendi kümesine gider, sıranın başındaki çocuğun elinden miktar; birlikte kaleye dürüst koşarlar Kaleye gelince, kaptan kalede kalır, onunla birlikte gelen çocuk kaptan olur Yeni kaptan da önceki gibi, geri döner, tekrar sıranın başındaki bir çocuğun elinden tutar, birlikte koşarak kaleye gelirler Bu defa yeni gelen çocuk kaptan olur Oyun, sürekli olarak, kümedeki çocukların hepsi kaleye getirilinceye değin bu nedenle sürer
Hangi küme kaleye önce gelirse, o küme oyunu kazanmış olur Oyun süresince, kümedeki çocuklar kaptanlarına imdat, imdatdiye bağrışırlar
Çürük Yumurta
Çocuklar arasından bir ebe seçilir Öteki çocuklar halka olup çömelirler, ellerini dizleri önünde kenetlerler Oyun başlayınca ebe, halkanın ortasında dolaşır Bu yumurta sağlam mı ? Çürük mü ? der ve bir arkadaşının başına, önden hafifçe iterek dokunur Dokunulan çocuğun, düşmeden ve çömelik durumda dengede kalması gerekir Dengesi bozulup geriye ( yada denge sağlayayım derken ileriye ) düşen yada kenetli elleri çözülen çocuk yanmış olur, oyun dışı kalır Sona kalan bir kaç çocuk beğenietkinır İstenirse oyun yinelenir
Gölgeme Basma
Bu oyun, güneşli havada, bahçede oynanır
Çocuk sayısına kadar bir bölge belirlenir Oyun esnasında bu alanın dışına çıkılmaz Çocuklar sayışarak aralarında bir ebe seçerler Ebe, arkadaşlarını kovalayarak birinin gölgesine basmaya çalışır Kimin gölgesine basarsa ebelikten kurtulur Gölgesine basıetkili yada kaçarken oyun alanının dışına meydana çıkan çocuk ebe olur Oyun bu nedenle istenildiği değin sürdürülür
Çömel Kurtul
Çocuklar, aralarından bir ebe seçerler Öteki çocuklar oyun alanına serbestçe dağılırlar Ebe, arkadaşları içinden birini yakalamaya çalışır Yakalanmak üzere olan çocuk, ebe kendisine yaklaşınca yere çömelirse, yanmaktan kurtulur Çömelmeden yakalanırsa yanar Yakalanan ebe olur, oyun bu nedenle sürer
Zıpçıktı Çiçek Açtı
Çocuklar halka şeklinde çömelirler Öğretmen, çocuklar, şu anda sizinle, zıpçıktı çiçek açtı oyunu oynayacağızder, oyunu anlatır
Oturan çocuklar, zıpçıktı çiçek açtıdenilince, hızla ayağa kalkar, kollarını yanlamasına açar ve tekrar çömelirler Öğretmen bunun tersini de söyler: zıpçıktı çiçek açmadıdiyebilir Bu durumda çocuklar çömelik durumlarını bozmayacaklardır
Zıpçıktı çiçek açtıdenilince çömelik kalan yada zıpçıktı çiçek açmadıdenilince ayağa kalkan çocuk, yanmış olur; oyun dışı kalır
Köprü Nöbetçisi
Oyun alanına bir dikdörtgen çizilir Bu köprü olur Çocuklar sayışarak dört tane nöbetçi seçerler Nöbetçilerin herkes köprünün ( dikdörtgenin ) bir köşesinde durur Görevleri, köprüden kimseyi geçirmemektir Öbür çocuklar, köprünün (dikdörtgenin ) uzun kenarlarından birinin haricen dururlar Yapacakları iş, karşıdan karşıya köprüyü enlemesine geçmektir Aşmak için köprüye giren çocuğu nöbetçiler kovalar; ona elle dokunmaya çalışırlar Dokunulan çocuk vurulmuş olur Vurulan yanar ve o da ötekiler gibi nöbetçi olur Oyun böylece sürer Vurulmadan karşıya geçen çocuk oyunu kazanmış sayılır ve beğenietkinır
*
Araçsız oyunlar
Araçsız inşaetkili oyunlar
Araçsız oynanan oyunlar
ARAÇSIZ YAPILAN OYUNLAR
Seke Seke Yürüme
Öğretmen, çocuklardan belirtilen mesafeye değin seke seke yürümelerini ister Yorulacakları için bir zaman sonra ayakları değiştirilir Bu oyun istenirse müsabaka biçiminde de yapılabilir Dengesini kaybeden, düşen, yere basan yada hatalı üçgenin taban olmayan kenarı değiştiren yanar
Hacıyatmaz
Çocuklar üçer karakter kümelere ayrılırlar Her kümede iki çocuk yüz yüze ve karşılıklı durur; üçüncü çocuk ise bu iki çocuğun aralarında ( iki arkadaşının birini sağına, ötekini soluna alacak şekilde, dimdik ve kaskatı )durur Ortadaki çocuğa iki çocuktan biri, Hacıyatmaz'ı ötekine, öteki de birinci çocuğa dürüst, omuzlarından iter Yanındaki çocuklar, Hacıyatmaz'ı düşürmemeye özen gösterirler Oyunun yinelenmesinde, ortadaki çocuk yandan geçer Üç çocuk da Hacıyatmaz olduktan daha sonra oyun biter
Ayak Ayak Yürüme
Bir ayağın burnuna, öteki ayağın topuğunu değdirerek yapıetkili yürüyüşe, ayakbacak yürümedenir
Bu oyunda çocuklar, yaklaşık bir metre arayla, sırt sırta dizilirler Yerin elverişlilik durumuna tarafından dizilme birerli kol'da, ikişerli kol'da yada üçerli kol'da olabilir Oyun başladığında her çocuk, kollarını iki yandan açar, butetap yürür Yürüme yönünden sapan, bacak üçgenin taban olmayan kenarı yürümede hatalı yapan yada dengesi bozulan, yanmış olur
Bu oyun ayrıntılarıyla öğrenildikten sonradan, çocukların gözlerini kapatmaları istenerek de oynatılabilir
Çapraz Sıçrama
Çocuklar, ikişer ikişer kümelere ayrılırlar Her iki çocuk yüz yüze durur; ondan sonra, sağ kolları ile birbirlerinin kollarına çapraz olarak girerler ve kendi çevrelerinde sıçrayarak dönerler Bu dönüş, soldan sağa doğru olur Bir süre daha sonra durup, kollarını değiştirirler; bu kez sol kollarla çapraz yaparlar, sağdan sola dürüst sıçrayarak dönerler Oyun istenildiği değin sürdürülebilir
Aç Kapıyı Bezirgân Başı
Bu oyun iki aşamada oynanır Şarkılı oyun ve çekişme Alana bir çizgi çizilir
Şarkılı oyun başlamadan önce sayışma yapılır, iki çocuk seçilir, bunlar Bezirgânolurlar Bezirgânlar, arkadaşlarına duyurmadan kendilerine birer ad takarlar Örn Biri al, öteki yeşil olur (Aslankaplan,elmaarmut vb birbirine yakın başka adlar da takılabilir)
Bezirgânlar, çizginin iki yanına olmak üzere, iki taraflı geçerler, el ele tutuşurlar; ellerini yukarı kaldırarak kapıyaparlar Öteki çocuklar ( çizgiye koşut olarak ) tek sıra şeklinde dizilirler; bunlar kervanolurlar
Kervancılar, aç kapıyı bezirgan başışarkısını söyleyerek kapıdan geçmeye başlarlar Şarkının son dizesi, arkamdaki yadigâr olsun, yadigâr olsunsöylendikten daha sonra, hangi çocuk kapıdaiçinde kalmışsa o çocuk bezirgânlar tarafından ( kollar arasında tutularak ) esir alınır
Bezirgânlar, esirın kulağına sorar: al mı ?,yeşil mi?Esir da fısıltıyla yanıtlar:alderse, adı alolan bezirgânın arkasına, yeşilderse, adı yeşilolanın arkasına geçer; belinden miktar, bekler
Oyun şarkılı olarak yeniden başlar ve bir çocuk kalıncaya dek benzer kurallarla sürer Bezirgânlar son çocuğu da benzer yöntemle tutsak alırlar; tutunca, bir sıçanderler, salıverirler; çocukalkümesinin çevresini koşarak dolaşır, gelip kapıya girer Bezirgânlar bu kere iki sıçanderler, salıverirler; çocuk yeşilkümesinin çevresini koşarak dolaşır, gelip kapıya girer; bezirgânlar üç sıçanderler ve çocuğu bu kere salıvermezler; al mı ?…yeşil mi ?diye ona da sorarlar Çocuk ne yanıt verirse, o bezirgânın arkasına geçer
Burada oyunun münakaşa aşaması başlar alile yeşilçizginin iki yakasında karşılıklı olarak durur, birbirlerinin ellerinden sıkı sıkı tutarlar Alın arkasındaki çocuklar birbirlerinin, yeşilin arkasındaki çocuklar da birbirlerinin bellerinden, sıkı sıkı tutarlar
Öğretmenin ( yada bir çocuğun ) başlademesi üstüne, Al kümesi ile Yeşil kümesi çekişmeye başlar Hangi küme çizgiyi geçer yada koparsa, o küme yenik sayılır
Şampiyon kümedeki çocuklar ellerini tempo ile çırparak çürük elma, çürük elmadiye bağrışırlar Benzer anda iki kümede de kopma olursa, bütün çocuklar çürük elmadiye bağrışırlar
Çocuklar isterlerse oyun, bezirgânları ve adları değiştirilerek yinelenir
Kervancılar : Aç kapıyı bezirgân başı, bezirgân başı
Bezirgânlar : Kapı hakkı ne verirsin, ne verirsin
Kervancılar : Arkamdaki yadigâr olsun, yadigâr olsun
Oyun sonunda bezirgânlar : Bir sıçan, iki sıçan, üç sıçandiye, şarkısız olarak sorarlar
Kim Dinç
Alanın ortasına bir düz çizgi çizilir Her çocuk bir eş seçer Eşlerden biri çizginin bir yanına durur Her çocuk sağ ayağını çizgiye koyar, iki çocuğun sağ ayaklarının burunları birbiriyle iki taraflı durmuş olur; sol ayaklar geride tutulur Çocuklar, ortak olarak el ele tutar, birbirlerini kendi taraflarına çekmeye çalışırlar Çekilen, yani çizgiyi geçen çocuk, oyunu yitirmiş sayılır, oyun istenildiği kadar yinelenebilir
Bu oyun, bir çizgi üzerinde çekişmeli yapıldığı gibi, çizgi olmaksızın, iki çocuğun bir eksen çevresinde dönerek çekişmesi şeklinde de yapılabilir
İmdat Yarışı
Alana uzun ve düz bir çizgi çizilir Çizginin 810 metre aleyhinde ve çizgiye eşdeğer uzaklıkta, birbirine bitişik iki kale yapılır
Çocuklar iki eşdeğer kümeye ayrılır Her küme kendine bir ad takar; kendi içinden, sayışarak bir kaptan seçer
Çocukların tümü, çizgiye sağ ayaklarını basarak, koşmaya hazırlanmış biçimde ve alt yandan dururlar İki küme aralarında bir metre dek açıklık bırakılır
Her kaptan, kendi kümesinin karşısındaki kale içinde durur
Öğretmenin yada bir çocuğun başlakomutuyla oyun başlar Her kaptan koşarak kendi kümesine gider, sıranın başındaki çocuğun elinden miktar; birlikte kaleye dürüst koşarlar Kaleye gelince, kaptan kalede kalır, onunla birlikte gelen çocuk kaptan olur Yeni kaptan da önceki gibi, geri döner, tekrar sıranın başındaki bir çocuğun elinden tutar, birlikte koşarak kaleye gelirler Bu defa yeni gelen çocuk kaptan olur Oyun, sürekli olarak, kümedeki çocukların hepsi kaleye getirilinceye değin bu nedenle sürer
Hangi küme kaleye önce gelirse, o küme oyunu kazanmış olur Oyun süresince, kümedeki çocuklar kaptanlarına imdat, imdatdiye bağrışırlar
Çürük Yumurta
Çocuklar arasından bir ebe seçilir Öteki çocuklar halka olup çömelirler, ellerini dizleri önünde kenetlerler Oyun başlayınca ebe, halkanın ortasında dolaşır Bu yumurta sağlam mı ? Çürük mü ? der ve bir arkadaşının başına, önden hafifçe iterek dokunur Dokunulan çocuğun, düşmeden ve çömelik durumda dengede kalması gerekir Dengesi bozulup geriye ( yada denge sağlayayım derken ileriye ) düşen yada kenetli elleri çözülen çocuk yanmış olur, oyun dışı kalır Sona kalan bir kaç çocuk beğenietkinır İstenirse oyun yinelenir
Gölgeme Basma
Bu oyun, güneşli havada, bahçede oynanır
Çocuk sayısına kadar bir bölge belirlenir Oyun esnasında bu alanın dışına çıkılmaz Çocuklar sayışarak aralarında bir ebe seçerler Ebe, arkadaşlarını kovalayarak birinin gölgesine basmaya çalışır Kimin gölgesine basarsa ebelikten kurtulur Gölgesine basıetkili yada kaçarken oyun alanının dışına meydana çıkan çocuk ebe olur Oyun bu nedenle istenildiği değin sürdürülür
Çömel Kurtul
Çocuklar, aralarından bir ebe seçerler Öteki çocuklar oyun alanına serbestçe dağılırlar Ebe, arkadaşları içinden birini yakalamaya çalışır Yakalanmak üzere olan çocuk, ebe kendisine yaklaşınca yere çömelirse, yanmaktan kurtulur Çömelmeden yakalanırsa yanar Yakalanan ebe olur, oyun bu nedenle sürer
Zıpçıktı Çiçek Açtı
Çocuklar halka şeklinde çömelirler Öğretmen, çocuklar, şu anda sizinle, zıpçıktı çiçek açtı oyunu oynayacağızder, oyunu anlatır
Oturan çocuklar, zıpçıktı çiçek açtıdenilince, hızla ayağa kalkar, kollarını yanlamasına açar ve tekrar çömelirler Öğretmen bunun tersini de söyler: zıpçıktı çiçek açmadıdiyebilir Bu durumda çocuklar çömelik durumlarını bozmayacaklardır
Zıpçıktı çiçek açtıdenilince çömelik kalan yada zıpçıktı çiçek açmadıdenilince ayağa kalkan çocuk, yanmış olur; oyun dışı kalır
Köprü Nöbetçisi
Oyun alanına bir dikdörtgen çizilir Bu köprü olur Çocuklar sayışarak dört tane nöbetçi seçerler Nöbetçilerin herkes köprünün ( dikdörtgenin ) bir köşesinde durur Görevleri, köprüden kimseyi geçirmemektir Öbür çocuklar, köprünün (dikdörtgenin ) uzun kenarlarından birinin haricen dururlar Yapacakları iş, karşıdan karşıya köprüyü enlemesine geçmektir Aşmak için köprüye giren çocuğu nöbetçiler kovalar; ona elle dokunmaya çalışırlar Dokunulan çocuk vurulmuş olur Vurulan yanar ve o da ötekiler gibi nöbetçi olur Oyun böylece sürer Vurulmadan karşıya geçen çocuk oyunu kazanmış sayılır ve beğenietkinır
*